مزایای کارت پی آر کانادا

مزایای کارت پی آر کانادا

در این مطلب می‌خوانید

کارت PR که مخفف Permanent Residency است، به شما اجازه می‌دهد در کانادا زندگی کنید و تقریباً از همه حقوق یک شهروند برخوردار باشید. بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند هنوز از مزایای بیشمار گرفتن اقامت دائم آگاه نیستند. برخی افراد حتی واجد شرایط گرفتن اقامت دائم از ابتدا هستند اما به علت ساده‌تر بودن مسیر ویزای موقت، از این طریق اقدام می‌کنند. قبل از اینکه برای گرفتن ویزای توریستی یا تحصیلی کانادا و سایر انواع ویزای اقامت موقت اقدام کنید، این نکات را در نظر بگیرید.

امکان کار و زندگی در هر نقطه از کانادا

مهم نیست شما از طریق چه برنامه‌ای و در چه استانی اقامت دائم دریافت کرده باشید. در کانادا قانونی به نام Mobility Right وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد هر کجای کانادا که می‌خواهید اقامت کنید. این یک امتیاز بسیار بزرگ در مقایسه با بیشتر انواع اقامت موقت خواهد بود زیرا می‌توانید هر نوع شغلی را بدون نگرانی انتخاب کنید.

برای مثال، حتی دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی نوعی جواز کار آزاد یا Open work permit دریافت می‌کنند هم نمی‌توانند هر کاری و هر استانی را برای سکونت انتخاب کنند، زیرا باید نگران کسب امتیاز لازم توسط سابقه کار کانادایی برای اخذ اقامت دائم باشند.

پرداخت شهریه حدود یک سوم دانشجویان بین‌المللی

یکی از بارزترین تفاوت‌های افراد مقیم دائم و دانشجویان بین‌المللی، شهریه‌ای است که برای تحصیل در کالج و دانشگاه پرداخت خواهند کرد. شهریه افراد مقیم دائم کانادا با شهریه شهروندان کانادایی برابر است. به علاوه، اگر سری به سایت‌های دانشگاه‌های کانادایی‌زده باشید، متوجه می‌شوید که تعداد فاند‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی برای افراد مقیم دائم و شهروندان کانادا چند برابر فاند‌هایی است که به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد.

امکان دریافت انواع خاصی از وام‌ها

وقتی شما مقیم دائم کانادا باشید، نوع دیگری از ثبات و آرامش ذهنی را تجربه خواهید کرد. کانادا دیگر به معنای واقعی کلمه خانه شما خواهد بود، جایی که می‌توانید برای ادامه زندگی خودتان برنامه‌ریزی کنید. با وجود افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته، هنوز هم خانه دار شدن در کانادا ممکن‌تر از تهران است. در صورتی که شغل و درآمد ثابتی داشته باشید، شما می‌توانید وام‌های طولانی مدت تا سقف ۳۰ سال برای خرید خانه بگیرید. در این حالت شما هزینه‌ای که برای دادن کرایه صرف می‌کنید را برای خانه دار شدن هزینه می‌کنید.

امکان سفر به بیش از ۱۶ کشور بدون نیاز به ویزا

پاسپورت کانادا دروازه کشور‌های بیشماری را به روی شما باز می‌کند، اما شما تنها با کارت پی آر کانادا هم می‌توانید به کشور‌های زیادی سفر کنید، از جمله موارد زیر:

  • مکزیک
  • کره جنوبی
  • تایوان
  • گرجستان
  • قطر
  • کوبا
  • السوادور
  • دومینیکن ریپابلیک
  • و همه کشور‌هایی که قبلاً مستعمره هلند بوده‌اند.

شما می‌توانید در هر کدام از کشور‌های بالا بین ۳۰ روز تا ۶ ماه اقامت داشته باشید. مکزیک یکی از مقاصد توریستی مورد علاقه کانادایی‌هایی است که در فصل‌های سرد سال، به دنبال یک کشور آفتابی و نسبتاً نزدیک برای گذراندن تعطیلات می‌گردند.

امکان اسپانسر شدن برای اعضای خانواده

در صورتی که شما اقامت دائم کانادا را داشته باشید و با شخصی که مقیم دائم نیست ازدواج کنید، می‌توانید اسپانسر او شوید. ویزای اسپانسرشیپ یعنی برای او درخواست اقامت دائم کانادا دهید و متعهد شوید هزینه‌های او را در صورتی که خودش از پس هزینه‌هایش برنیاید، پرداخت می‌کنید. از نظر قانونی برای اسپانسر شدن همسر نیازی ندارید فیش حقوقی نشان دهید، اما ارائه آن به شما کمک می‌کند.

شما همچنین می‌توانید اسپانسر پدر و مادر یا فرزندان زیر ۲۲ سال خود نیز بشوید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، صفحه ویزای اسپانسرشیپ را بخوانید.

نداشتن نگرانی درمورد تاریخ ویزا و پاسپورت

اگر با ویزای موقت ساکن کانادا باشید، هیچ وقت ویزای شما طولانی‌تر از تاریخ انقضای پاسپورت شما نخواهد بود. به همین دلیل شما همیشه باید حواستان به هر دو مورد باشد. اگر اقامت دائم کانادا را داشته باشید، کارت اقامت دائم شما جدا از پاسپورت شما خواهد بود. در صورتی که قصد ترک کردن کانادا تا زمانی که شهروندی این کشور را می‌گیرید نداشته باشید، لازم نیست نگران گذشتن تاریخ پاسپورتتان باشید. شما می‌توانید پاسپورت کانادایی بگیرید و بعد با مراجعه به نزدیکترین سفارت ایران یا دفتر حافظ منافع ایران، پاسپورت جدید بگیرید.

چه مدت طول می‌کشد تا کارت PR بگیرید؟

اگر از طریق اکسپرس اینتری از داخل ایران اقدام کرده باشید، نامه تاییدیه اقامت دائم COPR را قبل از ورود به کانادا دریافت می‌کنید. معمولاً از ثبت درخواست اقامت دائم تا دریافت COPR حدود ۶ ماه فاصله است. اگر با COPR وارد کانادا شوید، بین ۲ تا ۶ هفته بعد کارت پی آر خود را دریافت می‌کنید. اگر از روشی غیر از اکسپرس اینتری اقدام کرده باشید، معمولاً حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا کارت اقامت دائم پس از ورود به کانادا به عنوان یک PR جدید دریافت کنید. این مورد شامل مدت زمان لازم برای انجام انگشت‌نگاری بیومتریک است.

آیا می‌توانم بدون کار به کانادا مهاجرت کنم؟

بله، مهاجرت به کانادا بدون داشتن یک جاب آفر امکان‌پذیر است. بسیاری از برنامه‌های مهاجرت اقتصادی مانند اکسپرس انتری برای واجد شرایط شدن و گرفتن پی آر کانادا نیازی به پیشنهاد شغلی ندارند. با این حال، داشتن یک پیشنهاد شغلی امتیاز بیشتری به امتیاز واجد شرایط بودن مهاجرت شما می‌افزاید. پس از ورود به کانادا، حتی اگر در هنگام مهاجرت شغلی نداشتید، می‌توانید برای کار جستجو کنید.

چطور می‌توانم اقامت دائم کانادا را بگیرم؟

برای هر شخص چندین روش برای گرفتن اقامت دائم کانادا وجود دارد، از روش‌های هم راستا با اکسپرس انتری گرفته تا روش‌های کارآفرینی و استارت آپ! حتی اگر شغل شما یک شغل نسبتاً جنرال یا عمومی مانند آشپزی باشد، مسیر‌هایی مانند جاب آفر همراه با اقامت دائم برای شما وجود دارند. بنابراین مهم‌ترین قدم برای اخذ اقامت دائم، ارزیابی کردن شرایط خودتان است. به این منظور می‌توانید از سازمان مهاجرتی‌ایمی اسپات کمک بگیرید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید