پایان امکان تبدیل ویزای توریستی به ورک پرمیت؛ اعطای ورک پرمیت به متقاضیان PNP!

پایان امکان تبدیل ویزای توریستی به کاری

در این مطلب می‌خوانید

این هفته اتفاقات مهمی در حوزه قوانین ویزای کار کانادا رخ دادند. سیاست اجازه تبدیل ویزای توریستی به کاری لغو شد اما امکان گرفتن اجازه کار برای برخی از افرادی که شرایط گرفتن نامینیشن از برنامه‌هایی استانی کانادا دارند فراهم شد.

 سیاست امکان تبدیل ویزای ویزیتوری (توریستی) به ویزای کاری که در دوران کرونا در اوت 2020 گذاشته شد (و نباید با سیاست اجازه کار با ورک پرمیت ایرانیان که در 2022 معرفی شد اشتباه گرفته شود) قرار بود تا 28 فوریه 2025 ادامه داشته باشد. بااین‌وجود وزیر مهاجرت کانادا تصمیم گرفت به طور ناگهانی تمام‌شدن این رویه را اعلام کند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد کانادا به متقاضیان برنامه‌هایی استانی روی خوش نشان داده و ورک پرمیت این افراد را تمدید خواهد کرد.

 برای تحلیل این دو خبر مهم با  ایمی اسپات همراه باشید.

حالا چه می‌شود؟

 اگر نگران هستید و نمی‌دانید حذف امکان تبدیل ویزای توریستی به ورک پرمیت چه تأثیر فوری روی برنامه‌های مهاجرتی کانادا می‌گذارد، بگذارید خیال شما را راحت کنیم: هیچ تأثیری. این سیاست برای اطمینان از این است که افرادی که با ویزای توریستی وارد کشور می‌شوند، واقعا توریست باشند، و اگر قصد کار در کانادا را دارند، از ابتدا درخواست اجازه کار بدهند و با ویزای جاب آفر کانادا وارد کشور شوند.

از سوی دیگر، فراهم کردن امکان درخواست ورک پرمیت برای افرادی که هنوز اقامت کانادا را نگرفته اند اما از سوی استان و برنامه های PNP نامزد دریافت اقامت دائم شده اند، نشان دهنده افزایش روزافزون اهمیت این برنامه هاست.

چرا این سیاست برداشته شد؟

حذف‌شدن این سیاست به‌این‌علت شاید کمی عجیب به نظر برسد که در بسیاری از کشورها، راه‌های قانونی برای تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری وجود دارد. در این حالت شما باید اثبات کنید توانایی و قصد خروج از کشور محل بازدید را دارید اما اگر جاب آفری پیدا کردید، راه‌های قانونی برای ماندن شما وجود خواهد داشت. در حال حاضر، افرادی که با ویزای توریستی در کانادا حضور داشته باشند، حتی اگر قبلاً اجازه کار گرفته باشند، دیگر اجازه تبدیل آن به‌جای اجازه کار را ندارند.

این سیاست دوران کووید احتمالاً مقصر افزایش ساکنان موقت در کانادا و تقاضاهای پناهندگی در فرودگاه‌ها شناخته شده است.

سیاست‌های کلی اداره مهاجرت کانادا

به گفته اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا IRCC، این تصمیم بخشی از استراتژی کلی آن‌ها برای تنظیم تعداد ساکنان موقت و حفظ یکپارچگی سیستم مهاجرتی است. پایان امکان تبدیل ویزای توریستی به کاری کمی غیرمنتظره بود اما امکان تمدید آن در هر صورت وجود نداشت.

این تغییر می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر بازدیدکنندگان فعلی در کانادا داشته باشد، به‌خصوص کسانی که امیدوار بودند از این سیاست برای ورود به بازار کار کانادا بهره‌مند شوند. بااین‌وجود حضور بازدیدکنندگان واقعی و توریست‌هایی که قصد استفاده از این کشور را دارند برای اقتصاد کانادا مهم است.

نکات اصلی ورک پرمیت برای برنامه‌های استانی PNP

این یک خبر خوب برای افرادی است که از قبل در کانادا حضور داشته اند اما تازه سابقه کار یا سایر شرایط لازم برای درخواست اقامت دائم از طریق برنامه استانی را به دست آورده اند. این سیاست به این افراد که تازه در یک برنامه استانی ثبت نام کرده اند و معلوم نیست کی نامینیشن بگیرند، فرصت ماندن در کانادا و کارکردن در این بازه برای کارفرمای خودشان با ورک پرمیت PNP را می‌دهد.

  • این سیاست به طور از افراد متقاضی برنامه نامزد استانی که توانایی  مشارکت اقتصادی و ادغام در جامعه کانادا را دارند، حمایت می‌کند.
  • برای بهره‌مندی از این سیاست، باید یک نامه پشتیبانی از استان یا منطقه خود ارائه دهید که نشان‌دهنده مشارکت شما در یک برنامه استانی با EOI یا فرایند مشابه باشد.
  • این سیاست موقت است و از تاریخ امضای آن تا 31 دسامبر 2024 لازم الاجرا است و می تواند در هر زمانی بدون اطلاع قبلی لغو شود.

این خط‌مشی نشان‌دهنده گامی مهم در جهت تصدیق و حفظ کمک‌های ساکنان موقت است و به شما کمک می‌کند تا درصورتی‌که در حال حاضر در کانادا زندگی و کار می‌کنید، راحت‌تر به اقامت دائم برسید.

امکان گرفتن ورک پرمیت و تمدید آن با برنامه استانی

شرایط دریافت مجوز کار تحت سیاست متقاضیان PNP

برای واجد شرایط بودن برای دریافت مجوز کار تحت این سیاست عمومی موقت، باید یکی از سه شرایط زیر را داشته باشید.

اگر در حال حاضر مجوز کار معتبر دارید:

  • شما باید در حال حاضر یک مجوز کار معتبر داشته باشید.
  • باید درخواست مجوز کار جدید خود را تحت بند 200 از مقررات مهاجرت ثبت کرده باشید.
  • باید نامه حمایتی از استان یا قلمروی محل سکونت خود ارائه دهید که نشان دهد یا در مجموع افرادی که درخواست به برنامه استانی داده‌اند هستید (Expression of Interest) یا برای برنامه نامزدی استانی PNP در نظر گرفته شده‌اید.

اگر مجوز کار شما پس از ۷ می ۲۰۲۴ منقضی شده است:

  • شما باید مجوز کار داشته بوده باشید که بعد از تاریخ ۷ می ۲۰۲۴ منقضی شده است.
  • بعد از این تاریخ، باید درخواست مجوز کار جدید را ثبت کرده و یا درخواست تمدید وضعیت اقامت موقت خود را داده یا از روش های مشابه برای دریافت دوباره ورک پرمیت اقدام کرده باشید.
  • باید یک نامه حمایتی از دولت استانی یا قلمروی خود ارائه دهید که تأیید کند شما حداقل برای یک برنامه استانی درخواست فرستاده اید.
  • همچنین باید نامه‌ای از کارفرمای فعلی خود ارائه کنید.

اگر از قبل برای تمدید مجوز کار خود اقدام کرده‌اید:

  • شما باید تا تاریخ ۷ می ۲۰۲۴ تحت بند 186(u) مقررات، مجاز به کار بوده و بعد از آن درخواست تمدید اجازه کار را داده باشد. درخواست شما باید در حال بررسی یا تأیید شده باشد.
  • باید درخواست تمدید مجوز اقامت موقت خود را ارائه داده باشید.
  • باید یک نامه حمایتی از دولت استانی یا قلمروی خود ارائه دهید که تأیید کند شما حداقل برای یک برنامه استانی درخواست فرستاده اید.
  • همچنین باید نامه‌ای از کارفرمای فعلی خود ارائه کنید.

برای مطالعه بیشتر: نتایج قرعه کشی اکسپرس انتری PNP تاریخ 26 آگوست 2024

تفاوت ورک پرمیت PNP با مجوز کار BOWP  چیست؟

مجوز کار باز برای گذار (BOWP) به افرادی که در برنامه نامزدی استانی (PNP) نامینیشن گرفته اند و/یا یک پرونده اقامت دائم در جریان دارند، اجازه می‌دهد تا مجوز کار باز دریافت کنند. تفاوت اصلی بینBOWP  و این سیاست عمومی این است که در سیاست عمومی، متقاضی نیازی به ارائه درخواست برای اقامت دائم ندارد و فقط نیاز به دریافت نامه حمایتی از استان دارد.

تفاوت بین نامه حمایتی و نامینیشن PNP چیست؟

نامه حمایتی یا Letter of Support و نامینیشن برنامه نامزدی استانی PNP هر دو به برنامه های مهاجرتی استانی کانادا مرتبط هستند، اما اهداف و مراحل متفاوتی دارند. یک نامینیشن PNP تأیید رسمی از سوی یک استان یا قلمرو کانادایی است که نشان می‌دهد آن استان یا قلمرو به شما نیاز دارد و مهات شما به اقتصاد محلی کمک می‌کند.

نامینیشن به شما 600 امتیاز می‌دهد و به کمک آن دعوت نامه اقامت دائم از دولت فدرال خواهید گرفت، پس کاربرد اصلی نامینیشن گرفتن اقامت دائم است اما در این فاصله برای گرفتن ورک پرمیت PNP یا BOWP هم می توان از آن استفاده کرد.

نامه حمایتی معمولاً پس از صدور نامزدی از سوی استان یا قلمرو صادر می‌شود و به متقاضیان اجازه می‌دهد تا برای گرفتن مجوز کار اقدام کنند.

نتیجه این سیاست برای ساکنان موقت در کانادا

اگر شما یک ساکن موقت با مجوز کار معتبر هستید یا مجوز شما تا تاریخ ۷ می ۲۰۲۴ منقضی شده است، این سیاست عمومی به شما فرصتی می‌دهد تا مجوز کار باز دریافت کنید. این اقدام می‌تواند به شما انعطاف‌پذیری و ثبات بیشتری در شغلتان در طول این گذار از وضعیت موقت به اقامت دائم بدهد.

ما در موسسه مهاجرتی ایمی اسپات همیشه این مسائل و ساده ترین راه های رسیدن به اقامت دائم را برای متقاضیان بررسی می‌کنیم تا از بی دردسرترین روش به اقامت دائم برسید. برای بررسی این که آیا واجد شرایط این برنامه ها هستید یا خیر، کافی است یک فرم ارزیابی شرایط مهاجرت به کانادا را پر کنید تا به صورت رایگان به شما مشاوره دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید