immispot
فهرست مطالب
انواع گواهینامه رانندگی کانادا

فهرست مطالب

وقتی ویزای کانادا شما قطعی می‌شود، ممکن است به فکر گرفتن گواهینامه بین‌المللی ایران بیفتید، یا سعی کنید در ایران ترجمه گواهینامه برای کانادا را تهیه کنید. قبل از این که ایران را ترک کنید، این مقاله را بخوانید؛ زیرا به شما کمک خواهد کرد بفهمید لازم است آزمون گواهینامه کانادایی بدهید یا خیر. در این مقاله همچنین به سؤالاتی مانند مدت زمان اعتبار گواهینامه ایران در کانادا و تفاوت‌های انواع گواهینامه رانندگی کانادا با ایران پاسخ خواهیم داد.

مهم‌ترین تفاوت‌های گواهینامه کانادا با ایران

مهم‌ترین نکاتی که درمورد رانندگی در کانادا باید به یاد داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • خاص بودن قوانین و رده‌بندی گواهینامه‌ها در هر استان: دسته بندی گواهینامه های رانندگی کانادا در هر استان فرق دارد. البته درصورتی‌که استان محل اقامت خود را تغییر بدهید، صرفاً با موفقیت در یک آزمون کتبی و آزمون سلامتی و بینایی سنجی، می‌توانید گواهینامه استان جدید را بگیرید.
  • تهیه سوابق رانندگی از ایران می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر گواهینامه کامل بگیرید و لازم نباشد یک یا دو سال صبر کنید.
  • برای یادگرفتن رانندگی هم باید نوعی گواهینامه مخصوص یادگیری داشته باشید! این گواهینامه در بریتیش کلمبیا Learners Permit و در انتاریو G1 نامیده می‌شود. تنها با شرکت در آزمون آیین‌نامه، این گواهینامه را دریافت خواهید کرد. با داشتن این نوع گواهینامه، مجاز هستید در حضور یک فرد که خودش گواهینامه کامل دارد پشت فرمان بنشینید و تمرین کنید!
  • در کانادا قوانین مربوط به بیمه خودرو بسیار سخت‌گیرانه‌تر هستند و معمولاً شما بدون اطلاع شرکت بیمه مجاز به راندن خودروی فرد دیگر نیستید، حتی اگر گواهینامه داشته باشید. البته شما میتوانید از شرکت های ارائه دهنده خدمات کرایه خودرو، یک خودرو lease کنید.

ترجمه گواهینامه برای کانادا

برای رانندگی در برخی استان ها، شما باید ترجمه گواهینامه ایرانی برای کانادا را در یکی از مؤسسات کانادایی تهیه کنید! و برای سایر استان ها باید برای ترجمه رسمی دفاتر ترجمه ایران مهر دادگستری و وزارت خارجه را تهیه کرده باشید.

برای رانندگی در کانادا یا برای گرفتن گواهینامه کانادایی، باید ترجمه گواهی نامه ایرانی را همراه داشته باشید. اگر در ایران گواهینامه نگرفته باشید، باید مثل افراد کانادایی مراحل گرفتن گواهینامه های اولیه و امتحان دادن برای گرفتن گواهینامه اصلی را طی کنید.

برای کار کردن به عنوان راننده به صورت تمام وقت و گرفتن جاب آفر راننده در کانادا، معمولا باید یکی از انواع گواهینامه رانندگی کانادایی تجاری را بگیرید. در ادامه در مورد سطح بندی گواهینامه های تجاری توضیح خواهیم داد.

گواهینامه بین‌المللی ایران در کانادا

اگر با ویزای توریستی وارد کانادا می‌شوید، منطقی است گواهینامه بین‌المللی را از داخل ایران تهیه کنید، به‌خصوص اگر قصد دارید خودتان رانندگی کنید و اقامت شما بیشتر از ۹۰ روز در کانادا باشد.

اگر با اقامت دائم وارد کانادا می‌شوید، از اول به فکر گرفتن گواهینامه کانادایی در استان محل اقامتتان باشید! چون کانادا خانه جدید شما خواهد بود و شما مقیم آن محسوب می‌شوید.

گواهینامه بین المللی، International Driving Permit یا به‌اختصار IDP نامیده می‌شود. این گواهینامه را می‌توان به‌صورت حضوری یا پستی از سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران تهیه کرد. IDP در اکثر کشورها به مدت ۱ سال معتبر است و در برخی موارد می‌توانید آن را تمدید کنید. به یاد داشته باشید هم اصل گواهینامه و هم IDP را باید هنگام رانندگی در کانادا همراه داشته باشید!

آیا گواهینامه ایران در کانادا اعتبار دارد؟

بله! ا برای مثال، در سه استان آلبرتا، بریتیش کلمبیا، انتاریو و کبک، اعتبار گواهینامه ایران به‌صورت زیر است

رانندگی در آلبرتا

اگر ساکن این استان هستید، باید ظرف 90 روز گواهینامه آلبرتا را بگیرید. اگر ساکن دائم آلبرتا نیستید، میتوانید تا سقف 1 سال با IDP رانندگی کنید. کارگران و دانشجویان بین المللی در آلبرتا به دلیل این که مقیم دائم نیستند، نمی‌توانند گواهینامه کانادایی آلبرتا را بگیرند. با این وجود، اگر در یکی از مراکز معتبر آموزشی در حال تحصیل یا کارورزی Co-op باشند، و یا ورک پرمیت معتبر داشته باشند، می‌توانند در طول دوران تحصیل با گواهینامه کشور خودشان و ترجمه آن رانندگی کنند.

رانندگی در بریتیش کلمبیا

دانشجویان بین‌المللی تمام‌وقت در بریتیش کلمبیا هم می‌توانند با گواهینامه کشور خودشان رانندگی کنند؛ اما گرفتن یک IDP توصیه می‌شود. دانشجویان بین‌المللی پاره‌وقت باید طی 90 روز، گواهینامه بریتیش کلمبیا را دریافت کنند. وقتی در آزمون کتبی رانندگی بریتیش کلمبیا شرکت می‌کنید، باید گواهینامه ایرانی و ترجمه آن را تحویل بدهید. اگر در آزمون قبول شدید، با گواهینامه ایرانی خود خداحافظی کنید! چون دیگر به شما بازگردانده نمی‌شود!

رانندگی در انتاریو

در انتاریو، تازه‌واردان می‌توانند به مدت 60 روز پس از اولین ورود به انتاریو با گواهینامه کشور خودشان رانندگی کنند. پس ازآن، رانندگان بین المللی باید گواهینامه خود را با گواهینامه انتاریو تعویض کنند یا برای گواهینامه جدید درخواست دهند. حتی اگر دانشجو یا کارگر خارجی باشید، در انتاریو معمولا شما باید گواهینامه انتاریو را برای رانندگی بلند مدت تهیه کنید.

اعتبار گواهینامه ایران در کبک

دانشجویان و کارآموزان بین‌المللی در طول مدت تحصیل نیازی به گواهینامه کبک ندارند، اما توصیه می‌شود یک IDP و ترجمه کانادایی گواهی‌نامه خود را همراه داشته باشند. اگر دانشجو یا ساکن این استان نباشید، تا 6 ماه متوالی می‌توانند با گواهینامه کشور خودتان و ترجمه آن رانندگی کنید.

انواع گواهینامه رانندگی کانادا

گواهینامه‌های رانندگی در کانادا چند سطح دارند. برای مثال در انتاریو برای گواهینامه های خودرو 7 سطح و در بریتیش کلمبیا 5 سطح وجود دارد.

انواع گواهینامه خودرو در بریتیش کلمبیا

در استان بریتیش کلمبیا، 5 سطح گواهینامه وجود دارد. سطح 1 تا 4 تجاری هستند یعنی برای افرادی که شغل آن ها رانندگی است ضروری هستند، چه راننده تاکسی و چه راننده کامیون. سطح 5 برای افرادی که خودرو یا وانت یا موتور سیکلت شخصی می‌تو مناسب است.

گواهی نامه سطح 5 هم سه نوع دارد:

نوع L که برای افراد در حال یادگیری است و با کمک آن یک سال رانندگی تحت نظارت انجام خواهید داد. بعد از این یک سال، می‌توانند در آزمون سطح 7 شرکت کنید و در صورت قبولی، گواهینامه نوع N یا سطح 7 بگیرید. گواهینامه نوع N یا سطح 7 برای رانندگان مبتدی است و با کمک آن باید دو سال دیگر بدون تصادف رانندگی کنید تا بتوانید در آزمون نهایی شرکت کنید. در نهایت، در صورت قبولی در آزمون شهری 5، شما گواهینامه سطح 5 خواهید گرفت.

گواهینامه تجاری و انواع خودروهای تجاری در بریتیش کلمبیا

انواع گواهینامه رانندگی در انتاریو

 در انتاریو، 7 سطح گواهینامه گاهی اوقات با عدد یک تا هفت و گاه با حروف الفبای A تا G مشخص می‌شوند. مانند ایران، با بیشتر شدن عدد سطح گواهینامه، تخصص لازم کمتر می‌شود.

رایج‌ترین نوع گواهینامه خودرو در انتاریو، G یا همان Full G است. با این گواهینامه می‌توانند خودروی سواری را در داخل شهر و در جاده های بین شهری برانید.

اکثر تازه‌واردان به کانادا ابتدا باید گواهینامه G1 بگیرند که برای رانندگی به‌تنهایی (بدون حضور یک فرد دارای گواهینامه full G) کافی نیست. اگر سابقه رانندگی در کشور خودتان را نداشته باشید، بعد از گرفتن G1 باید یک سال تحت نظارت و در خیابان‌های درون‌شهری رانندگی کنید تا بتوانید G2 بگیرید.

با گرفتن گواهینامه G2، دیگر نیازی به وجود یک ناظر همراه شما نیست. با داشتن این گواهینامه می‌توانید به‌تنهایی (همه جا به جز جاده های بین شهری و اتوبان) تمرین کنید تا آماده گرفتن گواهینامه Full G شوید. شرکت در آزمون Full G بعد از حداکثر چهار سال از گواهینامه G2 شما اجباری است. در آزمون رانندگی گواهینامه Full G انتاریو، از شما تست رانندگی در اتوبان نیز گرفته می‌شود.

تمدید گواهینامه ایران در کانادا

تمدید گواهینامه ایرانی در خود کشور کانادا انجام نمی‌شود، اما درصورتی‌که قوانین استانی به شما اجازه بدهد، می‌توانید گواهینامه بین‌المللی که در ایران دریافت کرده‌اید را تا سقف یک سال تمدید کنید.

نحوه گرفتن گواهینامه پایه یک کانادایی

نحوه گرفتن گواهینامه پایه یک در کانادا

گواهینامه پایه یک ایرانی معادل گواهینامه‌های تجاری در بریتیش کلمبیا و یا گواهینامه‌های سری A تا D کانادا در نظر گرفته می‌شود. برای شرکت در آزمون لازم برای این گواهینامه، شما باید حداقل 18 ساله باشید و یک گواهینامه بالاتر از سطح 5 یا G داشته باشید. به علاوه، در استان انتاریو باید در یک دوره آموزشی اجباری شرکت کنید و وسیله نقلیه شما هم باید استانداردهای خاصی داشته باشد.

اگر از ایران گواهینامه پایه 1 گرفته باشید ممکن است گذراندن دوره آموزشی برای شما اجباری نباشد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت استان مد نظرتان مراجعه کنید. برای مثال، صفحه اطلاعات گواهینامه استان انتاریو.

مزایای گرفتن گواهینامه کانادایی

با داشتن گواهینامه کانادایی، شما یک کارت شناسایی یا ID معتبر به دست خواهید آورد. همچنین شما می‌توانید به شغل‌هایی پردرآمدی مثل رانندگی تاکسی اوبر و یا انواع دلیوری‌ها بپردازید. همچنین با داشتن گواهینامه شما می‌توانید در مناطق دوردست‌تر، حومه شهرها یا استان‌هایی که از حمل‌ونقل عمومی دور هستند اقامت کنید.

در صورتی که قصد مهاجرت به کانادا را دارید، کافی است فرم ارزیابی شرایط مهاجرت به کانادا را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *