ویزای کاری بر پایه LMIA

در این مطلب می‌خوانید

اگر قصد دارید از طریق کاری به کانادا مهاجرت کنید، باید بدانید که اخذ برخی موقعیت‌های شغلی این کشور توسط نیروی کار خارجی نیاز به مجوزی به نام LMIA دارد. طبق تجربه، میزان موفقیت برنامه‌های مهاجرتی مبتنی بر LMIA بین 60 تا 85 درصد است.تایید LMIA به عوامل متعددی بستگی دارد؛ مانند توانایی کارفرما برای برآوردن الزامات LMIA در مورد آگهی شغلی، تعیین حقوق متناسب برای موقعیت پیشنهادی و صلاحیت کلی کارفرما برای استخدام کارگران بین‌المللی. بنابراین وجود یک وکیل باتجربه یا کمک گرفتن از یک موسسه مهاجرتی به شما در روند اخذ ویزای کاری بر پایه LMIA کمک کرده و شانس دریافت مجوز را افزایش می‌دهد. برای آشنایی با مراحل و شرایط اخذ LMIA با ما همراه باشید.

LMIA کانادا چیست؟

لازم به ذکر است همه کارفرمایانی که می‌خواهند کارگران خارجی استخدام کنند، به ویزای کاری LMIA نیاز ندارند و برخی مشاغل، معاف از LMIA هستند.

LMIA مخفف Labor Market Impact Assessment است که از طرف اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) صادر می‌شود. LMIA نوعی ارزیابی به شمار می‌آید که دولت کانادا برای شرکت‌هایی که به دنبال استخدام نیروی کار خارجی هستند، صادر می‌کند. در روند صدور LMIA این موضوع بررسی می‌شود که آیا پیشنهاد کار به یک تبعه خارجی، تاثیر منفی بر روی بازار کار داخلی کانادا خواهد داشت یا خیر. اگر چنین پیشنهاد کاری تاثیر منفی نداشته باشد، احتمالا به کارفرما یک LMIA مثبت داده می‌شود و کارفرما می‌تواند کار را به یک تبعه خارجی پیشنهاد دهد.

شرایط و نحوه گرفتن LMIA کانادا

کارفرمایان کانادایی برای دریافت LMIA باید چند مرحله را طی کنند که عبارتند از:

مرحله 1: مطمئن شوند که شرکتشان واجد شرایط درخواست LMIA است.

مرحله 2: برای تبلیغات و تعیین حقوق طبق الزامات LMIA عمل کنند.

مرحله 3: فرم درخواست LMIA را به صورت آنلاین ارسال کنند.

مرحله 4: منتظر بمانند تا ESDC پیشنهاد شغل و فرم درخواست LMIA کارفرما را ارزیابی کند.

مرحله 5: در مصاحبه با یک آفیسر ESDC شرکت کنند و

مرحله 6: در صورت موفقیت‌آمیز بودن درخواست، یک نامه تایید از ESDC دریافت کنند.

پس از تایید LMIA، مرحله بعدی بر عهده کارمند است. LMIA و دریافت نامه تایید، تنها بخشی از روند محسوب می‌شود. متقاضی کار نیز باید درخواستی برای ویزای کاری ارسال کند و مجوز کار (Work Permit) را نیز در مرز کانادا دریافت کند. شما به عنوان متقاضی برای طی کردن چنین پروسه‌ای  به نامه پیشنهاد کار (Job Offer)، یک قرارداد کار رسمی و امضا شده، یک کپی از LMIA و شماره LMIA نیاز دارید.

رابطه LMIA و حقوق دریافتی

پروسه دریافت LMIA بسته به اینکه آیا کارفرما قصد دارد کارمندی با دستمزد بالا استخدام کند یا با دستمزد پایین، متفاوت است. اگر کارفرما می‌خواهد به متقاضیان خارجی خود بالاتر از میانگین دستمزد استان محل کار بپردازد، درخواستش در سیستم LMIA تحت عنوان نیروی کار با دستمزد بالا طبقه‌بندی می‌شود. اگر حقوق پرداختی کمتر از میانگین دستمزد استان باشد، درخواست به عنوان نیروی کار کم دستمزد طبقه‌بندی می شود.

میانگین دستمزد ساعتی استانی/منطقه ای در کانادا به شرح زیر است:

  • آلبرتا: 27.28 دلار
  • بریتیش کلمبیا: 25 دلار
  • مانیتوبا: 21.60 دلار
  • نیوبرانزویک: 20.12 دلار
  • نیوفاندلند و لابرادور: 23 دلار
  • مناطق شمال غربی: 34.36 دلار
  • نوا اسکوشیا: 20 دلار
  • نوناووت: 32 دلار
  • اونتاریو: 24.04 دلار
  • جزیره پرنس ادوارد: 20.00 دلار
  • کبک: 23.08 دلار
  • ساسکاچوان: 24.55 دلار
  • یوکان: 30 دلار

استخدام نیروی کار با دستمزد بالا

اگر قصد دارید یک متقاضی خارجی LMIA با دستمزد بالا استخدام کنید، باید طرح انتقال (Transition Plan) را همراه با درخواست ویزای کاری LMIA خود ارسال کنید. طرح انتقال شامل تعهداتی است که کارفرما درباره آموزش نیروی کار داخلی یا ترجیح نیروی کار متخصص کانادایی به نیروی کار خارجی ارائه می‌دهد؛ مثلا هزینه‌هایی را برای آموزش نیروی کار جوان کانادایی صرف می‌کند.

یا می‌تواند این کار را با استخدام، کارآموزی، و یا ارتقای مهارت نیروهای کاری انجام دهد که شهروند یا مقیم دائم کانادا هستند.

استخدام نیروی کار با دستمزد پایین

اگر کارفرما قصد دارد یک نیروی کار خارجی با دستمزد پایین استخدام کند، نیازی به ارائه طرح انتقال نیست. با این حال باز هم در استخدام نیروی کار خارجی با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد.

اگر شرکت مد نظر 10 کارمند یا بیشتر داشته باشد، کارفرما اجازه دارد تنها 10 درصد از کارمندانش را از بین نیروی کار خارجی انتخاب کند. برای درخواست‌هایی که بین 30 آوریل 2022 و 30 آوریل 2023 ارسال می‌شوند، کارفرمایان در بخش ها و زیربخش‌های زیر می‌توانند تا 30 درصد تعداد کارکنان نیز نیروی کار خارجی استخدام کنند:

  • ساخت و ساز (NAICS 23)
  • تولید مواد غذایی (NAICS 311)
  • تولید محصولات چوبی (NAICS 321)
  • تولید مبلمان و محصولات مرتبط (NAICS 337)
  • بیمارستان‌ها (NAICS 622)
  • خدمات اقامتی و غذایی (NAICS 72)

در ضمن کارفرما باید هزینه‌های حمل و نقل نیروی کار خارجی با دستمزد پایین به کانادا را در ابتدای دوره کاری بپردازد. از طرفی باید برای نیروی کار خارجی خود مسکن مناسب و مقرون‌به‌صرفه نیز فراهم کند. پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی نیروی کار و بستن قرارداد نیز از الزامات محسوب می‌شود. در ضمن کارفرما باید نیروی کار خارجی را در هیئت ایمنی استان محل کار ثبت‌نام کند.

نکاتی برای اخذ موفقیت آمیز LMIA کانادا

برای اینکه شانس کارفرما در کسب LMIA‌ از دولت کانادا افزایش یابد، بهتر است نکاتی را رعایت کند. ما در ایمی اسپات به کارفرمایان کمک میکنیم همه مدارک را آماده کنند و در صورت نیاز، در مصاحبه با اداره کار کانادا نیز شرکت کنند.

قبل از هر چیز کارفرما باید یک کد NOC صحیح را انتخاب کند که مطابق با شرح وظایف شغل پیشنهادی به نیروی کار خارجی باشد. زیرا دولت کانادا باید شرح دقیق وظایف کارکنان خارجی را بداند تا در صورت همخوانی با کد NOC مربوطه LMIA‌ را صادر کند.

مورد دیگر که در تمامی روندهای مهاجرتی، امری مهم محسوب می‌شود، ارائه مدارک کامل و صحیح است. کوچک‌ترین اشتباه، تناقض یا کسری در مدارک مربوطه می‌تواند باعث LMIA منفی یا به تعویق افتادن پروسه صدور LMIA شود.

نکته مهم دیگر این است که کارفرما قبل از استخدام نیروی کار خارجی به اندازه کافی تبلیغات کرده باشد. همان‌طور که گفتیم، اولویت دولت کانادا برای استخدام نیروی کار، شهروندان و مقیمان دائم کاناداست. بنابراین کارفرما باید آگهی‌های مورد تایید دولت کانادا را حداقل به مدت 28 روز متوالی در سایت‌های معتبر کاریابی منتشر کند و حداقل یکی از این آگهی‌ها را در سایت بانک شغلی کانادا تبلیغ کند.

هزینه دریافت LMIA کانادا

هزینه درخواست LMIA برای هر کارمند 1000 دلار است. کارفرما مسئول هزینه‌های درخواست و هزینه‌های خدمات حقوقی مرتبط است. به عنوان مثال، اگر کارفرما مایل به استخدام 5 کارمند خارجی باشد، باید 5 درخواست LMIA جداگانه ثبت کند. بنابراین هزینه درخواست 5000 دلار خواهد شد. هزینه انطباق کارفرما (Employer Compliance Fee) نیز 230 دلار است.

پیش نیاز های دریافت LMIA

پس از دریافت درخواست LMIA، سازمان ESDC عوامل مختلفی را برای تصمیم‌گیری در مورد نیروی کار خارجی در نظر می‌گیرد. از مواردی که ESDC ارزیابی می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا کمبود نیروی کار منطقه مربوطه با ساکنان کانادایی در این منطقه قابل جبران نیست؟
  • آیا کارفرمای کانادایی به اندازه کافی برای استخدام یک نیروی کار کانادایی تلاش کرده است؟
  • آیا شرایط کار مطابق با مقررات شهرداری، استانی و فدرال است؟
  • آیا حقوق پیشنهادی حداقل برابر با میانگین حقوق موقعیت شغلی مد نظر در آن منطقه جغرافیایی است؟
  • آیا نیروی کار خارجی قادر به انجام وظایف شغلی خود و به اشتراک گذاشتن تخصص و دانشش با نیروهای کار کانادایی خواهد بود؟
  • آیا استخدام یک نیروی کار خارجی تاثیر مثبتی بر روی ایجاد و حفظ شغل در کانادا خواهد داشت؟

سازمان ESDC روش ارزیابی خود را بسته به نوع کار و نیروی کار مد نظر تنظیم می‌کند و کارفرما باید برای دستیابی به نتیجه مثبت برنامه LMIA این انتظارات را برآورده کند.

مشاغل معاف از دریافت LMIA

اگر قصد مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) را دارید، کارفرما برای شغل پیشنهادی نیازی به دریافت LMIA ندارد؛ اگر:

  • حداقل یک سال است که به طور تمام وقت یا معادل کار پاره‌وقت آن با داشتن مجوز کار برای کارفرما با کار کرده‌اید
  • یک پیشنهاد شغلی یا همان جاب‌آفر معتبر دارید
  • مجوز کار معتبری دارید که تحت یکی از موارد زیر معاف از LMIA محسوب می‌شود:
  • یک توافق بین‌المللی
  • یک توافق‌نامه فدرالی و استانی
  • گروه “منافع کانادا”

این نکته را در نظر داشته باشید که برای مشاغل حرفه ای، حداکثر 2 کارفرما می‌توانند به شما پیشنهاد شغلی ارائه دهند و شما باید برای هر دو کارفرما کار کنید.

مدت زمان دریافت LMIA

در سال 2023 زمان رسیدگی به درخواست‌های مجوز کار LMIA بین 9 روز تا 2 ماه است. ESDC تلاش می‌کند تا در اسرع وقت درخواست‌ها را بررسی کند. مدت زمان بررسی بستگی بسیار زیادی به نوع برنامه مهاجرتی شما دارد. برخی برنامه‌ها سریع بررسی می‌شوند، اما برخی دیگر زمان بیشتری می‌برند.

مدت زمان بررسی و صدور LMIA با توجه به نوع برنامه مهاجرتی به شرح زیر است:

  • مسیر مهاجرتی گلوبال تلنت GTS: 9 روز کاری
  • مسیر مهاجرتی کشاورزی: 11 روز کاری
  • برنامه مهاجرتی کارگران فصلی کشاورزی: 6 روز کاری
  • مسیر اقامت دائم (PR): 58 روز کاری
  • پرستاران خانگی: 25 روز کاری
  • مسیر کارکنان با حقوق بالا: 40 روز کاری
  • مسیر کارکنان با حقوق پایین: 45 روز کاری

از آن‌جا که ناهماهنگی‌های زمانی در هنگام بررسی صدور LMIA می‌تواند باعث بروز مشکلات قانونی مربوط به قرارداد شود، بهتر است که کارفرما برای تعیین تاریخ آغاز به کار نیروی کار خارجی از مشاوران حقوقی و مهاجرتی مشاوره بگیرد.

دریافت مجوز کار کانادا بر پایه وزارت کار کانادا LMIA

هانطور که می‌دانید ویزای کار به تنهایی به شما اجازه کار در کانادا را نمی‌دهد. شما باید مجوز کار (Work Permit) در کانادا را دریافت کنید تا حق قانونی کار در خاک این کشور برای شما ایجاد شود. مجوز کار مبتنی بر LMIA یک فرآیند درخواست سه مرحله ای است.

اولین قدم این است که کارفرما برای LMIA به سرویس کانادا درخواست دهد. LMIA مثبت نشان می‌دهد که استخدام اتباع خارجی در شغل و در محل کار مد نظر تاثیر مثبت یا خنثی بر روی بازار کار کانادا خواهد داشت.

سپس در مرحله دوم کارفرما جاب‌آفر خود را به شما ارائه داده و مدارک لازم مثل کپی مجوز LMIA، قرارداد کاری و نامه پیشنهاد شغلی را در اختیارتان می‌گذارد.

مرحله سوم همان درخواست مجوز کار است. شما باید زمانی که کارفرما LMIA مثبت را از سرویس کانادا دریافت کرد، برای مجوز کار درخواست دهید. درخواست مجوز کار به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره ویزای کاری بر پایه LMIA صحبت کردیم. LMIA به نوعی ارزیابی گفته می‌شود که سازمان کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) انجام می‌دهد. طبق این ارزیابی مشخص می‌شود که آیا استخدام نیروی کار خارجی پیشنهادی توسط کارفرما بر روی اقتصاد کانادا تاثیر منفی خواهد گذاشت یا خیر. به طور کلی فلسفه صدور LMIA میدان دادن به نیروهای کار کانادایی و ارائه فرصت شغلی در وهله اول به شهروندان یا مقیمان دائم کاناداست. برخی از مشاغل طبق قانون معاف از LMIA هستند. بنابراین اگر قصد دارید از طریق شغلی وارد کانادا شوید که نیاز به LMIA‌ دارد، میتوانید فرم ارزیابی ایمی اسپات را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید