immispot
فهرست مطالب
برنامه کانادا برای کاهش صدور ویزای موقت در 2024-2027

فهرست مطالب

کاهش صدور ویزای موقت، اخرین اخبار مهاجرت کانادا

خلاصه مطلب:

امروز کانادا تصمیم گرفت جمعیت مهاجرانی که ویزای موقت (تحصیلی یا کاری) دارند از ۶.۲ درصد به ۵ درصد کاهش دهد. حالا مهم ترین سوال این است: چه افرادی بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند؟

جواب: افرادی که ویزای موقت داشتند و پایه حقوق برای شغل‌های غیرتخصصی را دریافت می‌کردند. قرار است سهم این افراد از این بازار کار از ۳۰٪ به ۲۰٪ کاهش پیدا کند. گرفتن مجوز کار LMIA یا همان مجوز اتسخدام نیروی خارجی نیز برای شغل‌های غیرتخصصی دشوارتر خواهد شد. 

البته مشاغل پزشکی و ساخت‌وساز فعلاً از این قاعده مستثنی هستند.

کاهش‌دادن درصد افراد دارای ویزای موقت صرفاً به معنی تشویق این افراد برای خروج از کانادا نیست! کاهش تعداد مهاجران در کانادا معمولاً از طریق افزایش افرادی که اقامت دائم دارند انجام می‌شود.

یادتان نرود کانادا برنامه های مهاجرتی زیادی دارد پس..

برخی کشورها مثل مکزیک با کانادا قرارداد تبادل نیروی کار دارند و کارگرهای موقت از این کشورها نیازی به ورک پرمیت برای آمدن به کانادا ندارند. این افراد ممکن است بیشتر از ایرانیان تحت‌تأثیر این قانون قرار بگیرند.

ما در ایمی اسپات همواره برای ویزای کار همراه با LMIA به فاکتورهای مهمی مثل ظرفیت جامعه هدف، کم‌بودن رقابت در شهر مدنظر و مناسب‌بودن حقوق دقت کرده‌ایم و از این نظر خوشبختانه می‌توانیم به شما اطمینان بدهیم پرونده‌هایی که در جریان داریم طبق روال قبل پیش خواهند رفت.

درصد کاهش صدور ویزای موقت

کانادا تعداد کل ویزاهای اقامت موقت را طی سه سال آینده کاهش خواهد داد. هدف رساندن جمعیت مقیم موقت در کانادا به 5 درصد کل جمعیت است، در حال حاضر این تعداد به 6.2 درصد میرسد. تعیین سقف نهایی مهاجران با ویزای موقت در حدود نوامبر 2024 با مشورت با مسئولان استانی و منطقه ای انجام خواهد شد.

میزان کاهش چند نفر خواهد بود؟

بر اساس محاسبات اولیه ما، کاهش صدور ویزای موقت معادل کاهش تقریباً 456000-475000 (یا حدود 19٪) نفر  خواهد بود. با توجه به تعیین شدن سقف برای مجوزهای تحصیل در سال های 2024 و 2025 و این واقعیت که دانشجویان بین المللی حدود 42 درصد از ساکنان موقت کانادا را تشکیل می دهند، مسئولان با کاهش تعداد دانشجویان بین المللی، احتمالا به 30 درصد از این هدف خواهند رسید.

یعنی این هدف همین الآن هم تا حدودی محقق شده است.

 وزیر مهاجرت کانادا در طول جلسه کوتاه دولت خاطرنشان کرد که دولت فدرال ممکن است در آینده کاهش بیشتری را در سقف دانشجویان بین‌المللی اعمال کند. در حال حاضر دولت قبل از اتخاذ هر گونه تصمیمی منتظر بازخورد گرفتن از استان‌ها است. در نتیجه، این آمار در این برهه زمانی بر اساس حدس و گمان است و ما منتظر اعلام اطلاعات بیشتر از سوی دولت هستیم.

نکات کلیدی: تغییرات در سیاست اقامت خارجی موقت کانادا

دولت سطوح برنامه های مهاجرتی کانادا را گسترش خواهد داد تا تعداد افراد با ویزای موقت را مدیریت کند، و به طور هدفمندتری مهاجر جذب کرده و به آن ها اقامت دائم بدهد.

نرخ بیکاری بعد از اوایل 2023 در کانادا رو به رشد است. امروزه نیاز به نیروی کار نسبت به قبل کمتر شده است. بنابراین حجم کارگران موقت مورد نیاز هم کمتر از سال های اخیر خواهد بود.

تاکنون کارفرمایان کانادایی در بیشتر بخش‌ها 20 درصد از نیروی کار خود را کارگران موقت خارجی تامین کرده اند.

اما حالا دولت کارفرمایان را ملزم خواهد کرد که قبل از درخواست LMIA، به استخدام پناه‌جویان و گروه‌هایی که دارای مجوزهای معتبر برای مشاغل آزاد هستند، فکر کنند.

همچنین کانادا هر سال دستمزد کارگران خارجی موقت را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود این کارگران دستمزد رقابتی دریافت می‌کنند.

چرا کانادا تعداد ساکنان موقت را محدود کرده است؟

این تغییرات جدید برای غلبه بر برخی از چالش‌های فعلی در سیستم مهاجرت کانادا طراحی شده‌اند.

این چالش‌ها شامل ناکارآمدی فرایند مهاجرت بر اساس ظرفیت‌های جامعه، هزینه‌های بالای زندگی و بحران مسکن در کانادا می‌شوند. این تغییرات احتمالاً  دانشجویان بین‌المللی و کارگرانی که با ویزای تجربه بین‌المللی کانادا به این کشور آمده اند را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

 

آیا کارگران حاضر در کانادا تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت؟

ما فعلا منتظر ارائه اطلاعات بیشتر از سوی دولت در مورد روند کاهش صدور ویزای موقت هستیم. 

بعید است که دولت ورک پرمیت موقت کارگران خارجی حاضر در کانادا را لغو کند. بااین‌حال، ممکن است شرایط لازم برای تمدید ورک پرمیت را سخت تر کند و تعداد کارگران را در آینده محدود کند.

بنابراین، درحالی‌که کارگران امروز تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرند، احتمال دارد در آینده وضعیت آن ها تغییر کند.

این خبر چه تأثیری بر کارفرمایان کانادایی خواهد داشت؟

ما هنوز منتظر انتشار اطلاعات به‌روز برنامه توسط دولت کانادا هستیم. بااین‌حال رندی بویسونو، وزیر کار، در بیانیه اخیر رسانه‌ای اعلام کرد که اکثر کارفرمایان سهیمه کمتری برای استخدام کارگران خارجی با ویزای موقت خواهند داشت.

به جز بخش‌های کلیدی بازار کار، کارفرمایان قبلاً مجاز بودند تا 30 درصد از نیروی کار خود را از طریق جذب نیروهای کار خارجی با دستمزد پایین تامین کنند. اکنون سقف تعداد نیروهای کار خارجی استخدام شده  توسط هر کارفرما به 20 درصد کاهش می یابد. البته برخی از بخش‌های کلیدی اجازه خواهند داشت موقتا درصد بالاتری از کارگران خارجی موقت داشته باشند.

حوزه بهداشت و درمان و ساختمان حداقل تا 31 مردادماه سال جاری از این تغییر مستثنی هستند. همجنین کارفرمایان در این بخش‌های کلیدی می‌توانند سطح کارگران خارجی موقت را تا 30 درصد حفظ کنند.

کارفرمایان بخش کشاورزی و سایر کارفرمایان فصلی که سایر نیازهای ضروری را برآورده می‌کنند نیز فعلا از محدودیت‌های جدید معاف هستند.

با این حال، اگر شرکتی در حال حاضر با 30 درصد از کارگران خارجی از طریق TFWP با شغل های دارای دستمزد پایین کار می‌کند، تا زمانی که اتکای آنها به کارگران خارجی کاهش پیدا نکند، نمی‌توانند از نیروی کار خارجی موقت یا همان TFWP استفاده کنند.

تغییرات در رویه دریافت LMIA

 IRCC همچنین در اعلامیه اخیر خود به این نکته اشاره کرد که کارفرمایان کانادایی قبل از اینکه به استخدام یک کارگر خارجی متوسل شوند، به دنبال متقاضیانی خواهند گشت که در حال حاضر در کانادا هستند.

در حال حاضر، برای گرفتن LMIA، کارفرمایان باید نشان دهند که سعی کرده‌اند یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم را استخدام کنند. اعلامیه دیروز نشان می‌دهد که حالا گروه‌های دارای ویزای موقت در کانادا، از جمله افرادی که درخواست پناهندگی دارند، دارندگان مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی و کارگران جوان تحت کلاس تجربه بین‌المللی کانادا نیز بر افراد خارج از کانادا اولویت خواهند داشت.

البته یادتان باشد این تفسیر بر اساس آنچه در اعلامیه مطرح شد است. زمانی که IRCC خط‌مشی خود را منتشر می‌کند، ممکن است این اطلاعیه تغییر کند.

این اطلاعیه چه تأثیری بر متقاضیان کار خارج از کانادا خواهد داشت؟

به جز مواردی که ذکر شد، هنوز مشخص نیست این آپدیت چه نتیجه دیگری ممکن است به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این، از 1 می 2024، کارگرانی که LMIA را از طریق برنامه کارگر خارجی موقت دریافت کرده اند، باید LMIA را ظرف مدت 6 ماه پس از صدورفعال کنند (به جز متخصصان ساخت و ساز و مراقبت های بهداشتی). یعنی باید سریع تر از آن برای شروع به کار در کانادا استفاده کنند.

کدام برنامه‌های مهاجرتی تحت‌تأثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت؟

دولت قصد دارد برای تصمیم گیری در مورد اینکه این تغییرات باید در هر برنامه مهاجرتی چه تغییری ایجاد کند، جلسه بگذارد؛ بنابراین ما در حال حاضر جزئیاتی در دست نداریم.

بااین‌حال، ما می‌دانیم که جمعیت دارای ویزای موقت در کانادا در حال حاضر به دسته های زیر تقسیم میشوند:

    • 42٪ دانشجویان بین المللی (برنامه ای که قبلاً محدود شده است)

    • 9٪ کارگران خارجی موقت تحت برنامه کارگران خارجی موقت

    • 5 درصد پناهجویان

    • 44٪ کارگران موقت تحت برنامه حرکت بین المللی یا International Mobility، به شرح زیر:

    1. 26٪ دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

    1. 9% همسران دانشجویان (برنامه دیگری که به دلیل تغییرات اخیر در سیاست های دانشجویی بین المللی کانادا احتمالاً در سال های آینده کاهش می یابد)

    1. 10٪ برنامه های تبادل جوانان، از جمله IEC.

    1. 12 درصد همسران افراد اسکیل ورکر

    1. 26٪ ورود، که شامل CUAET و سایر مسیرهای بشردوستانه است.

    1. 17٪ نقل و انتقالات بین شرکتی، قراردادهای تجاری، و غیره.

هنوز معلوم نیست سهم هر دسته چقدر کاهش خواهد یافت. بااین‌حال، همان‌طور که در بالا ذکر شد، دولت احتمال کاهش دوباره در تعداد ویزای دانشجویی را رد نکرده است.

این تغییر چگونه بر اهداف مهاجرتی کلی تأثیر می‌گذارد؟

وزیر میلر در بیانیه خود چندین بار اعلام کرد که بر هدف قراردادن افراد در کانادا تمرکز خواهد کرد.

“به‌عنوان بخشی از تلاش‌هایمان برای تبدیل‌کردن ساکنان موقت به اقامت دائم، قرعه‌کشی‌های داخلی بیشتری خواهیم داشت. از استان‌ها و مناطقی که در برنامه نامزدهای استانی شرکت می‌کنند، می‌خواهیم همین کار را با سهمیه‌های خود انجام دهند.”

پیشبینی تاثیر کاهش ویزاها روی برنامه های مهاجرت فدرال

می‌توانیم از این بیانیه بگیریم که سیستم اکسپرس انتری تلاش‌ها را برای هدف‌گیری متقاضیان کانادایی، یعنی کسانی که تجربه کاری کانادایی دارند، افزایش می‌دهد. با این کار، می‌توان انتظار بازگشت قرعه‌کشی‌های کلاس تجربه کانادا را داشت.

 اکنون بیش از 80 PNP یا برنامه مهاجرت استانی وجود دارد. بااین‌حال، اکثریت آنها  برای متقاضیانی هستند که تجربه کاری قبلی در استان داشته باشند؛ بنابراین تأثیر برنامه‌های استانی زیاد نخواهد بود.

 احتمالاً بزرگ‌ترین تغییرات در برنامه‌های هم راستا با سیستم اکسپرس انتری رخ می‌دهد. برای مثال، جریان سرمایه انسانی انتاریو و جریان کارگر ماهر بین‌المللی ساسکاچوان. این برنامه‌ها نیازمند تجربه کار یا تحصیل در کانادا نیستند، و برای تعداد زیادی از متقاضیان اقامت دائم دعوت نامه صادر میکنند.

در آخرین قرعه‌کشی، 4985 نفر  تحت جریان سرمایه انسانی انتاریو در سال گذشته وارد کانادا شدند.

این خبر برای متقاضیان اکسپرس اینتری چه معنایی دارد؟

اگر وزیر مهاجرت قرعه‌کشی‌های کلاس تجربه کانادایی را دوباره شروع کند، انتظار کاهش قابل‌توجهی در امتیاز CRS برای گرفتن اقامت دائم را خواهیم داشت. به‌ویژه باتوجه‌به اینکه در آخرین قرعه‌کشی CEC که در سپتامبر 2021 انجام شد، حداقل امتیاز لازم 462 CRS بود.

بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه اخیراً میزان حداقل امتیاز لازم CRS بسیار بالاتر از 500 بوده است، احتمالاً تاکنون بخشی از کسانی که قبلاً تجربه کاری کانادایی داشته‌اند هم دعوت‌نامه گرفته‌اند؛ بنابراین، تأثیر برگزاری دوباره این نوع از قرعه کشی ها بر حداقل امتیاز CRS لازم نامشخص است.

برای کسانی که خارج از کانادا هستند، قرعه‌کشی‌های عمومی یا جنرال رقابتی‌تر خواهد شد. بنابراین متقاضیان باید در صورت امکان در بهبود CRS خودکار کنند و به دنبال مسیرهای جایگزین مانند کار در کانادا یا برنامه‌های استانی باشند.

بهترین مسیر مهاجرت با توجه به کاهش صدور ویزای موقت

ما در ایمی اسپات حتی پیش از اعلام اخبار کاهش صدور ویزای موقت، افراد را همیشه تشویق به مهاجرت از روش هایی منتهی به اقامت دائم کرده ایم.

برای مشاوره کافیست با همکاران ما تماس بگیرید.p

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *