immispot
فهرست مطالب
شغل Book keeper – بررسی بازار کار جاب آفر کانادا برای شغل دفتردار

فهرست مطالب

مشاغل جاب آفر برای حسابداری

تجربه آرمین از شغل Bookkeeper

یکی از دوستان من، آرمین با مدرک حسابداری پیام نور اولین شغل خودش در کانادا را به عنوان یک Book Keeper پیدا کرد. این اتفاق چطور افتاد؟

سال ۱۴۰۰ آرمین هنوز در مسیر مهاجرت به کانادا بود. او در تهران با درآمد فقط ۲۰ درصد بالاتر از حقوق وزارت کار، کار‌های حسابداری یک شرکت را انجام می‌داد.

 شرح وظایف آرمین شامل وظایفی از جمله حسابرسی، ثبت مالیات، پیگیری دریافت‌ها و پرداخت‌ها، محاسبه مالیات، و تهیه گزارش مالی می‌شد. قبل از مهاجرت به کانادا، آرمین فکر نمی‌کرد بتواند شغل تخصصی در کانادا پیدا کند، چون بدون مشورت گرفتن از وکیل کمی در اینترنت سرچ کرده بود و فکر می‌کرد جواب را گرفته است.

چطور دنبال کار بگردیم؟

آرمین هنگام سرچ کردن برای جاب آفر حسابداری، دو کار را درست انجام داد و یک اشتباه کوچک هم مرتکب شد. کار‌هایی که درست انجام داد موارد زیر بودند:

    • سرچ کردن عنوان شغلی خودش در سایت‌های کانادایی اصلی

    • بررسی کردن شرایط مورد نیاز برای گرفتن شغل حسابدار یا Accountant

دوست من نمی‌خواست هزینه مشاوره مهاجرت کاری بدهد، برای همین کمی طول کشید تا اطلاعات را جمع آوری کند.

او با همین سرچ کردن متوجه شد حسابداری در ایران و کانادا تفاوت‌های زیادی با هم دارند. به همین دلیل شخصی که در ایران حسابداری خوانده باشد، نمی‌تواند برای شغل حسابداری کانادا اقدام کند. نگرانی درمورد این که بعد از ورود به کانادا چه اتفاقی برایش می‌افتد هم باعث شد تصیم بگیرد به شغل‌های جنرال فکر کند.

خوشبختانه قبل از این که  گرفتن نامه کاری از کارفرمایش در ایران را کنسل کند و سابقه کارش در ایران را بی‌ارزش بداند، با من مشورت کرد. من شغل Book keeper را به او پیشنهاد دادم.

شرایط لازم برای استخدام شدن در شغل دفتردار

شرایط زیر برای شغل دفتردار در سایت اداره کار کانادا ذکر شده‌اند:

  •  داشتن مدرک دیپلم دوره متوسطه الزامی است.
  •  داشتن مدرک کالج در حسابداری، دفترداری یا یک رشته مرتبط ضروری است

یا

  •  داشتن مدرک برنامه دو ساله (سطح اول) رشته حسابداری حرفه‌ای شناخته شده کانادا (به عنوان مثال، حسابداری رسمی، حسابداری عمومی گواهی شده) ضروری است

یا

  • داشتن تجربه دوره‌های حسابداری یا حسابداری همراه با چندین سال تجربه به عنوان کارمند مالی یا حسابداری ضروری است.

توجه کنید وقتی کلمه “یا” بین دو گزینه بیاید، یعنی داشتن یکی از این شرایط کفایت می‌کند.

با این حساب، آرمین واجد شرایط شغل دفتردار کانادا بود.

آینده بازار شغلی دفتردار در کانادا

آینده شغلی دفترداران در کانادا بد نیست. یکی از علت‌های آن، جدی بودن مسأله مالیات در کاناداست که باعث می‌شود همه کسب و کار‌ها به این شغل نیاز داشته باشند. بنابراین، گرچه این شغل جزء ۱۰ شغل برتر موردنیاز کانادا نیست، بازار کار امنی دارد.

امتیازات بالا که از سایت جاب بنک استخراج شده اند، نشان می‌دهند بازار کاری شغل دفتردار در استان کبک، استان انتاریو، منطقه یوکان و استان Nunavut فوق العاده است.

چرا شما شانس گرفتن جاب آفر Book Keeper را دارید؟

شغل دفتردار یکی از شغل‌های موردنیاز کاناداست که مناسب فارغ‌التحصیلان ایرانی از رشته‌های حسابداری است، چرا؟

چون شغل حسابداری در کانادا نیازمند داشتن یک مدرک دانشگاهی کانادایی در این رشته است. قوانین، سیستم مالیات و… ایران با کانادا تفاوت زیادی دارد، پس مدرک رشته حسابداری ایران معادل حسابداری کانادا در نظر گرفته نمی‌شود. اما شغل دفتردار فقط نیازمند داشتن تجربه کاری مرتبط، و یک مدرک تحصیلی حداقل معادل کاردانی حسابداری از ایران است!

طبق سایت Job bank درآمد ساعتی یک بوک کیپر به طور متوسط 25.5 دلار کانادا است. در حال حاضر 4527 آگهی استخدامی برای این شغل در کانادا وجود دارد.

وظایف شغل Book keeper

وقتی بحث استفاده از سابقه کاری خودتان برای مهاجرت به کانادا باشد، شرح وظایف شما خیلی مهم‌تر از عنوان شغلی شماست. برای مثال، در سایت دسته‌بندی مشاغل کانادا، شرح وظایف بوک کیپر یا دفتر دار شامل موارد زیر است:

 

    • ایجاد سوابق مالی و به روز نگه داشتن آن‌ها، هماهنگ نگه داشتن حساب‌های مختلف با استفاده از سیستم‌های حسابداری دستی و کامپیوتری

    • ثبت کردن مدخل‌های گزارش روزانه و هفتگی )ژورنال) و تطبیق دادن سفارش‌ها، تهیه تراز آزمایشی دفاتر، به روز نگه داشتن دفاتر کل و صورت‌های مالی

    • محاسبه و تهیه چک برای حقوق و دستمزد و برای آب و برق، مالیات و سایر قبوض

    • تکمیل و ارسال فرم‌های حواله مالیاتی، فرم‌های غرامت کارگران، فرم‌های حق بیمه بازنشستگی و سایر اسناد دولتی

    • تهیه اظهارنامه مالیاتی و انجام سایر خدمات حسابداری شخصی

    • تهیه سایر گزارش‌های آماری، مالی و حسابداری

چطور برای شغل بوک کیپر اقدام کنم؟

برای شروع به شما توصیه می‌کنیم فرم ارزیابی‌ مهاجرت ایمی اسپات را پر کنید. حتی اگر نحوه ورود شما به کانادا با جاب آفر شغل بوک کیپر نباشد، (مثلاً اگر از طریق ویزای توریستی اقدام کنید)، باز هم نحوه آماده کردن مدارک کاری توسط شما اهمیت زیادی دارد. در صورتی که با یک پرونده بدون مشکل اقدام کنید، می‌توانید سریع‌تر به اقامت دائم برسید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *