immispot
فهرست مطالب
مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

فهرست مطالب

اگر در شغل خاصی مهارت و تخصص داشته باشید، مهاجرت به کانادا برای شما کار سختی نخواهد بود. دولت کانادا ارزش و اهمیت زیادی برای مشاغل فنی قائل است. به همین دلیل برنامه فدرال اسکیل تریدز (Federal Skilled Trades) را تحت سیستم اکسپرس اینتری ارائه داده تا متخصصان بتوانند در عرض شش ماه اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند. اگر می‌خواهید درباره مهاجرت کاری به کانادا با مدرک فنی حرفه ای بیشتر بدانید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

شرایط مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

برنامه فدرال اسکیل تریدز (FSTP) کانادا یکی از سه برنامه مهاجرت کاری از طریق سیستم اکسپرس اینتری کانادا محسوب می‌شود. این برنامه به متخصصان فنی و ماهر با حداقل دو سال سابقه کار و تسلط متوسط به زبان انگلیسی یا فرانسوی اجازه می‌دهد تا واجد شرایط اخذ ویزا و اقامت دائم (PR) کانادا شوند. در واقع مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای از طریق این برنامه قابل انجام است.

برای اینکه واجد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق برنامه فدرال اسکیل تریدز باشید، باید شرایط زیر را برآورده کنید:

  • سابقه کاری کافی
  • مدرک فنی حرفه‌ای معتبر مطابق با فهرست مشاغل مورد نیاز کانادا
  • مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) یا اخذ گواهی صلاحیت مورد نیاز برای FSTP

پیشنهاد شغلی دریافتی باید به صورت تمام‌وقت و از طرف یک کارفرمای کانادایی بوده و حداقل یک سال اعتبار داشته باشد. توجه داشته باشید که در اکثر موارد کارفرمای کانادایی باید برای استخدام نیروی کار غیر کانادایی، گواهی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) را دریافت کند؛ مگر اینکه شغل مورد نظر معاف از LMIA باشد.

اگر گواهی صلاحیت فدرال اسکیل تریدز را دریافت کنید، دیگر نیازی به جاب‌آفر ندارید. این گواهی باید از یک مرجع نظارتی فدرالی، استانی یا منطقه‌ای صادر شود. در بیشتر موارد، هنگام درخواست گواهی صلاحیت، باید یک آزمون بگذرانید و سایر شرایط مربوطه را رعایت کنید.

برای اینکه واجد شرایط FST باشید، مدرک تحصیلی دانشگاهی معیار الزامی نیست. هرچند در امتیازدهی سیستم اکسپرس اینتری تاثیرگذار است و هرچه مدرک بالاتری داشته باشید، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنید.

در ضمن به یک ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) هم نیاز دارید تا ثابت کند که مدرک، دیپلم یا گواهی شما از نظر سیستم آموزشی کانادا معتبر است.

دقت داشته باشید که در برنامه فدرال اسکیل تریدز، سن نیز معیار الزامی به شمار نمی‌آید؛ اما در کاهش یا افزایش امتیاز شما در اکسپرس اینتری نقش دارد.

مشاغل مورد نیاز فنی حرفه ای برای مهاجرت کاری به کانادا

در برنامه فدرال اسکیل تریدز کانادا همه مشاغل واجد شرایط محسوب نمی‌شوند. گروه‌های شغلی که واجد شرایط برنامه FST هستند، عبارتند از:

گروه شغلی و کد NOCمشاغل زیرمجموعه
مشاغل فنی، گروه اصلی 72نجار، گچ‌کار، سنگ‌کار، کابینت‌ساز و غیره
مشاغل مربوط به ساخت‌وساز و حمل‌ونقل، گروه فرعی 74مکانیک، اپراتور جرثقیل، اپراتور چاپخانه، تکنسین خودرو و غیره
مشاغل منابع طبیعی و کشاورزی، گروه فرعی 74معدن‌چی، ماهیگیر، باغبان، اپراتور ماشین‌آلات چوب‌بری و غیره
سرپرستان تولید و اپراتورهای کنترل، گروه فرعی 92کنترل‌کننده تجهیزات ساختمانی، مونتاژ، کنترل مرکزی و غیره

قبل از درخواست برای FSTP، طبقه‌بندی ملی مشاغل دولتی کانادا (NOC) را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شغل شما واجد شرایط اخذ ویزاست. شما باید نشان دهید که تجربه کاری قبلی‌تان با وظایف و مسئولیت‌های شغلی ذکر شده در شرح شغلی مشاغل موجود در NOC مطابقت دارد.

مدارک مورد نیاز مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

مدارکی که برای شرکت در برنامه فدرال اسکیل تریدز از طریق سیستم اکسپرس اینتری نیاز دارید، عبارتند از:

  • مدارک هویتی مثل پاسپورت، کارت شناسایی، گواهی ازدواج در صورت تاهل، گواهی طلاق در صورت جدایی و غیره
  • مدرک زبان
  • گزارش ارزیابی مدرک فنی حرفه‌ای
  • گواهی صلاحیت شغلی یا جاب‌آفر؛ داشتن یکی از این دو مورد کافیست
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • رزومه کاری
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

در ضمن اگر همسر و فرزندان خود را نیز همراهتان می‌برید، باید مدارک هویتی مربوط به آن‌ها را هم به IRCC ارائه دهید.


پروسه‌ مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

همانطور که گفتیم، شما باید از طریق سیستم اکسپرس اینتری در برنامه فدرال اسکیل تریدز ثبت‌نام کنید. فرآیند درخواست برای برنامه فدرال اسکیل تریدز تحت اکسپرس اینتری نسبتا ساده بوده و دستورالعمل‌های دقیق برای هر مرحله توسط دولت ارائه شده است. مدت زمان پردازش درخواست فدرال اسکیل تریدز حدود شش ماه است که البته این مقدار با توجه به شرایط پرونده و مدارک شما ممکن است کمتر یا بیشتر شود. مراحل اخذ ویزای FST به شرح زیر است:

یک پیشنهاد شغلی معتبر یا گواهی صلاحیت داشته باشید

شرایط دریافت گواهی صلاحیت ممکن است بسته به شغل و استان یا منطقه مورد نظر متفاوت باشد. در بیشتر موارد، نیروی کار فنی باید در یک آزمون شرکت کند و یک دوره کارآموزی را بگذراند تا واجد شرایط دریافت گواهی صلاحیت شود. هر استان و منطقه‌ای بسته به قوانینش سازمان مشخصی را مسئول صدور این گواهی می‌کند؛ به عنوان مثال در اونتاریو (Onratio)، گواهینامه را می ‌توان از طریق سازمان Skilled Trades Ontario دریافت کرد و در بریتیش کلمبیا (British Columbia) این وظیفه بر عهده سازمان Skilled Trades B.C است.

واجد شرایط بودن خود را برای اکسپرس اینتری بررسی کنید

قبل از ارسال درخواست، بررسی کنید که آیا واجد شرایط اکسپرس اینتری هستید یا خیر. در همین راستا باید به چند سوال در مورد مهارت‌های زبانی، سن، تجربه کاری، تحصیلات و موارد دیگر پاسخ دهید تا از واجد شرایط بودن خود اطمینان یابید.

در سایت IRCC پروفایل اکسپرس اینتری بسازید

اگر واجد شرایط FSTP هستید، یک حساب کاربری در وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ایجاد کنید. گام بعدی، ساخت پروفایل اکسپرس اینتری است. اما قبل از شروع باید مدارکی مانند پاسپورت، رزومه کاری، مدرک تحصیلی و غیره را جمع‌آوری کنید.

منتظر دعوت نامه باشید

هر دو هفته یک‌بار قرعه‌کشی اکسپرس اینتری برگزار می‌شود. اگر امتیاز مناسبی در سیستم اکسپرس اینتری به دست بیاورید، مدارکتان کامل و صحیح بوده و واجد شرایط باشید، دعوت‌نامه‌ای به نشانی ایمیل شما ارسال خواهد شد و از شما تقاضا می‌شود تا درخواست اقامت دائم خود را ارسال کنید.

درخواست اقامت دائم (PR) خود را ارسال کنید

پس از دریافت دعوت‌نامه، 60 روز فرصت دارید تا درخواست اقامت دائم را ارسال کنید. قبل از ارسال درخواست باید هزینه‌های مربوطه مثل هزینه پردازش، هزینه حق اقامت دائم و هزینه بیومتریک را بپردازید.

دریافت تاییدیه اقامت دائم (CoPR)

پس از اینکه IRCC درخواست شما را دریافت کرد، مدارک را بررسی کرده و از کامل بودن درخواست مطمئن می‌شود. ممکن است از شما خواسته شود که قبل از تایید نهایی درخواست برای انجام آزمایش‌های پزشکی در یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی مجاز حاضر شوید.

پس از تایید درخواست، تاییدیه اقامت دائم (CoPR) به همراه دستورالعمل مراحل بعدی را دریافت خواهید کرد؛ البته اگر در 10 سال گذشته، مراحل تشخیص هویت یا بیومتریک را پشت‌سر نگذاشته‌اید، باید برای انجام آن به سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه مراجعه کنید.

سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

نمره آزمون زبان شما یک معیار مهم در راستای کسب صلاحیت شرکت در برنامه FSTP است. شما باید در یک آزمون زبان تایید شده به زبان های انگلیسی، فرانسوی یا هر دوی این زبان‌ها شرکت کنید. در این آزمون‌ها، مانند آیلتس یا CELPIP برای زبان انگلیسی و TEF یا TCF کانادا برای زبان فرانسوی، توانایی شما در چهار حوزه زبانی نوشتن، خواندن، صحبت کردن و شنیدن ارزیابی می‌شود.

نمرات آزمون زبان باید در صحبت کردن و شنیدن حداقل CLB 5 و در خواندن و نوشتن حداقل CLB 4 باشد.

در هنگام ثبت‌نام در سیستم اکسپرس اینتری باید کمتر از دو سال از تاریخ آخرین آزمون زبان شما گذشته باشد.

سابقه مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

شما باید حداقل دو سال تجربه کار تمام‌وقت یعنی 3120 ساعت یا بیشتر در یک حرفه فنی و تخصصی واجد شرایط در پنج سال گذشته داشته باشید. اگر به صورت پاره‌وقت کار می‌کردید، باید مجموع تعداد ساعات کاری‌تان در پنج سال گذشته معادل این مقدار باشد. تجربه کاری شما می تواند در هر کشوری باشد.

در ضمن شما باید مبلغی را برای کار خود به عنوان دستمزد، حقوق یا کمیسیون دریافت کرده باشید. کار بدون دستمزد، از جمله کار داوطلبانه و کارآموزی در برنامه فدرال اسکیل تریدز پذیرفته نیست.

از طرفی شرح شغلی کار شما باید مطابق با شرح شغلی و وظایف ذکر شده در طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) باشد.

حداقل دستمزد دریافتی در استان های مختلف کانادا

حداقل دستمزد، کمترین میزان دستمزدی است که کارفرما می‌تواند به طور قانونی در کانادا بپردازد. دولت کانادا مسئول اصلی تعیین حداقل دستمزد فدرال است، در حالی که دولت استانی، حداقل دستمزد استانی خود را تعیین می کند.

حداقل دستمزد ساعتی دریافتی در استان‌های مختلف کانادا به شرح زیر است:

استانحداقل دستمزد
یوکان16.77 دلار
ساسکاچوان14 دلار
آلبرتا15 دلار
مانیتوبا15.30 دلار
بریتیش کلمبیا16.75 دلار
کبک15.25 دلار
جزیره پرنس ادوارد15 دلار
نوناووت16 دلار
اونتاریو16.55 دلار
مناطق شمال غربی16.05 دلار
نیوبرانزویک14.75 دلار
نیوفاندلند و لابرادور15 دلار
نوا اسکوشیا15 دلار

حداقل دستمزد فدرال برای کارمندانی که تحت حوزه قضایی فدرال کار می‌کنند، اعمال می شود. دولت می‌تواند حداقل دستمزد در کانادا را بسته به جنبه‌های مالی و سایر جنبه‌های مرتبط تغییر دهد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای صحبت کردیم. افرادی که در شغل خاصی مهارت و تخصص دارند، می‌توانند با مدرک فنی حرفه‌ای قانونی از طریق برنامه فدرال اسکیل تریدز (FST) و تحت سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) به کانادا مهاجرت کنند و اقامت دائم به دست بیاورند. در بسیاری موارد، شرایط کار، زندگی و مقدار دستمزد در استان‌های مختلف کانادا با توجه به شرایط با یکدیگر تفاوت دارد.

برای اطلاعات دقیق تر، توصیه میکنیم فرم ارزیابی موسسه مهاجرتی ایمی اسپات را پر کنید.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *