immispot
فهرست مطالب
تغییرات PGWP (اجازه کار پس از تحصیل در کانادا)

فهرست مطالب

محدودیت ها و تغییرات PGWP کانادا

اگر می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید یا همین حالا هم یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا هستید: باید در مورد تغییرات بزرگ برنامه اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) بدانید. انتظار می‌رود این تغییرات PGWP از ژانویه 2025 عملی شوند. احتمال اینکه این تغییرات روی شانس شما برای کار در کانادا پس از اتمام تحصیل تأثیر بگذارد بالا است. این راهنما همه چیز را با زبان ساده توضیح می‌دهد تا بتوانید این تغییرات را درک کرده و برای آن آماده شوید.

PGWP چیست؟

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) به دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را در یک دانشگاه دولتی کانادایی به پایان رسانده‌اند اجازه می‌دهد تا در کانادا کار کنند. این مجوز به دانشجویان کمک می‌کند تا تجربه کاری ارزشمندی در کانادا کسب کنند. این تجربه می‌تواند منجر به اقامت دائم شود.

مدت‌زمان مجوز کار کوتاه‌تر خواهد شد

تا ژانویه 2025، اگر یک برنامه تحصیلی را که بالای دو سال را تمام کرده کنید، می‌توانید تا سه سال مجوز کار دریافت کنید. اما از این تاریخ به بعد، به دنبال تغییرات PGWP ممکن است فقط برای یک سال مجوز کار بگیرید. حتی اگر یک برنامه طولانی‌تر را به پایان برسانید، شرایط یکسان خواهد بود! این تغییر به این معنی است که زمان کمتری برای کسب تجربه کاری در کانادا دارید.

حذف PGWP برای برخی از رشته ها

در آینده، ممکن است پس از تحصیل در کانادا اصلا مجوز کار دریافت نکنید! کانادا قصد دارد فقط به دانشجویانی که در رشته‌هایی با تقاضای بالا مانند فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و ساخت‌وساز تحصیل می‌کنند، PGWP بدهد. اگر در رشته‌های تجاری، هنر یا رشته‌های دیگر تحصیل می‌کنید، شامل این امتیاز نخواهید شد. این اخبار نخستین بار به طور کلی چند روز پیش منتشر شدند و در ادامه مطلب کامل تری روی سایت دولت کانادا درباره تغییرات اجازه کار پس از تحصیل قرار گرفت.

شرط داشتن پیشنهاد شغلی

برای دریافت مجوز کار، ممکن است نیاز به پیشنهاد کاری از یک کارفرمای کانادایی داشته باشید. این بدان معناست که شما باید قبل از پایان تحصیل شغلی پیدا کنید. در غیر این صورت ممکن است اصلاً مجوز کار دریافت نکنید.

شاید از خودتان بپرسید چرا کانادا این تغییرات را ایجاد می‌کند؟

تمرکز بر جذب کارگران ماهر

کانادا می‌خواهد بر روی‌دادن مجوز کار به دانشجویان بین‌المللی که در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که تقاضای زیادی برای آن ها وجود دارد، تمرکز کند. این به پر کردن کمبودها در زمینه‌های حیاتی مانند مراقبت‌های بهداشتی و فناوری کمک می‌کند.

تغییرات اجازه کار پس از تجصیل بر بسیاری از دانشجویان تاثیر میگذارد

جلوگیری از سوءاستفاده ها

برخی از دانشجویان فقط برای دریافت مجوز کار و اقامت در کانادا در رشته‌هایی که موردنیاز کانادا نیستند ثبت‌نام می‌کنند. با محدودکردن مجوزهای کاری به رشته‌های مورد تقاضا، کانادا قصد دارد از این سوءاستفاده جلوگیری کند. کانادا می خواهد اطمینان حاصل کند که فقط دانشجویان واقعی فرصت‌های کاری را دارند.

تأثیر بر دانشجویان بین‌المللی

محدودشدن فرصت‌ها: تغییرات اجازه کار پس از تحصیل (PGWP) به طور قابل‌توجهی بر دانشجویان بین‌المللی که مایل به ماندن در کانادا هستند تأثیر می‌گذارد. بر اساس قوانین جدید، بسیاری از دانشجویان، به ویژه آنهایی که در رشته‌هایی مانند تجارت، هنر یا سایر رشته‌های غیر STEM تحصیل کنند، ممکن است ناچار شوند به کشور خودشان برگردند.

چشم‌انداز محدودیت فرصت‌های می‌تواند برای دانشجویانی که زمان، پول و تلاش قابل‌توجهی را برای تحصیل خود با امید ساختن آینده‌ای در کانادا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ناامیدکننده باشد.

نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک به دنبال تغییرات PGWP

با توجه به این تغییرات، برنامه‌ریزی استراتژیک برای دانشجویان بین‌المللی آینده بسیار مهم شده است. دانشجویان بین‌المللی باید برنامه‌های تحصیلی خود را بادقت انتخاب کنند و بر رشته‌هایی که در کانادا موردنیاز هستند مانند فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و ساخت‌وساز تمرکز کنند.

با هماهنگ‌کردن انتخاب‌های تحصیلی خود با نیازهای بازار کار کانادا، دانشجویان می‌توانند شانس خود را برای دریافت PGWP و در نهایت، اقامت دائم افزایش دهند.

این رویکرد استراتژیک شامل تحقیق و درک کامل از روند بازار کار کانادا است. دانشجویان باید از مشاوران آموزشی راهنمایی بگیرند، از منابع ارائه شده توسط مؤسسات آموزشی کانادا استفاده کنند و از سیاست‌های مهاجرتی در حال تحول مطلع باشند.

وظیفه موسسات آموزشی و دانشگاه ها

علاوه بر این، مؤسسات آموزشی که برنامه‌های بین‌المللی را ارائه می‌دهند باید با این تغییرات سازگار شوند. آنها ممکن است شروع به تمرکز بر رشته های پرتقاضا کنند تا دانشجویان بین‌المللی  که در حال حاضر دنبال  مجوزهای کار پس از فارغ‌التحصیلی هستند را جذب کنند.

مؤسسات آموزشی همچنین می‌توانند خدمات حمایتی خود را افزایش دهند و مشاوره شغلی و کمک‌های شغلی را به طور خاص برای دانشجویان بین‌المللی ارائه دهند.

سیستم قدیمیسیستم جدید
اعتبار PGWP تا سقف سه سالاعتبار PGWP تا سقف یک سال
صدور PGWP برای همه رشته‌های تحصیلیصدور PGWP فقط برای رشته‌های موردنیاز
عدم نیاز به جاب آفراجباری بودن داشتن یک پیشنهاد شغلی کانادایی
عدم نیاز به نمره آزمون زباناحتمال اضافه‌شدن معیار دانش زبان

کدام رشته‌های تحصیلی اجازه کار پس از تحصیل خواهند گرفت؟

اگر IRCC تصمیم بگیرد این تغییرات PGWP را عملی کرده و مجوز کار را به برنامه‌های خاصی محدود کند، هنوز هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام برنامه‌ها شامل این امتیاز خواهند شد وجود ندارد. بااین‌حال، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم کدام مشاغل توسط برنامه‌های نامینیشن استانی (PNPs) مورد هدف قرار گرفته‌اند تا تصوری از کمبودهای نیروی کار در سطح استانی داشته باشیم. به عنوان مثال، استان انتاریو به تازگی از 244 مربی و دستیار دوران کودکی در یک قرعه‌کشی هدفمند دعوت کرده است. به همین ترتیب، استان بریتیش کلمبیا نیز قرعه‌کشی‌های هدفمندی را در ژوئن 2024 انجام داده و از کارگران مراقبت از کودکان، حوزه فناوری و ساخت‌وساز دعوت کرده است.

همچنین مشاغلی هستند که از طریق قرعه‌کشی‌های مبتنی بر سیستم اکسپرس انتری هدف قرار می‌گیرند که ممکن است به ما نشان دهد که کدام برنامه‌ها را هدف قرار خواهند داد. طرح‌های مبتنی بر دسته‌بندی بر روی 82 شغل و همچنین متقاضیانی با مهارت زبان فرانسوی تمرکز می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر، با ایمی اسپات همراه باشید.

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *