immispot
فهرست مطالب
همه چیز درباره اسکیل ورکر کانادا

فهرست مطالب

زیرشاخه های اکسپرس اینتری

کانادا در سال‌های اخیر به منظور افزایش بهره‌وری اقتصاد خود به پذیرش داوطلبان متخصص و ماهر غیر کانادایی در برخی مشاغل روی آورده است. اگر شما هم در مشاغل فنی، پزشکی، آموزشی و غیره مهارت و تجربه کافی دارید، میتوانید از طریق اکسپرس اینتری به کانادا مهاجرت کنید. در ابتدا با ما همراه باشید تا با برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا یا همان FSW Federal Skilled Worker بیشتر آشنا شوید.

برنامه اسکیل ورکر کانادا چیست ؟

اسکیل ورکر (Skilled Worker) یعنی نیروی کار ماهر. نیروی ماهر شخصی است که در یکی از مشاغل طبقه‌بندی شده در سیستم NOC کانادا مهارت و تخصص کافی دارد. چنین فردی می‌تواند با کسب امتیازات لازم و برآوردن شرایط موجود از طریق برنامه اسکیل ورکر کانادا وارد خاک کشور کانادا شده و اقامت دائم بگیرد.

مسیر مهاجرتی فدرال اسکیل ورکر (FSW) یکی از سه برنامه موجود در سیستم اکسپرس اینتری کانادا در جهت بررسی درخواست‌های مهاجرت به این کشور است. برنامه FSW به داوطلبان غیر کانادایی که تجربه کار تخصصی و ماهرانه دارند، اجازه می‌دهد تا برای اقامت دائم این کشور کاندید شوند. در این برنامه، داوطلب باید امتیازات لازم را در معیارهای موجود کسب کند و با حداقل امتیاز 67 واجد شرایط دریافت دعوت‌نامه شود.

مدت زمان صدور ویزای اسکیل ورکر کانادا

زمان استاندارد رسیدگی به درخواست‌های ویزای اسکیل ورکر کانادا از زمان دریافت درخواست توسط مقامات کانادا تا صدور ویزای اقامت دائم، شش الی هفت ماه است. هرچند ممکن است عوامل دیگری مثل ناقص بودن مدارک بر روی زمان پردازش درخواست شما تاثیر گذاشته و آن را افزایش دهند.

شرایط اسکیل ورکر کانادا چگونه است

برای اینکه واجد شرایط دریافت ویزای اسکیل ورکر کانادا باشید، باید شرایطی را برآورده کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تجربه کاری

شما باید حداقل 12 ماه سابقه کار تمام‌وقت در زمینه شغلی مورد نظر یا معادل آن به صورت پاره‌وقت داشته باشید. این تجربه باید مستمر و در یک شغل واحد باشد. از طرفی شغل شما باید در طبقه‌بندی مشاغل ملی (NOC) قرار داشته باشد.

مهارت زبان

باید در یک آزمون زبان تایید شده شرکت کنید که نشان دهد در زبان انگلیسی یا فرانسوی مهارت دارید. حداقل امتیاز زبان طبق آزمون معیار زبان کانادایی سطح 7 (CLB 7) است؛ اگرچه هر چه امتیاز بیشتری کسب کنید، شانس موفقیتتان نیز افزایش می‌یابد.

تحصیلات

شما باید حداقل تحصیلاتی برابر با دیپلم کانادا را گذرانده باشید. افرادی که خارج از کشور کانادا تحصیل کرده‌اند، به یک ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) نیاز دارند. این مدرک ارزش تحصیلاتشان را بر اساس استانداردهای کانادا تایید می‌کند.

اثبات تمکن مالی

شما باید بودجه کافی برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده‌تان را برای مهاجرت به کانادا داشته باشید.

اگر این حداقل شرایط را دارید، واجد شرایط ارسال درخواست می‌شوید. با این حال، لطفا توجه داشته باشید که واجد شرایط بودن، تضمینی برای اقامت دائم کانادا نیست. شما رقبای زیادی دارید و باید آن‌ها را با امتیازات بالای خود پشت سر بگذارید.

اسکیل ورکر استانی کانادا

برنامه نامزدی استانی (PNP) گزینه‌ای برای آن دسته از نیروی کار ماهر است که می‌خواهد به کانادا مهاجرت کنند و اقامت دائم بگیرد. هدف از این برنامه، تقویت اقتصادهای استانی و بومی است که به استان‌ها و مناطق مختلف کانادا اجازه می‌دهد تا از کاندیدهای مهاجرتی برای رفع نیازهای اقتصادی منطقه خود استفاده کنند. یکی از روش‌های مهاجرت از طریق برنامه نامزدی استانی، اسکیل ورکر یا همان مهاجرت نیروی کار متخصص و ماهر است. شما می‌توانید با توجه به شرایط و خواسته‌هایتان یک استان کانادا را که از طریق برنامه اسکیل ورکر مهاجر می‌پذیرد، انتخاب کرده و از همان طریق اقدام کنید.

هزینه ویزای اسکیل ورکر کانادا

هنگام درخواست ویزا تحت برنامه FSW، متقاضیان باید هزینه‌های پردازش دولتی را بپردازند. هزینه پردازش برای متقاضی اصلی، 825 دلار و برای همسرش نیز 230 دلار کاناداست. در ضمن شما باید 515 دلار کانادا برای هر بزرگسال به عنوان هزینه حق اقامت دائم بپردازید.

فرق اسکیل ورکر و اکسپرس اینتری

احتمالا نام سیستم اکسپرس اینتری به گوش شما خورده و این سوال برای شما پیش آمده که تفاوت اسکیل ورکر و اکسپرس اینتری چیست. در جواب باید بگوییم که FSW یک روش مهاجرت است، اما Express Entry یک سیستم برای ارسال درخواست ویزا به شمار می‌آید.

FSW در واقع یک برنامه برای اقامت دائم است، اما اکسپرس اینتری یک سیستم آنلاین است که از طریق آن و تحت یکی از برنامه‌های فدرال، یعنی FSW، کلاس تجربه کانادا (CEC) و فدرال اسکیل تریدز (FST) برای اقامت دائم درخواست می‌دهید.

از کجا بدانیم واجد شرایط هستیم؟

هنگام ساخت پروفایل اکسپرس اینتری به صورت آنلاین، اطلاعات اولیه خود را وارد می‌کنید. این اطلاعات نه تنها برای تعیین امتیاز اکسپرس اینتری، بلکه برای تعیین این به کار میرود که آیا شما واجد شرایط یکی از این سه برنامه هستید یا خیر. به همین دلیل گاهی سیستم اکسپرس اینتری از شما اطلاعاتی می‌خواهد که به امتیاز مربوط نیست. به عنوان مثال، از شما پرسیده می‌شود که چقدر پول همراه خود به کانادا می‌آورید. برنامه FSW ایجاب می‌کند که برخی از متقاضیان، بودجه کافی برای برای اقامت در کانادا داشته باشند؛ در صورتی که در برنامه CEC چنین الزامی وجود ندارد.

زمانی که شرایط لازم برای حداقل یکی از این سه برنامه مهاجرتی را داشته باشید، وارد استخر اکسپرس اینتری (Express Entry Pool) می‌شوید.

از طرفی کلاس FSW دارای سیستم امتیازبندی خاص خود است. این سیستم با سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری تفاوت دارد. عوامل مشابهی در هر دو سیستم در نظر گرفته می‌شود، اما در هر کدام از آن‌ها تفاوت‌های مهمی در نحوه امتیازدهی به عوامل مختلف وجود دارد. علاوه بر این، در کلاس FSW، حداقل 67 امتیاز برای واجد شرایط بودن مورد نیاز است. اما برای اکسپرس اینتری جنرال هیچ حداقل امتیازی برای صلاحیت وجود ندارد؛ و افراد با امتیاز برتر انتخاب میشوند.

امتیازبندی اسکیل ورکر کانادا

همانطور که گفتیم، برای اینکه واجد شرایط برنامه اسکیل ورکر کانادا شوید، باید امتیاز لازم را در سیستم امتیازبندی به دست آورید. حداقل امتیاز، 67 است. یکی از عواملی که باعث افزایش امتیاز می‌شود، اما الزامی نیست، جاب‌آفر (Job Offer) است.

اگر یک پیشنهاد شغلی معتبر برای مدت حداقل یک سال از یک کارفرمای کانادایی داشته باشید، می‌توانید حداکثر امتیاز را کسب کنید.

نحوه امتیاز​بندی سایر عوامل را در ادامه توضیح خواهیم داد.

 امتیاز مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی

بسیار مهم است که بتوانید به زبان انگلیسی و یا فرانسوی ارتباط برقرار کنید. زیرا هر دو زبان رسمی کانادا محسوب می‌شوند.

شما می‌توانید حداکثر تا 28 امتیاز بابت مهارت‌های زبان خود در هر دو زبان انگلیسی یا فرانسوی دریافت کنید.

برای اثبات مهارت‌های زبانی خود باید در آزمون زبان تایید شده شرکت کنید. سازمان مهاجرت کانادا یا همان IRCC از آزمون‌های زیر برای ارزیابی مهارت انگلیسی یا فرانسوی شما استفاده می‌کند:

  • آزمون معیارهای زبان کانادایی (CLB) برای زبان انگلیسی با حداقل امتیاز 7
  • آزمون Niveaux de compétence linguistique canadiens (NCLC) برای زبان فرانسوی با حداقل امتیاز 7

اگر به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی تا سطح بالای متوسط مسلط باشید، امتیاز ویژه‌ای دریافت می‌کنید. برای زبان دوم باید حداقل امتیاز 5 را در یکی از آزمون‌ها به دست بیاورید.

امتیاز سابقه کاری

شما می‌توانید به خاطر سال‌هایی که به صورت تمام‌وقت، یعنی حداقل 30 ساعت در هفته به مدت 12 ماه یا معادل آن به صورت نیمه‌وقت، یعنی 15 ساعت در هفته به مدت 24 ماه کار کردید، اعتبار کسب کنید. حداکثر امتیاز سابقه کاری 15 در نظر گرفته شده است؛ به این صورت که برای یک سال کار 9 امتیاز، برای 2 تا 3 سال 11 امتیاز، برای 4 تا 5 سال 13 امتیاز و برای 6 سال یا بیشتر نیز 15 امتیاز کسب می‌کنید.

امتیاز سن

سن شما طبق همان تاریخی در نظر گرفته می‌شود که دعوت‌نامه را از طرف اداره مهاجرت کانادا دریافت کردید. حداکثر امتیاز برای سن 12 است؛ و به صورت زیر ارائه می‌شود:

سنامتیاز
3611
3710
389
398
407
416
425
434
443
452
461

بیشترین امتیاز به بازه سنی 18 الی 35 سال تعلق دارد و افراد زیر 18 سال و بالای 47 سال امتیازی در این زمینه کسب نمی‌کنند.​

امتیاز تحصیلات

افرادی که در خارج از کشور کانادا تحصیل کرده‌اند، باید یک نامه ارزیابی معادل سازی (ECA) ارائه دهند. سازمان WES یکی از سازمان هایی است که میتوانید مدرک دانشگاهی خود را برای ان بفرستید، و WES report که همان معادل مدرک شماست را دریافت کنید.

افرادی که تا مقطع دکترا تحصیل کرده باشند 25 امتیاز میگیرند. افراد با کارشناسی ارشد 23، کارشناسی 21 و دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای مجاز نیز 23 امتیاز دریافت می‌کنند. مدرک دیپلم نیز 5 امتیاز دارد.

بیشترین امتیاز در زمینه تحصیلات در برنامه اسکیل ورکر 25 است.

امتیاز انطباق‌پذیری

اگر شما و همسرتان قصد مهاجرت به کانادا را دارید، هر دو می‌توانید با ترکیب هر یک از شرایط زیر امتیازی مازاد برای عامل انطباق‌پذیری کسب کنید. نحوه امتیازدهی انطباق‌پذیری از طریق ارزیابی عوامل زیر انجام می‌شود:

  • سطح زبان همسر یا شریک زندگی شما: حداکثر 5 امتیاز
  • تحصیلات قبلی شما در کانادا: 5
  • تحصیلات گذشته همسر شما در کانادا: 5
  • سابقه کار قبلی همسر شما در کانادا: 5
  • سابقه کار قبلی شما در کانادا: 10
  • داشتن پیشنهاد شغلی معتبر و قانونی از کانادا: 5
  • حضور اقوام درجه یک خودتان یا همسرتان در کانادا که بالای 18 سال دارند و شهروند یا مقیم دائم کانادا محسوب می‌شوند: 5

عامل انطباق‌پذیری حداکثر 10 امتیاز دارد.

مراحل مهاجرت به كانادا از طريق اسكيل وركر

برای اینکه بتوانید از طریق اسکیل ورکر و به عنوان یک نیروی کار متخصص و ماهر به کانادا مهاجرت کنید، باید مراحل زیر را طی کنید.

مرحله 1: واجد شرایط بودن خود را بررسی کنید

با استفاده از معیارهایی که در بالا ذکر شد، اطمینان حاصل کنید که حداقل شرایط لازم برای نامزدی این برنامه را دارید و امتیازتان به حد نصاب، یعنی حداقل 67 امتیاز می‌رسد.

مرحله 2: مدارک مورد نیاز خود را برای ساخت پروفایل حاضر کنید.

برای درخواست ویزا تحت برنامه FSW به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • مدارک شناسایی
  • مدرک آزمون زبان
  • گزارش ECA یا همان معادل‌سازی مدرک
  • رزومه شغلی
  • جاب‌آفر؛ الزامی نیست
  • اثبات تمکن مالی
  • اثبات نسبت با اقوام خود در کانادا؛ در صورتی که اقوامی در کانادا دارید
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

بسته به سوابق و مشخصات فرد ممکن است از برخی متقاضیان خواسته شود تا مدارک دیگری را نیز ارائه دهند.

مرحله 3: یک پروفایل در سایت اداره مهاجرت کانادا بسازید

این مرحله در وب سایت IRCC انجام می‌شود. در حین ثبت‌نام از شما خواسته می‌شود که برخی از اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید و برخی از مدارک را آپلود کنید.

مرحله 4: یک دعوت‌نامه دریافت می‌کنید

در این مرحله، ثبت‌نام اولیه تایید شده و از شما خواسته می‌شود تا درخواستی برای اقامت دائم کانادا ارسال کنید. از این مرحله، 60 روز فرصت دارید تا یک درخواست کامل بفرستید.

مرحله 5: معاینه پزشکی انجام دهید

همه متقاضیان فدرال اسکیل ورکر باید تحت معاینه پزشک معتمد قرار گرفته و گواهی سلامت جسمانی خود را دریافت کنند

مرحله 6: گواهی عدم سوءپیشینه دریافت کنید

شما باید از هر کشوری که از سن 18 سالگی حداقل شش ماه در آن زندگی کرده‌اید، گواهی عدم سوءپیشینه دریافت کنید. بهتر است این دو مرحله اخیر را قبل از دریافت دعوت‌نامه انجام دهید. زیرا از تاریخ دریافت دعوت‌نامه تنها 60 روز فرصت دارید تا تمامی مدارک خود را آپلود کنید.

مرحله 7: انجام کارهای بیومتریک

همچنین شما باید برای انگشت‌نگاری و تعیین هویت به سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه، مثل ترکیه مراجعه کنید. بیومتریک برای افراد بالای 14 سال الزامی بوده و 85 دلار هزینه دارد.

مرحله 8: برگه تاییدیه دریافت کنید

برگه تاییدیه‌ای که آفیسر اداره مهاجرت کانادا برای شما صادر کرده، باید در مرز کشور کانادا همراهتان باشد. پس از ارائه این برگه، لیبل اقامت دائم کانادا همراه با کارت به شما تعلق می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره اسکیل ورکر کانادا صحبت کردیم. اسکیل ورکر، برنامه‌ای مهاجرتی است که برای افراد متخصص و ماهر در نظر گرفته شده؛ هرچند نام این مشاغل باید در فهرست NOC کانادا وجود داشته باشد. یک سیستم امتیازبندی برای محاسبه امتیاز فرد متقاضی وجود دارد تا در صورت کسب حداقل امتیاز، شانس دریافت دعوت‌نامه از طرف اداره مهاجرت کانادا یا IRCC افزایش یابد. محاسبه امتیازات برنامه اسکیل ورکر کمی پیچیده است و تبصره‌های خاص خودش را دارد. بنابراین بهتر است برای این کار از یک وکیل یا موسسه مهاجرتی معتبر مثل ایمی اسپات کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *