immispot
فهرست مطالب
روزهای اول مهاجرت به کانادا

فهرست مطالب

روزهای اول مهاجرت به کانادا

روزهای اول مهاجرت به کانادا شما باید کارهای بسیاری انجام بدهید. کانادا کشوری پهناور با فرصت‌های فراوان است، و شما به‌عنوان یک تازه‌وارد باید کم‌کم خودتان را با این کشور وفق دهید. این چک‌لیست مخصوص تازه‌واردان به کانادا می‌تواند به شما کمک کند بفهمید در ابتدای ورود و چند هفته اول باید روی چه چیزهایی تمرکز کنید!

با آفیسر اداره مهاجرت روبه‌رو شوید!

وقتی بعد از یک پرواز طولانی به کانادا رسیدید، باید مرحله آخر امور مهاجرت به کانادا را طی کنید! گرچه ویزای کانادا مصاحبه ندارد، بهتر است برای صحبت‌کردن با آفیسر اداره مهاجرت در فرودگاه کمی تمرین کنید.

یادتان باشد هنگام ورود به کانادا اصل و ترجمه همه مدارک مهم خودتان و در صورت امکان مدارک به‌روز اثبات تمکن مالی خودتان را همراه داشته باشید. آفیسر اداره مهاجرت در فرودگاه انواع اقامت از جمله استادی پرمیت، اقامت توریستی، و اقامت دائم را صادر می‌کند و ممکن است از شما سؤالاتی بپرسد. برای مثال، اگر توریست باشید، او ممکن است از شما بپرسد آیا قصد کار یا تحصیل در کانادا را دارید؟ شما باید جواب منفی به این سؤال بدهید!

یک حساب بانکی در کانادا باز کنید

قبل از ورود به خاک کانادا هم می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت انجمن بانکداران کانادا (CBA) تحقیقات اولیه‌ای در مورد سیستم بانکداری کانادا انجام دهید. سیستم بانکداری کانادا مانند آمریکا تا حد زیادی بر اساس اعتبار و کردیت می‌چرخد و به شما اجازه می‌دهد تنها چند ماه بعد از ورود به کانادا، متناسب با درآمد خودتان خریدهای اعتباری داشته باشید.

سین نامبر یا SIN بگیرید

برای کار در کانادا و دسترسی یافتن به مزایای دولتی، به شماره بیمه اجتماعی سوشال اینشورنس نامبر (SIN) نیاز دارید. همه اعضای خانواده (حتی کودکان و نوزادان) باید در بدو ورود به کانادا درخواست خود برای سین نامبر را ثبت کنند. برای اطلاعات بیشتر به Canada.ca مراجعه کنید.

بیمه سلامت بگیرید

همه ساکنان دائم کانادا واجد شرایط دریافت مراقبت‌های پزشکی یارانه‌ای دولتی هستند. شما باید به‌محض ورود به کانادا برای دریافت کارت سلامت اقدام کنید. هر یک از اعضای خانواده، از جمله نوزادان، باید کارت سلامت خود را داشته باشند. با تماس با وزارت بهداشت در استان یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید درخواست دهید. اگر جاب آفر داشته باشید، معمولاً کارفرمای شما باید در روزهای اول مهاجرت به کانادا تعهد دهد که برای شما بیمه سلامت تهیه می‌کند.

اگر دانشجو هستید نیز معمولاً تحت پوشش بیمه سلامت استانی قرار می‌گیرید پس در این مورد از دفتر امور بین‌الملل دانشگاه خود راهنمایی بگیرید.

سابقه اعتبار یا کردیت بسازید

داشتن سابقه اعتبار خوب در کانادا می‌تواند به شما کمک کند وام با نرخ بهره کمتری بگیرید و برای مواردی مانند تلفن‌های همراه، خطوط اعتباری و وام خودرو راحت‌تر تأیید صلاحیت شوید. استفاده از کارت اعتباری راه خوبی برای ایجاد سابقه اعتباری در کانادا است. فقط یادتان باشد آخر هر ماه حتماً هزینه‌هایی که با اعتبار خود پرداخت کرده‌اید را به ارائه‌دهنده کارت اعتباری خود بپردازید!

یک سرویس اینترنت و سیم‌کارت بخرید

اینترنت در کانادا کمی گران است. شرکت‌های بسیاری هستند که به تازه‌واردان برنامه‌های اشتراک اینترنت یا سیم‌کارت تلفن می‌فروشند. معمولاً شما نمایندگی‌های این شرکت‌ها را در فرودگاه می‌بینید. بسته به نیازهای خودتان، بهترین راه برقراری تماس تلفنی یا دسترسی به اینترنت را انتخاب کنید.

برخی از ارائه‌دهندگان اینترنت عبارت‌اند از: Tech Savy، Bell و Virgin Plus.

اطرافتان را کشف کنید

در روزها اول مهاجرت به کانادا، چیزهای زیادی برای یادگرفتن وجود دارد!

  • با محله جدید خود آشنا شوید
  • روش‌های حمل‌ونقل عمومی را در محله خود بررسی کنید
  • یادتان باشد لبخند بزنید و در رستوران انعام بدهید
  • شماره‌تلفن اضطراری: 911 پلیس، آمبولانس و آتش نشانی را به خاطر بسپارید.

با استفاده از اینترنت و گوگل مپ، حتی قبل از ورود به کانادا می‌توانید کمی با محله خودتان آشنا شوید. در کانادا بر خلاف ایران، گوگل مپ حتی برنامه حرکت وسایل نقلیه شهری و مسیرهای دوچرخه سواری را به درستی نمایش می‌دهد.

پیداکردن خانه در روزهای اول مهاجرت به کانادا

مثل اکثر تازه‌واردها، اولین آدرس شما احتمالاً یک‌خانه یا آپارتمان اجاره‌ای خواهد بود.

اگر دانشجو و مجرد باشید، اجاره یک اتاق مستقل یا نیمه‌مستقل تحت عنوان Sublet هم می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد.

یادتان باشد حتماً قرارداد  را بادقت بخوانید، و بابت خانه‌ای که از نزدیک ندیده‌اید مبلغی پرداخت نکنید! بهترین راه کرایه کوتاه‌مدت یک‌خانه و یا Air B&B قبل از رسیدن به کانادا است. ایر بی اند بی به اقامتگاه‌هایی هستند که شبانه یا هفتگی کرایه داده می‌شوند و صلاحیت صاحبخانه توسط سایت Air B &B تأیید شده است.

به این ترتیب در ابتدای ورود یک سرپناه دارید و می‌توانید بعد از رسیدن به کانادا دنبال خانه بگردید.

بچه‌ها را در مدرسه ثبت‌نام کنید

هزینه آموزش عمومی از طریق مالیات شما پرداخت می‌شود؛ بنابراین مدرسه در کانادا رایگان است. به‌محض اینکه به مدرسه یا دفتر هیئت‌مدیره مدرسه در منطقه خود رسیدید، باید فرزندان خود (5 تا 17 ساله) را ثبت نام اولیه کنید.

شما می‌توانید قبل از ورود به کانادا مدرسه‌های دولتی در منطقه‌ای که قصد اقامت در آن را دارید را روی گوگل‌مپ پیدا کنید. اگر مقیم دائم کانادا نیستید، بهتر است برای بچه‌های خود درخواست استادی پرمیت نیز بدهید.

از خدمات رایگان برای راهنمایی مهاجران به کانادا استفاده کنید

کانادا سازمان‌های خدمات مهاجر بسیار دارد که به تازه‌واردان کمک می‌کنند تا در کانادا زندگی کنند. آنها می‌توانند در مواردی مانند یادگیری مقدماتی انگلیسی یا فرانسوی، کمک به شما در تأمین مسکن یا یافتن شغل کمک کنند.

مدارک تحصیلی و کاری خود را ارزیابی کنید

اگر به‌عنوان یک کارگر ماهر فدرال به کانادا مهاجرت می‌کنید، باید تحصیلات، تجربه کاری یا مدارک حرفه‌ای موجود خود را ارزیابی کنید. به این کار معادل سازی مدارک نیز گفته می‌شود. برای مثال، مدارک تحصیلی دانشگاهی بیشتر رشته‌ها به‌صورت آنلاین توسط WES یا World Education Services ارزیابی می‌شوند.

درصورتی‌که از طریق اکسپرس انتری یا مسیرهای منتهی به اقامت دائم به کانادا آمده باشید، قبلاً این کار را انجام داده‌اید!

گواهینامه رانندگی بگیرید

گواهینامه رانندگی خارجی شما فقط برای مدت محدودی پس از ورود به کانادا معتبر است. قبل از خروج از ایران، شما باید درخواست خود برای کسب اعتبار بین‌المللی برای گواهینامه خود را ثبت کرده باشید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله صفر تا صد گواهینامه در کانادا مراجعه کنید.

 بسته به قوانین هر استان، ممکن است نیاز به گذراندن یک آزمون کتبی و یک یا دو آزمون رانندگی برای واجد شرایط بودن برای گواهینامه رانندگی کانادایی خود داشته باشید. برخی استان‌ها از مهاجران ایرانی گواهی اصالت گواهینامه را نیز درخواست می‌کنند.

شبکه اجتماعی جدیدتان را در کانادا بسازید

برای زندگی آسان‌تر در کانادا، ایجاد شبکه اجتماعی مفید است. پیوستن به گروه‌های رسانه‌های اجتماعی تازه‌وارد کانادایی، کار داوطلبانه، شرکت در رویدادهای اجتماعی، علاوه بر پیوستن به یک انجمن حرفه‌ای، بسیار مفید خواهد بود.
در نهایت، اگر مایلید در هیچ یک از مراحل مهاجرت به کانادا تنها نباشید، فرم ارزیابی مهاجرتی ایمی اسپات را پر کنید.

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *