immispot
فهرست مطالب
مزایای پاسپورت کانادایی چیست؟

فهرست مطالب

کشور کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید که اقتصادش نیز روز به روز در حال رشد بیشتر است. به همین دلیل افراد زیادی از سرتاسر دنیا بعد از مهاجرت به کانادا، درخواست ویزا و اقامت دائم این کشور را دارند. یکی دیگر از دلایل مهم این مهاجرت‌ها دستیابی به پاسپورت کانادایی است که ارزش بسیار زیادی دارد. هرچند اگر بخواهید پاسپورت کانادا را داشته باشید، باید ابتدا شهروند این کشور شوید. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره مزایای پاسپورت کانادایی بدانید.

آمارهای مهم در مورد پاسپورت کانادایی

Henley & Partners که یک موسسه مشاوره مهاجرتی با شهرت جهانی است، پاسپورت کانادایی را به عنوان هفتمین پاسپورت شناخته‌شده در دنیا رتبه‌بندی کرده و آن را در کنار پاسپورت‌های ایالات متحده، لهستان، یونان و چک قرار داده است.

بر اساس این گزارش، داشتن پاسپورت کانادایی امکان سفر بدون ویزا را به 183 کشور دنیا فراهم می‌کند و همین امر آن را به یکی از مهم‌ترین پاسپورت‌های جهان تبدیل کرده است. در سالی که گذشت، پاسپورت سنگاپور بیش از هر پاسپورت دیگری به رسمیت شناخته شد. زیرا دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند بدون ویزا به 193 کشور دنیا سفر کنند. مقام دوم متعلق به ژاپن است که با فاصله کم و حق سفر بدون ویزا به 192 کشور بعد از سنگاپور قرار گرفته است. از طرفی پاسپورت افغانستان در سال جاری امتیازی مشابه امتیاز قبلی را به دست آورد. پاسپورت این کشور امکان دسترسی به 27 کشور بدون ویزا را فراهم می‌کند.

سفر با پاسپورت کانادایی

داشتن پاسپورت کانادایی بر روی سفرهای شما تاثیر می‌گذارد. ورود به کانادا و خروج از آن بدون محدودیت و بدون نیاز به مجوز، ویزا یا سایر محدودیت‌های سفر مجاز است. با این حال فقط شهروندان کانادایی واجد شرایط دریافت گذرنامه هستند؛ نه مقیمان دائمی یا افرادی که اقامت موقت این کشور را دارند.

همانطور که قبلا ذکر شد، دارندگان پاسپورت کانادایی از امکان سفر بدون ویزا به بیش از 183 منطقه در دنیا بهره‌مند می‌شوند. برخی از این مناطق عبارتند از:

  • ایالات متحده
  • انگلستان
  • منطقه شنگن
  • استرالیا و نیوزلند
  • کره جنوبی
  • سنگاپور
  • ژاپن
  • برزیل
  • امارات متحده عربی

اگر قصد دارید برای دریافت پاسپورت کانادایی درخواست ارسال کنید، لزوما مجبور نیستید که حتما پاسپورت فعلی خود را کنار بگذارید. کانادا امکان ارائه تابعیت مضاعف را فراهم کرده است. به همین دلیل، اگر کشور زادگاه فرد نیز دارای سیاست تابعیت دوگانه باشد، پاسپورت کانادایی به عنوان پاسپورت دوم در اختیار درخواست‌کننده قرار می‌گیرد.

شرایط دریافت پاسپورت کانادایی

پیش از هر چیزی، ابتدا باید شهروند کانادا شوید. لازمه اخذ پاسپورت کانادایی، اخذ تابعیت است که خود شامل چند مرحله می‌شود.

ابتدا باید مقیم دائم کانادا باشید و قوانین حضور فیزیکی در این کشور را رعایت کنید. به عنوان مثال، باید ثابت کنید که حداقل سه سال از پنج سال گذشته، یعنی تقریبا 1095 روز را در کانادا زندگی کرده‌اید.

در ضمن اگر پرداخت مالیات بر عهده شماست، باید مالیات‌تان را نیز ثبت کنید. قبولی در آزمون شهروندی کانادا و اثبات مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی نیز امری ضروری است. زیرا باید بتوانید شرایط فرهنگی و اجتماعی کانادا را درک کرده و با سایر کانادایی‌ها ارتباط بگیرید.

حتی اگر وضعیت اقامت دائم شما به طور متفاوتی پیش رفته، این شرایط باید رعایت شوند. به طور کلی اگر مسیر اخذ تابعیت کانادا را طی می‌کنید، در مجموع حداقل سه سال زمان لازم است تا بتوانید شهروندی این کشور را به دست بیاورید.

توجه داشته باشید که اگر شما فرزند مستقیم یک شهروند کانادایی محسوب می‌شوید؛ یعنی فرزند شخصی که در زمان تولد شما شهروند کانادا بوده؛ ممکن است واجد شرایط به ارث بردن وضعیت شهروندی از والدین خود باشید.

نحوه دریافت پاسپورت کانادایی

پس از کسب شهروندی کانادا و دریافت گواهی شهروندی این کشور، می‌توانید برای پاسپورت اقدام کنید. تمامی شهروندان کانادا واجد شرایط درخواست پاسپورت هستند و معمولا پیش نمی‌آید که شهروندی فاقد شرایط لازم باشد. با این حال، اگر مشخص شود که واجد شرایط نیستید، ممکن است تابعیت شما به دلیل ارائه اطلاعات نادرست در هنگام ارسال درخواست لغو شود. در ضمن اگر موارد امنیتی یا مسائل مربوط به نقض حقوق بشر یا حقوق بین‌المللی یا ارتباط با جرایم سازمان‌یافته در رابطه با درخواست شما وجود دارد نیز ممکن است تابعیت‌تان لغو شود و پاسپورتی به شما تعلق نگیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت کانادایی

روش درخواست پاسپورت کانادایی نیازمند مدارک خاصی است. گواهی شهروندی شما یکی از مهم‌ترین مدارک است و باید نسخه اصلی آن را به درخواست خود پیوست کنید. حتی کانادایی‌هایی هم که در کانادا به دنیا آمده‌اند، باید گواهی تولدشان را به عنوان مدرک شهروندی ارائه دهند.

در ضمن شما به برخی مدارک و مستندات دیگر نیز نیاز دارید، از جمله:

  • مدرک شهروندی کانادا؛ فقط گواهی شهروندی یا گواهی تولد در کانادا
  • هر پاسپورت معتبر کانادایی یا سایر اسناد مسافرتی که به نام شما صادر شده است؛ مانند برگه تردد پناهندگی یا مدارک هویتی
  • دو معرفی‌نامه از طرف دو شخصی که ضامن درخواست شما می‌شوند
  • مدرکی که هویت شما را تایید می‌کند
  • دو قطعه عکس در اندازه‌های پاسپورتی

علاوه بر این، هنگام درخواست اولین پاسپورت خود، به یک ضامن هم نیاز دارید. یک ضامن باید شرایط خاصی داشته باشد. شرایط ضامن بر اساس نوع پاسپورت و نیز بر اساس مکانی که درخواستتان از آن‌جا ارسال می‌شود، می‌تواند تغییر کند.

شما می‌توانید به‌صورت آنلاین برای پاسپورت درخواست دهید؛ یا اینکه می‌توانید با یک قرار از پیش تعیین‌شده روند درخواست پاسپورت را در مرکز خدمات کانادا (Service Canada Center) تکمیل کنید.

مدت زمان پردازش پاسپورت

در حال حاضر درخواست‌های زیادی برای پاسپورت جدید یا تمدید پاسپورت از طرف کانادایی‌ها ارائه شده است. دلیلش نیز محدودیت‌های سفر ناشی از بروز همه‌گیری کرونا در سراسر جهان است.

اخیرا دولت کانادا ابزاری را برای پیگیری مراحل پردازش پاسپورت ارائه کرده است. در حال حاضر زمان پردازش درخواست پاسپورت از داخل کانادا بسته به اینکه جزو خدمات عادی قرار بگیرد یا پردازش فوری متغیر است. معمولا خدمات عادی بین 10 تا 20 روز کاری و پردازش فوری بین 2 تا 9 روز طول می‌کشد یا در مواردی ممکن است حتی بیشتر از یک روز طول نکشد.

در نتیجه، اگر در کانادا زندگی می‌کنید و قصد دارید در آینده‌ای نزدیک به خارج از این کشور سفر کنید، توصیه می‌شود که از همین حالا اقدامات مربوط به درخواست پاسپورت را شروع کنید.

سایر مزایای پاسپورت کانادایی

پاسپورت کانادایی به غیر از سفر بدون محدودیت، چندین مزیت دیگر نیز دارد. با پاسپورت کانادایی، شما به عنوان یک شهروند کانادایی شناخته می‌شوید و مانند هر شهروند دیگر از تمام حقوق و آزادی‌ها برخوردار خواهید بود. به طور خاص، شما واجد شرایط رای دادن در انتخابات و نامزدی برای مناصب سیاسی خواهید بود. در ضمن برای مشاغلی که ممکن است به مجوزهای امنیتی بالاتر نیاز داشته باشند نیز واجد شرایط می‌‌شوید.

مزیت مهم دیگر پاسپورت کانادایی این است که دیگر هر پنج سال یک بار دردسرهای تمدید را نخواهید داشت. معمولا مقیمان دائمی کانادا با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این اتفاق به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به ارسال درخواست و دور شدن از دردسرهای بروکراسی اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای تمدید وضعیت است.

در نهایت این نکته را هم باید بگوییم که به کانادایی‌های جدید به مناسبت اولین سال شهروندی‌شان امتیازات رایگان در کانادا داده می‌شود. بیش از 80 درصد مقیمان دائمی کانادا در وهله اول به خاطر همین مزایا ترجیح می‌دهند که شهروندی خود را دریافت کنند.

اخذ پاسپورت کانادا با ایمی اسپات

درخواست پاسپورت کانادایی، یک گام مهم در بهره‌مندی از تمام حقوق شهروندی کاناداست. مانند هر مرحله دیگری در فرآیند مهاجرت، در این مرحله نیز باید به دقت عمل کنید. زیرا هرگونه ارائه نادرست اطلاعات، چه عامدانه و چه ناخواسته، می‌تواند مجازات‌های جدی را در پی داشته باشد و حتی ممکن است موقعیت فعلی خود را نیز از دست بدهید. به همین دلیل، بسیاری از افراد برای رسیدگی به درخواست‌های پاسپورت خود از وکیل یا موسسه مهاجرتی ایمی اسپات کمک می‌گیرند. با این کار نه ‌تنها با اطمینان می‌توانند از بهترین شیوه‌ها استفاده کنند؛ بلکه با آرامش خاطر نیز پیش خواهند رفت.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *