immispot
فهرست مطالب
شرایط مهاجرت با ازدواج

فهرست مطالب

درست است که پذیرش مهاجران کاری یکی از اولویت‌های دولت کانادا محسوب می‌شود؛ اما از آن‌جا که نهاد خانواده ارزش زیادی در فرهنگ این کشور دارد، مهاجرت از طریق ازدواج نیز به یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا تبدیل شده است. در واقع اگر دو پرونده کامل و بدون نقص در صف صدور ویزا قرار گرفته باشند که یکی کاری و دیگری مربوط به ازدواج باشد، پرونده ازدواج اولویت بالاتری خواهد داشت. اگر می‌خواهید با روند مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج آشنا شوید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج مزایای متعددی دارد. مزیت اصلی این است که شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد تمکن مالی، اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. چون اثبات تمکن مالی بر عهده اسپانسر یا همان همسر شماست. سایر مزایای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج عبارتند از:

  • نیاز به مدرک زبان ندارید
  • تحصیلات و سابقه کار شما اهمیتی ندارد
  • اگر فرزندانی دارید، بعد از ازدواج و اقامت دائم می‌توانید برای آن‌ها نیز اقامت دائم بگیرید
  • تحصیل برای فرزندانتان رایگان خواهد بود
  • می‌توانید در کانادا تحصیل یا کار کنید
  • تحت خدمات بیمه درمانی قرار می‌گیرید

در ضمن از لحظه‌ای که ویزای کانادا را به دست بیاورید، خیالتان از بابت دریافت اقامت دائم کانادا راحت خواهد بود.

قوانین ازدواج در کانادا چیست

در کشور کانادا نیز مانند سایر کشورها قوانین خاص و مشخصی برای ازدواج وجود دارد که ممکن است برخی از آن‌ها با قوانین کشور ما تفاوت داشته باشد؛ اما برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج باید قوانین ازدواج این کشور را بدانید. ما در ایمی اسپات میتوانیم به شما در این رابطه مشاوره رایگان بدهیم.

مهم‌ترین شرط در ازدواج، رضایت طرفین است. در قانون آمده که ازدواج، مستلزم رضایت آزادانه و روشن‌گرانه دو نفر است تا همسر یکدیگر باشند.

شرط مهم بعدی، شرط سنی است. هیچ فردی که کمتر از 16 سال سن دارد، نمی‌تواند ازدواج کند. افرادی که بین 16 سال تا سن قانونی استان مورد نظر قرار دارند، باید با رضایت والدین یا قیم خود ازدواج کنند. سن قانونی در استان‌های مختلف کانادا با یکدیگر فرق دارد؛ اما معمولا 18 یا 19 سال است.

همان‌طور که می‌دانید، چند همسری در کانادا غیرقانونی بوده و جرم تلقی می‌شود. بنابراین اگر قبلا ازدواج کرده‌اید، باید طلاق بگیرید یا ازدواج را باطل کنید تا بتوانید ازدواج جدید را ثبت کنید؛ مگر اینکه همسرتان فوت کرده باشد. در ضمن باید هنگام ازدواج، دو شاهد بزرگسال حضور داشته باشند.

قوانین کانادا برای گرفتن ویزای همسر

طبق قانون کانادا دو نوع زوج وجود دارد. اولی همان شریک قانونی که شما به طور قانونی با او ازدواج کرده‌اید و با همدیگر زندگی می‌کنید.

دسته دیگر شریک زندگی عرفی که به طور قانونی با هم ازدواج نکرده‌اند، اما حداقل 12 ماه متوالی با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کرده‌اند؛ به این معنی که:

  • یک سال است که به طور مداوم و بدون هیچ فاصله طولانی با هم زندگی می‌کنند.
  • اگر هر یک از آن‌ها خانه خود را ترک کرده‌اند، به خاطر تعهدات خانوادگی یا کاری بوده است.
  • مدت زمانی که دور از یکدیگر سپری می‌کنند، کوتاه و موقت است.

در ضمن نوع دیگری از شریک زندگی وجود دارد که در انگلیسی به آن Conjugal Partner می‌گویند. در صورت داشتن چنین شریکی لازم نیست حتما زندگی مشترک داشته باشید؛ اما حداقل یک سال باید از رابطه شما گذشته باشد و اثبات کنید که به دلایلی نمی‌توانید در کنار یکدیگر زندگی کنید.

در کانادا تعریف همسر هم شامل روابط جنس مخالف و هم روابط همجنس است.

شرایط ویزای اسپانسرشیپ همسر، مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

برای اینکه از طریق ازدواج اقامت کانادا را به دست بیاورید، همسرتان باید حامی یا اسپانسر مالی شما شود. همسر فرد متقاضی تنها با داشتن شرایط زیر می‌تواند از او حمایت مالی کند:

  • حداقل 18 سال سن داشته باشد
  • شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد
  • از دولت یا سازمان‌های اجتماعی، کمک‌های مالی دریافت نکند؛ مگر اینکه این کمک مالی از بابت معلولیت جسمی باشد
  •  برای تامین نیازهای اولیه متقاضی اصلی و فرزندانش تمکن مالی کافی داشته باشد
  • در کانادا به دلایل مختلف محکوم نشده باشد
  • نامه اخراج از کانادا دریافت نکرده باشد

اگر همسرتان یک شهروند کانادایی است که در خارج از کانادا زندگی می‌کند، باید نشان دهد که قصد دارد بعد از ازدواج در کانادا زندگی کند؛ اما اگر اقامت دائم کانادا را داشته باشد و خارج از این کشور زندگی کند، نمی‌تواند حامی مالی همسرش شود.

اگر اسپانسر در استان کبک (Quebec) ساکن است، باید شرایط مازاد این استان را نیز برآورده کند.

و اما اگر خود اسپانسر قبلا توسط همسر یا شریک زندگی‌اش حمایت مالی شده، تا زمانی که پنج سال از اقامت دائمش نگذرد، خودش نمی‌تواند اسپانسر همسر جدیدش شود.

اسپانسر به مدت سه سال پس از اقامت دائم متقاضی، نسبت به او مسئولیت مالی دارد.

در ضمن شخص متقاضی نیز باید بالای 18 سال داشته باشد، از نظر پزشکی سلامت بوده و سوءسابقه نداشته باشد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که ازدواج باید با حضور دو طرف انجام شود و ازدواج از راه دور مورد قبول دولت کانادا نیست.

 

روش های اثبات زوجیت در کانادا

برای اینکه رابطه زوجیت خود را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) اثبات کنید، باید اسناد و مدارک زیر را ارائه دهید:

  •  پرسش‌نامه تکمیل شده IMM 5532 با عنوان «اطلاعات رابطه و ارزیابی حمایت مالی»
  • گواهی ازدواج و مدرکی که نشان دهد ازدواج توسط یک مقام دولتی ثبت شده است
  • اثبات طلاق؛ در صورتی که یکی از زوجین قبلا ازدواج کرده‌اند
  • گواهی تولد یا سوابق فرزندخواندگی که نام هر دو والد در آن ذکر شده باشد؛ در صورت داشتن فرزند
  • دعوت‌نامه و عکس‌ها و فیلم‌های عروسی
  • عکس‌های سفرهای مشترک
  • عکس‌های خانوادگی

سایر مدارک اثبات رابطه

  • مدارک مالکیت مشترک ملک مسکونی
  • قرارداد اجاره که نشان می‌دهد زوجین، ساکن ملک هستند
  • مدارک حساب‌های مشترک بانکی یا کارت‌های اعتباری مشترک
  • بیمه خودرو که نشان می‌دهد هر دو نفر یک آدرس مسکونی را به شرکت بیمه اعلام کرده‌اند
  • اسنادی که نشان می‌دهد زوجین، آدرس یکسانی دارند؛ مانند قبض تلفن، فیش حقوقی، سوابق مالیاتی و غیره

به طور کلی شما باید با توجه به نوع رابطه با شریک زندگی خود هر مدرکی را که فکر می‌کنید باعث افزایش شانس پذیرش ازدواجتان و صدور ویزا می‌شود، به اداره مهاجرت کانادا ارائه کنید.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مدارکی که شما به عنوان متقاضی و همسرتان به عنوان اسپانسر مالی باید به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید، تا حد زیادی به شرایط شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی غیر از مدارک اثبات زوجیت، مدارک زیر برای تمامی افراد مورد نیاز است:

  • فرم‌های مهاجرت IRCC به صورت تکمیل شده
  • مدارک هویتی هر دو نفر
  • مدارک اثبات رابطه
  • گواهی سلامت پزشکی متقاضی
  • گواهی عدم سوءپیشینه متقاضی

مهم‌ترین مدرک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج، همان اثبات رابطه با همسر یا شریک زندگی است. همان‌طور که پیشتر گفتیم، شما باید هرگونه اطلاعاتی را که نشان می‌دهد ازدواج شما واقعی است، نه صوری، به آفیسر اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید؛ مثل دعوت‌نامه عروسی، عکس‌ها و فیلم‌های ازدواج، تاریخچه تماس‌ها و پیام‌ها، حساب مشترک، اجاره‌نامه یا سندی که به نام هردوی شماست و غیره.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

اسپانسر برای حمایت از همسر یا شریک زندگی‌اش به منظور مهاجرت به کانادا باید یک فرآیند چند مرحله‌ای را دنبال کند.

مرحله اول: واجد شرایط بودن خود و متقاضی را تعیین کند.

مرحله دوم: مدارک لازم را تهیه کند.

مرحله سوم: فرم‌های لازم را پر کند.

مرحله چهارم: هم‌زمان با ارسال درخواست اقامت دائم متقاضی، درخواست اسپانسری خود را به اداره مهاجرت کانادا IRCC تحویل دهد.

در صورتی که همه‌چیز به خوبی پیش رفت و شما با حمایت شریک زندگی‌تان وارد کانادا شدید، اگر تمامی شرایط مهیا باشد، بعد از پنج سال می‌توانید درخواست شهروندی کانادا دهید.

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

پرداخت هزینه دولتی معادل 1050 دلار کانادا در روند اقدام برای ویزای ازدواج کانادا امری ضروری است. این هزینه شامل موارد زیر می‌شود:

  • 75 دلار کانادا؛ هزینه حمایت مالی
  • 475 دلار کانادا؛ هزینه پردازش متقاضی اصلی
  • 500 دلار کانادا؛ هزینه حق اقامت دائم

البته در این میان نباید سایر هزینه‌های پروسه مهاجرت، از جمله هزینه‌های مربوط به اخذ مدارک، هزینه ترجمه مدارک، بلیط هواپیما و غیره را فراموش کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج چقدر زمان میبرد

زمان بررسی و صدور ویزای ازدواج کانادا موضوعی بحث‌برانگیز است. زیرا نمی‌توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد و هر پرونده، بنا بر شرایط خاص خود، ممکن است مدت مشخصی زمان ببرد.

هرچند به طور کلی، اگر مدارک نقص نداشته باشند و شرایط پیچیده نباشد، پردازش روند حدودا 12 ماه طول می‌کشد.

ازدواج در کانادا با ویزای توریستی چگونه است؟

ازدواج در کانادا برای هر شهروند یا مقیم دائم کانادا که می‌خواهد با شریک زندگی غیر کانادایی خود ازدواج کند، ممکن است. اگر شما یا شریک زندگی‌تان اهل کشور دیگری هستید، می‌توانید در کانادا ازدواج کنید. در این صورت شخص غیر کانادایی می‌تواند با ویزای موقت مانند ویزای توریستی (Visitor Visa) وارد کانادا شود و سپس در این کشور ازدواج کند. در واقع هیچ‌یک از زوجین برای ازدواج در کانادا نیازی به شهروندی یا اقامت دائم کانادا ندارند و هر دوی می‌توانند برای ازدواج با ویزای توریستی به کانادا بروند.

ویزای توریستی یک بار ورود یا Single معمولا سه ماه اعتبار دارد و ویزای توریستی چند بار ورود یا Multiple اعتبار طولانی‌تری دارد، اما در نهایت اعتبارش با اعتبار پاسپورت مسافران تعیین می‌شود.

ازدواج صوری در کانادا امکان پذیر است؟

همچنین ازدواج صوری به هیچ‌وقت در قانون کانادا پذیرفته شده نیست و حتی اگر بعد از ورود به خاک کانادا مشخص شود که ازدواج زوجین، واقعی نبوده، متقاضی از خاک کانادا اخراج می‌شود. از تاریخ 25 اکتبر 2012 قانونی در همین راستا در کانادا وضع شد.

طبق این قانون اگر کسی با اسپانسرینگ مالی همسرش اقامت دائم کانادا را دریافت کرده، حداقل تا دو سال بعد نیز باید با او در خاک کانادا رابطه قانونی داشته باشد و به طور مشترک با یکدیگر زندگی کنند. حتی اگر بعد از گذشت دو سال مشخص شود که در دو سال ابتدایی حضور در کانادا با شریک زندگی خود رابطه نداشتید، از کانادا اخراج می‌شوید.

این قانون برای جلوگیری از سوء استفاده‌هایی وضع شده که از ویزای ازدواج کانادا می‌شد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مهاجرت به کانادا از طریق اسپانسرشیپ مالی همسر متقاضی صحبت کردیم؛ همسری که شهروند یا مقیم دائم کاناداست. گفتیم که به دلیل ارزشمندی نهاد خانواده، مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج با رویکردی مثبت توسط آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا بررسی می‌شود؛ به شرطی که ازدواج مورد نظر واقعی بوده و صوری نباشد. برای اینکه بتوانید رابطه ازدواج یا زوجیت خود را با شریک زندگی‌تان ثابت کنید، به مدارک متعددی نیاز دارید. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی مشاوره حقوقی بگیرید.



بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *