immispot
فهرست مطالب
IRCC چگونه برای زمان قرعه‌کشی اکسپرس اینتری تصمیم می‌گیرد؟

فهرست مطالب

اکسپرس اینتری نوعی سیستم امتیازدهی برای متقاضیان مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود که عوامل مختلفی مثل سن، تحصیلات، رزومه کاری و غیره در افزایش یا کاهش امتیازاتش تعیین‌کننده هستند. شما از طریق سیستم اکسپرس اینتری می‌توانید توسط سه برنامه فدرال اسکیل ورکر، فدرال اسکیل تریدز و تجربه کار کانادایی اقدام به مهاجرت به این کشور کنید. قرعه‌کشی اکسپرس اینتری هر چند وقت یک بار برگزار شده و داوطلبانی که حداقل امتیاز را به دست آورده‌اند، برای ارسال درخواست اقامت دائم انتخاب می‌شوند. برای برخی این سوال پیش می‌آید که زمان قرعه‌کشی اکسپرس اینتری چگونه تعیین می‌شود. در ادامه با ماه همراه باشید تا پاسخ سوالتان را دریافت کنید.

قرعه‌کشی اکسپرس اینتری قبل از کرونا

قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، زمان قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری کاملا قابل پیش‌بینی بود. اگرچه زمان برگزاری قرعه‌کشی یک سیاست رسمی محسوب نمی‌شد، اما سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) معمولا هر دو هفته یک بار، در روز چهارشنبه، قرعه‌کشی را برگزار می‌کرد. معمولا در هر قرعه‌کشی بیش از 3000 دعوت‌نامه برای درخواست اقامت دائم (ITAs) بررسی می‌شود و حداکثر امتیاز در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) حدود 470 امتیاز است.

قبل از همه‌گیری، اوضاع پایدارتر بود. زیرا اهداف سیاست اکسپرس اینتری از زمان معرفی سیستم در ژانویه 2015 تا حد زیادی ثابت مانده بود. علاوه بر این، هدف IRCC رسیدگی به 80 درصد از درخواست‌های اقامت دائم اکسپرس اینتری در عرض شش ماه یا کمتر بود و تقریبا به هدف خود نزدیک شده بود. به همین دلیل می‌توانست به صدور ITAهای جدید در فواصل زمانی منظم ادامه دهد. این کار اطمینان بیشتری به داوطلبان اکسپرس اینتری می‌داد.

با این حال، از زمان شروع همه‌گیری، قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری به اندازه قبل قابل پیش‌بینی نیست. حالا دیگر زمان انجام قرعه‌کشی، نوع قرعه‌کشی و تعداد ITA یا CRS یک الگوی تکراری ندارد.

به عنوان مثال، در سال جاری، قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری تا ماه ژوئن به طور منظم، تقریبا هر دو هفته یک بار انجام می‌شد. هنگامی که IRCC روش انتخاب مبتنی بر دسته‌بندی را معرفی کرد، تعداد قرعه‌کشی‌ها بیشتر شد. زیرا IRCC به دنبال دستیابی به اهداف بیشتری در رابطه با سیاست‌هایی مثل رسیدگی به کمبود نیروی کار و استقبال از مهاجران فرانسوی زبان بود.

بین 27 ژوئن تا 15 آگوست، یعنی دوره‌ای که در آن انتخاب مبتنی بر دسته‌بندی معرفی شد، IRCC در مجموع 12 قرعه‌کشی اکسپرس اینتری برگزار کرد. این تعداد قرعه‌کشی بی‌سابقه بود. زیرا بر اساس رویه‌های قبلی، IRCC معمولا بین 4 الی 8 قرعه‌کشی را در یک دوره زمانی مشابه انجام می‌داد. سپس IRCC حدود یک ماه از صدور دعوت‌نامه‌های اکسپرس اینتری خودداری کرد و بعد از آن 9 قرعه‌کشی دیگر را بین 19 سپتامبر تا 26 اکتبر برگزار کرد.

در حال حاضر، از 26 اکتبر تاکنون قرعه‌کشی صورت نگرفته و IRCC نیز دلایل احتمالی آن را توضیح نداده است. با این حال، چندین عامل کلیدی وجود دارد که بر روی زمان برگزاری قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری IRCC تاثیر می‌گذارد.

طرح سطح‌بندی مهاجران کانادا (Immigration Levels Plan)

IRCC هر سال طرح سطح‌بندی مهاجران را منتشر می‌کند. دولت در این طرح‌ها اهدافی سه ساله در رابطه با تعداد پذیرش مقیمان دائمی که سالانه وارد کانادا می‌شوند، تعیین می‌کند.

سپس این اهداف بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف، از جمله دسته‌بندی نامزدهای اکسپرس انتری، تقسیم می‌شوند. برای مثال، IRCC قصد دارد از طریق اکسپرس اینتری، 110770 مهاجر را در سال 2024 و 117550 مهاجر را در سال 2025 و 2026 در کانادا بپذیرد. این ارقام شامل متقاضیان اصلی دریافت‌کننده ITA اکسپرس اینتری و نیز همسران و همینطور وابستگانی می‌شوند که متقاضی اصلی می‌تواند نامشان را به درخواست اقامت دائم خود اضافه کند.

برای اطمینان از اینکه IRCC این اهداف را برآورده می‌کند، تعداد درخواست‌های اقامت دائم موجود در صف پردازش باید به طور دائمی ارزیابی شوند. اگر درخواست‌های کافی برای IRCC وجود داشته باشد؛ یعنی درخواست‌ها به اندازه‌ای باشند که IRCC به اهداف خود در سال جاری و آینده دست یابد، ممکن است لازم نباشد که دپارتمان، ITAهای بیشتری صادر کند. اگر درخواست‌های موجود در صف پردازش کافی نباشند، IRCC احتمالا قرعه‌کشی‌های بیشتری برگزار می‌کند یا ITA بیشتری صادر می‌کند.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد تعداد ITAهایی که باید طبق اهداف مشخص صادر شوند، IRCC هم سال جاری را در نظر می‌گیرد و هم سال آینده را مد نظر قرار می‌دهد. زیرا پردازش درخواست نهایی یک نامزد اکسپرس اینتری شش ماه طول می‌کشد؛ یعنی به عنوان مثال، متقاضیان اقامت دائم آن دسته از ITAهایی که در نیمه دوم سال 2023 صادر شده‌اند، احتمالا مراحل مهاجرتشان در سال 2024 تکمیل می‌شود.

اهداف سیاست IRCC

دپارتمان انواع قرعه‌کشی‌هایی را که باید برای تحقق اهداف تعیین‌شده سیاست خود انجام دهد، در نظر می‌گیرد. وزیر مهاجرت کانادا وظیفه تقویت اقتصاد ملی را دارد؛ و این کار را با صدور دستورالعمل‌هایی برای دعوت از تازه‌واردانی انجام می‌دهد که مهارت‌هایشان به رفع شکاف‌های نیروی کار کمک کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن پس از ورود به کانادا به اقتصاد این کشور یاری می‌رساند.

یکی دیگر از راه‌های کلیدی برای انجام این کار، صدور دعوت‌نامه اکسپرس اینتری برای نامزدهای برنامه استانی (PNP) است. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نامزدها دعوت شوند، به زمان و بررسی نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است گهگاه توقف‌هایی در قرعه‌کشی اکسپرس اینتری ایجاد شود تا IRCC گزینه‌های خود را ارزیابی کند. به عنوان مثال، وزیر مهاجرت تصمیم می‌گیرد که آیا نامزدها باید در قرعه‌کشی برای تمامی برنامه‌ها دعوت‌نامه دریافت کنند؟ یا اینکه بهتر است برای هر برنامه، قرعه‌کشی مختص خودش برگزار کنند یا نامزدها را در هر دور بر اساس دسته‌بندی دعوت کنند. اگر از نامزدها برای قرعه‌کشی در تمامی برنامه دعوت شود، نامزدهای هر سه برنامه اکسپرس اینتری مد نظر قرار می‌گیرند.

IRCC در سال 2021 علی‌رغم چالش‌های مداومی که در رابطه با همه‌گیری کرونا وجود داشت، مثل تاخیر در پردازش و محدودیت‌های سفر، به دنبال دستیابی به هدفش مبنی بر پذیرفتن بیش از 400000 مقیم دائمی جدید بود. یکی از راه‌های اصلی برای دستیابی به این هدف، برگزاری قرعه‌کشی‌های بزرگ اکسپرس اینتری برای داوطلبان کلاس تجربه کار کانادا (CEC) بود. زیرا اکثر این افراد از قبل در کانادا زندگی می‌کردند. بنابراین IRCC می‌توانست با سرعت بیشتری آن‌ها را به عنوان مقیمان دائمی بپذیرد. اخیرا، پس از معرفی روش گزینش بر اساس دسته‌بندی، IRCC قرعه‌کشی‌های بیشتری را انجام می‌دهد تا بیشتر از قبل بتواند به اهداف مرتبط با سیاست‌های خود دست یابد. این اهداف عبارتند از:

  • ترویج توسعه اقتصادی در مناطق سراسر کشور
  • دعوت از نامزدهایی با پتانسیل سرمایه انسانی بالا که از موقعیت مناسبی برای ادغام در بازار کار کانادا برخوردارند
  • تسهیل تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم
  • تقویت جوامع فرانسوی زبان در خارج از کبک
  • دعوت از داوطلبان با تجربه کاری در STEM، مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل، کشاورزی و مشاغل حرفه‌ای

تغییرات در سیستم رتبه‌بندی جامع و پروفایل‌های اکسپرس اینتری

تغییرات گاه به گاه در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) و سایر تغییرات پروفایل اکسپرس اینتری نیز ممکن است بر قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری تاثیر بگذارد.

تغییر در نحوه تخصیص امتیاز CRS به یک ویژگی خاص توسط IRCC نیز می‌تواند بر تعداد قرعه‌کشی‌های Express Entry تاثیر بگذارد. هرچند که اغلب چنین اتفاقی نمیفتد.

به عنوان مثال، IRCC در سال 2020 مقدار امتیازهای CRS برای مهارت زبان فرانسه را افزایش داد. هنگامی که این اتفاق میفتد، IRCC باید چندین به‌روزرسانی فنی را پشت سر بگذارد تا اطمینان حاصل کند که تمام پروفایل‌های موجود طبق امتیازات صحیح CRS به‌روز شده‌اند.

علاوه بر این، به عنوان مثالی دیگر، سال گذشته IRCC باید به تدریج انواع مهارت‌های NOC را به نفع سیستم جدید TEER حذف می‌کرد.

مشکلات مربوط به بخش IT

مسائل IT، از جمله عیوب نرم‌افزاری، عامل دیگری است که می‌تواند بر روی اکسپرس اینتری تاثیر بگذارد. اخیرا IRCC گزارش داده که مشکلی در سیستم پروفایل اکسپرس اینتری به وجود آمده است. به دلیل این نقص، نامزدهایی که قبلا ITA دریافت کرده‌اند، ممکن است نتوانند ظرف 60 روز درخواست نهایی خود را برای اقامت دائم بارگذاری کنند. در 29 نوامبر، IRCC توییت کرد که متقاضیانی که به دلیل نقص نمی‌توانند پروفایل خود را آپلود کنند، 60 روز دیگر فرصت خواهند داشت تا درخواستشان را ارسال کنند.

عرضه سیستم‌های جدید ممکن است منجر به عیوب نرم‌افزاری در سیستم IRCC شود. به عنوان مثال، در جلسه اخیر کمیته دائمی شهروندی و مهاجرت، کریستین فاکس، معاون وزیر IRCC به این نکته اشاره کرد که پس از معرفی دوره‌های گزینش مبتنی بر دسته‌بندی دعوت‌نامه‌ها، برخی مشکلات فنی و نرم‌افزاری به وجود آمده است.

هنگامی که چنین اشکالاتی رخ می‌دهد، IRCC ممکن است تصمیم بگیرد که قرعه‌کشی‌ها را تا زمان حل مشکل متوقف کند. علاوه بر این، بین ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ به دلیل مشکلات نرم‌افزاری در راستای به‌روزرسانی‌های سیستم طبقه‌بندی مشاغل ملی (NOC)، هیچ قرعه‌کشی اکسپرس اینتری انجام نشد. این اشکال منجر به صدور ITA برای برخی از نامزدهای فاقد شرایط شد.

تغییرات در بخش کارکنان IRCC

تغییر در بخش کارکنان نیز می‌تواند بر روی قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری تاثیر بگذارد. این تغییرات ممکن است هر نوع تغییری را شامل شود؛ از روی کار آمدن یک وزیر جدید مهاجرت گرفته تا تغییر معاون وزیر یا سایر مقامات مسئول اکسپرس اینتری. عادت کردن کارکنان به موقعیت جدید و افزایش سرعت کاری‌شان زمان می‌برد.

پس از آن که نیل ییتس، معاون وزیر سابق، گزارشی را منتشر کرد که در آن بر روی ناکارآمدی‌های دپارتمان‌ها تاکید شده بود، IRCC شروع به سازماندهی مجدد دپارتمان‌هایش کرد. در این گزارش، ییتس پیشنهاد کرد که ساختار سازمان IRCC را بر اساس شاخه‌های کسب‌وکاری تغییر دهند. معاون وزیر فاکس در مصاحبه با پل ولز گفت که این وزارت‌خانه قبلا تغییراتی را در راستای برخی توصیه‌ها ایجاد کرده است. به همین دلیل تاثیر ایجاد شده بر روی کارکنان دپارتمان‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

خدمات ایمی اسپات برای اخد اقامت دائم

با وجود تمامی دلایلی که ذکر کردیم، مدتی است که زمان برگزاری قرعه‌کشی اکسپرس اینتری نظم خاصی ندارد. اوضاع قرار است در سال 2024 منظم تر شود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی ایمی اسپات تماس بگیرید.

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

1 دیدگاه

  • اکسپرس اینتری خیلی عالیه ولی امتیاز کم میاد همش… ما استارتاپ یا جاب آفر اقدام کنیم با کمک شما احتمالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *