immispot
فهرست مطالب
شغل های مورد نیاز کانادا: مکانیک

فهرست مطالب

شغل مکانیک یکی از شغل‌هایی است که در بیشتر کشورهای دنیا بازار کار خوبی دارد. کانادا یکی از کشورهایی است که اکثر مردم خودروی شخصی دارند. در نتیجه، انواع آگهی‌های شغلی مرتبط با صنعت تولید و تعمیر خودرو در سایت‌های کاریابی کانادایی وجود به چشم می‌خورند. با وجود اینکه کانادا خودروهای به‌روزتر و سیستم‌های هوشمندتری دارد، مکانیک‌های ایرانی می‌توانند با کمی آموزش یا شرکت در یک آزمون وارد این بازار کار شوند. جاب آفر مکانیک کانادا مسیر مهاجرتی خوبی برای این افراد است.

وظایف مکانیک‌ها در ایران

در ایران رشته مکانیک در مقطع دیپلم فنی حرفه‌ای و همچنین کاردانی ارائه می‌شود. افرادی که در دبیرستان ریاضی فیزیک خوانده باشند نیز می‌توانند در دانشگاه مهندسی مکانیک را انتخاب کنند. با این وجود، فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک معمولاً به‌ندرت سراغ این شغل می‌روند.

یک مکانیک در ایران وظایفی همچون یافتن عیوب خودرو، ارائه توضیح کافی به مشتریان درباره نوع تعمیرات و یا قطعات موردنیاز، تخمین زمان و هزینه کار برای مشتریان، انجام تعمیرات و تعویض قطعات صدمه‌دیده، و آزمایش خودرو پس از تعمیرات را بر عهده دارد. این تجربیات برای به‌دست‌آوردن شغل شاگرد مکانیک در همه استان‌ها کافی است. در برخی استان‌ها که در ادامه توضیح خواهیم داد، امکان اخذ جاب آفر مکانیک خودرو برای افرادی که تجربه مکانیکی در ایران داشته باشند وجود دارد.

شرایط کار مکانیک‌ها در کانادا

طبق اطلاعات سایت Job Bank کانادا، در سال 2024 حقوق متوسط مکانیک ها ساعتی 28 دلار است. این حقوق در استان آلبرتا به 34 دلار در ساعت نیز میرسد.

بازار کار مکانیک در کانادا

ناک شغلی (کد اختصاصی مشاغل کانادا)  مربوط به مکانیک خودرو 72410 و سطح TEER آن 2 است. TEER 2 یعنی برای به دست آوردن این شغل به تحصیلات یا آموزش سطح کاردانی نیاز دارید. این ناک شغلی شامل سه دسته‌بندی می‌شود: تکنسین‌های خدمات خودرو، تعمیرکاران مکانیک – تولید وسایل نقلیه موتوری، و مکانیک کامیون و حمل‌ونقل و کامیون تریلر.

این سه دسته‌بندی از نظر شرایط لازم و وظایف شغلی با هم تفاوت‌هایی دارند.

شرح وظایف تکنسین‌های خدمات خودرو

  • بازبینی دستورات کاری و مشورت دادن درمورد نکات مهم به سرپرست
  • بررسی موتور در حال کار، تست جاده وسیله نقلیه موتوری، تست سیستم‌ها و اجزای خودرو با استفاده از دستگاه‌های تشخیص رایانه‌ای و سایر دستگاه‌های آزمایش برای تشخیص و جداسازی خطاها
  • تنظیم، تعمیر یا تعویض قطعات و اجزای سیستم‌های خودرو از جمله سیستم سوخت، ترمز، فرمان و سیستم تعلیق، موتور و قطار محرکه، کنترل آلایندگی و اگزوز، خنک‌کننده و کنترل دمای هوا، و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی با استفاده از ابزار دستی و سایر تجهیزات تخصصی تعمیر خودرو
  • تست و تنظیم سیستم‌های تعمیر شده با مشخصات عملکرد سازنده
  • انجام خدمات تعمیر و نگهداری منظم مانند تعویض روغن،روغن‌کاری و تنظیم
  • ارائه مشاوره در مورد تعمیرات انجام شده، وضعیت عمومی خودرو و نیازهای تعمیرات آتی به مشتریان

شرح وظایف تعمیرکاران مکانیک – تولید وسایل نقلیه موتوری

  • بازرسی و آزمایش واحدهای مکانیکی مانند موتورها، گیربکس‌ها، محورها و سیستم‌های ترمز برای تعیین عیوب و نقص‌ها
  • تشخیص عیب یا نقص و گرفتن تأییدیه سرپرست مکانیکی درمورد مشکلات وجود، تا تعمیرات یا تعویض لازم تعیین شود.
  • تعمیر یا تعویض واحدها یا قطعات مکانیکی با استفاده از ابزارهای دستی و برقی
  • تست و تنظیم واحدها برای عملکرد مناسب
  • نوشتن گزارش‌ها کامل برای ثبت مشکلات و کارهای انجام شده.

وظایف مکانیک کامیون و حمل‌ونقل و کامیون تریلر

  • تنظیم، تعمیر یا تعویض قطعات و اجزای سیستم‌های کامیون حمل‌ونقل تجاری از جمله شاسی، قاب، کابین، بدنه، موتور و قطار محرکه، ترمزهای بادی، فرمان، و سوخت، سیستم‌های هیدرولیک، الکتریکی و الکترونیکی
  • تنظیم، تعمیر یا تعویض قطعات و اجزای سیستم‌های کامیون – تریلر از جمله سیستم‌های ساختاری، ترمز و الکتریکی.

شرایط لازم برای کارکردن به‌عنوان تکنسین خدمات خودرو در کانادا

  1. معمولاً اتمام دوره متوسطه و دوره‌های آموزشی یا یک برنامه فنی حرفه‌ای لازم است.
  2. تمام کردن یک برنامه چهار‌ساله کارآموزی تکنسین خدمات خودرو، یا ترکیبی از حداقل چهار سال سابقه کار همراه با دوره‌های صنعتی در فن آوری خودرو برای واجد شرایط شدن برای گواهینامه Trade الزامی است.
  3. داشتن گواهینامه Trade برای تکنسین‌های خدمات خودرو در نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، انتاریو و آلبرتا اجباری و در نیوفاندلند و لابرادور، کبک، مانیتوبا، ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا، یوکان، سرزمین های شمال غربی و نواحی اختیاری است.
  4. گواهینامه Trade تکنسین خدمات خودرو (گیربکس) در انتاریو اجباری است.
  5. گواهینامه تجارت تکنسین خدمات خودرو (فرمان، سیستم تعلیق و ترمز) در نیوبرانزویک و انتاریو اجباری است.
  6. داشتن گواهینامه Automotive service technician (transmission) trade  در نوا اسکوشیا اجباری و در جزیره پرنس ادوارد اختیاری است.
  7. تأییدیه مهر قرمز نیز پس از اتمام موفقیت‌آمیز آزمون مهر قرمز بین استانی در دسترس تکنسین‌های خدمات خودرویی واجد شرایط قرار می‌گیرد.

شرایط لازم برای جاب آفر کانادا برای مکانیک تعمیر و تولید وسایل نقلیه موتوری

  • معمولاً اتمام دوره متوسطه و دوره‌های آموزشی یا یک برنامه فنی حرفه‌ای برای اخذ جاب آفر کانادایی ضروری است.
  • آموزش حین کار از دو تا سه سال توسط کارفرمایان ارائه می‌شود.

مهارت‌های لازم برای مکانیک کامیون و حمل‌ونقل و کامیون تریلر

  • معمولاً مدرک دوره متوسطه و دوره‌های آموزشی مرتبط یا یک برنامه فنی حرفه‌ای ضروری است.
  • گذراندن دوره چهار‌ساله مکانیک ترانسپورت و کامیون، یا کارآموزی تعمیر کامیون تریلر یا ترکیبی از بیش از چهار سال سابقه کار و دوره‌های صنعتی در مکانیک کامیون یا تجهیزات سنگین برای واجد شرایط بودن برای گواهینامه بازرگانی ضروری است.
  • داشتن گواهینامه Trade برای کامیون و مکانیک ترانسپورت در نوا اسکوشیا، انتاریو و آلبرتا اجباری است و در نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، کبک، مانیتوبا، ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا و یوکان اختیاری است.
  • صدور گواهینامه Trade تکنسین تریلر حمل‌ونقل در انتاریو اجباری است و در نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، مانیتوبا، بریتیش کلمبیا و یوکان اختیاری است.
  • تعمیرکاران واجد شرایط تریلر کامیون و مکانیک‌های کامیون و حمل‌ونقل در صورت موفقیت در آزمون تأییدیه Red Seal، این تأییدیه معتبر در تمام استان‌ها را نیز دریافت خواهند کرد.

فرصت‌های پیشرفت تعمیرکار و مکانیک خودرو در کانادا

تعمیرکاران مکانیکی شاغل در حوزه تولید وسایل نقلیه موتوری می‌توانند از طریق یک برنامه کارآموزی به سمت مکانیک وسایل نقلیه موتوری ارتقای شغلی پیدا کنند. همچنین می‌توانند از طریق تجربه،  به شغل‌های نظارتی در تولید وسایل نقلیه موتوری دست یابند.

در صورت دریافت آموزش‌های تکمیلی، مکانیک‌های خودرو و کامیون می‌توانند در هر دو زمینه فعالیت کنند.

با کسب تجربه کاری بیشتر، مکانیک‌ها و تکنسین‌های خودرو و کامیون می‌توانند به سمت‌های نظارتی ارتقا پیدا کنند. همچنین این دسته از افراد می‌توانند در زمینه‌های زیر کار تخصصی داشته باشند: سیستم‌های موتور و سوخت، سیستم‌های انتقال، تهویه‌مطبوع، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، فرمان، تراز، ترمز، درایو لاین، سیستم تعلیق، سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی، تعمیر و یا خدمات عیب‌یابی کامیون-تریلر.

جاب آفر کانادا برای شغل مکانیک

شغل مکانیکی یکی از شغل‌های دارای شانس بیشتر برای دریافت مجوز کاری استخدام نیروی خارجی است، به‌خصوص در استان‌هایی مانند آلبرتا و ساسکاچوان. در صورتی که تجربه کار مکانیکی دارید و یا در حال گذراندن یک دوره فنی حرفه‌ای در این زمینه هستید، جاب آفر فرصت خوبی برای مهاجرت کاری شما به کانادا خواهد بود. برای بررسی دقیق‌تر شرایط شما و گرفتن تأییدیه نهایی، فرم ارزیابی ایمی اسپات را پر کرده و رزومه خود را برای ما ارسال کنید.

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *