لغو تدریجی Closed work permit

حذف تدریجی Closed Work Permit

در این مطلب می‌خوانید

 برای کاهش مشکلات و آسیب‌پذیری کارگران خارجی که به طور موقت در کانادا کار می‌کنند، SCSAST از دولت خواسته است که طی سه سال آینده مجوزهای کار ویژه کارفرما یا همان Closed work permit را به طور تدریجی کنار بگذارد. این موضوع توسط مؤسسه کوپر مطرح شد. خواسته اصلی این موسسه از IRCC این است که دیگر مجوزهای کاری اصطلاحاً closed که فقط اجازه کار برای یک کارفرمای به‌خصوص را به کارگران می‌دهد صادر نکند.

این مؤسسه توصیه می‌کند به‌جای یک مجوز کار موقتی مخصوص کار برای یک کارفرما، شرایط اخذ اقامت دائم برای همه کارگران خارجی فراهم شود. حذف‌شدن محدودیت‌های قانونی برای پیداکردن شغل‌های دیگر در کانادا خبر خیلی خوبی برای افرادی که با جاب آفر به کانادا مهاجرت کرده‌اند خواهد بود. این گزارش 17 جون 2024 منتشر شد و دولت باید ظرف 150 روز این طرح را قبول کرده یا درباره قبول‌نکردن آن توضیح دهد. برای مطلع شدن از آخرین اخبار مهاجرت به کانادا با ایمی اسپات همراه باشید.

برنامه TFW چیست و چه مراحلی دارد؟

برنامه‌هایی مانند کارگر خارجی موقت یا TFWP به یک مسیر اصلی برای اخذ اقامت دائم کانادا برای بسیاری از تازه‌واردان تبدیل شده‌اند. این افراد بعد از کسب یک پیشنهاد کاری یا جاب آفر کانادایی، برای کسب تجربه کاری کانادایی به کانادا می‌آیند. امتیاز تجربه کار کانادایی می‌تواند برای گرفتن اقامت دائم از مسیرهایی مانند کلاس تجربه کانادایی اکسپرس اینتری یا همان CEC مفید باشد.

اهمیت گرفتن LMIA برای اقامت دائم کانادا

در حال حاضر کارفرمایانی که مایل به استخدام نیروی خارجی یا TFW هستند، باید یک مجوز LMIA بگیرند. برای گرفتن این مجوز، نتیجه ارزیابی تأثیر حضور نیروی خارجی در بازار کار کانادا باید مثبت یا حداقل خنثی  باشد. مؤسسه صادرکننده این مجوزها Employment and Social Development Canada (ESDC) نام دارد. این سند به دولت کانادا ثابت می‌کند که استخدام یک تبعه خارجی پیامد منفی برای اقتصاد یا بازار کار کانادا نخواهد داشت.

کارفرمایان قبل از درخواست دادن برای LMIA باید مدتی برای شغل مدنظر در کانادا تبلیغ کرده باشند. آن ها باید شواهدی مبنی بر اینکه هیچ کانادایی یا مقیم دائمی واجد شرایط این موقعیت برای آن ها رزومه نفرستاده است یا در مصاحبه شرکت نکرده است ارائه کنند. جاب آفرهای همراه با LMIA می توانند به برخی از نیروهای کار واجد شرایط اجازه بدهند به طور مستقیم از طریق برنامه فدرال اسکیلد ورکر درخواست اقامت دائم کانادا بدهند.

هنگامی که یک کارفرما  یک LMIA معتبر دریافت کند، می‌تواند آن را با کارگر خارجی که می‌خواهد استخدام کند به اشتراک بگذارد. نیروی کار می تواند آن را در درخواست مجوز کار خود به IRCC لحاظ کند.

به‌محض ورود کارگر خارجی به کانادا، کارفرما باید خدمات حمایتی مانند مسکن و مراقبت‌های بهداشتی را به او ارائه دهد، و شرایط کاری ایمن و عاری از آزار و اذیت روانی را برای او فراهم کند.

حذف محدودیت های ورک پرمیت

بهبود شرایط برای کارفرمایان و کارمندان

برنامه TFW از ابتدا تا کنون با انتقادهایی مواجه بوده است که بیشتر آن‌ها در گزارش SCSAST بیان شده‌اند. یکی از انتقادهای رایج این است که این برنامه نه به نفع کارفرماها است و نه به نفع نیروهای کار خارجی. مجوز کار ویژه یک کارفرما طبیعتا کارگران مهاجر را در برابر سوء استفاده از سوی افراد سو استفاده گر آسیب پذیر میکند. closed work permit موانع ساختاری برای دسترسی به حقوق و حمایت‌های مخصوص کارگران در کانادا برای این افراد که ویزای موقت دارند به وجود می آورد.

مشکلات استخدام نیروی کار فصلی با ورک پرمیت محدود

یکی دیگر از گزارش‌های اخیر  مؤسسه کوپر، سایر مسائل مربوط به این برنامه را از دیدگاه کارفرما، به ویژه در مورد استخدام کارگران فصلی به تصویر می کشد. کارفرمایان از اینکه با برنامه فعلی نمی‌توانند به درستی آموزش کارگران یا برنامه‌ریزی کاری سالانه خود را انجام دهند احساس کلافگی می‌کنند. آن‌ها همچنین تحت‌تأثیر فشارهای ناشی از وابستگی شدید نیروی کار به کارفرما برای امور عادی زندگی مثل مسکن، بهداشت و برمان قرار می‌گیرند. اگر نیروهای کار خارجی در این زمینه استقلال بیشتری داشته باشند، بار مهمی از دوش کارفرما برداشته می‌شود.

گزارش SCSAST همچنین خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر کارفرمایان خوش‌نیت و انعطاف‌پذیر نمی‌توانند در صورت نیاز کارگران خود را به مکان‌های دیگر انتقال دهند. کارفرمایان همچنین نمی توانند به آن‌ها ترفیع رتبه دهند. زیرا محل کار و موقعیت شغلی در مجوز LMIA برای جاب آفر کانادایی ثبت شده و قابل‌تغییر نیست.

لغو تدریجی Closed-work Permit

مؤسسه کوپر پیشنهاد می‌کند که حذف مجوزهای کار محدود سودمند خواهد بود. “بدون داشتن اقامت دائم، کارگران مهاجر در شرایطی کاملاً متفاوت از همتایان کانادایی خود زندگی و کار می‌کنند. وضعیت مهاجرت موقت آنها را در طبقه‌ای جداگانه از کارگران قرار می‌دهد و موانع قابل‌توجهی برای حمایت از حقوق  آن ها ایجاد می‌کند.”

 بسیاری از خدمات ویژه استقبال از تازه‌واردان که توسط IRCC تامین می‌شود، شامل TFW‌ها نمی شوند. محرومیت از این خدمات آنها را هنگام تطبیق با زندگی در کانادا و درک حقوق آنها در مضیقه قرار می‌دهد.

متناوباً، گزارش SCSAST توصیه می‌کند که دولت قوانین صدور ورک پرمیت را بر اساس نوع صنعت یا استان و شهر بررسی کند و سیستم فعلی را تغییر دهد.

برای ادامه حمایت از کارگران دارای closed work permit، کارفرمایان می‌توانند به یک نهاد معتبر منطقه‌ای را استخدام کنند که بخشی از بار اداری این کارها را بر عهده بگیرد.

لزوم بهبود ارتباطات بین نهادهای کانادایی

SCSAST به سنا اعلام کرد که ضعف در ارتباط بین دپارتمان‌های متعدد مجری TFWP باعث بروز مشکلاتی در اجرای این برنامه شده است.

برای مثال، نیروهای کار خارجی گاه از حقوق خود مطلع نمی‌شوند، و گرچه برخی از کارفرمایان تحت بازرسی‌های مکرر از محل کار قرار می‌گیرند، معمولاً روز بازرسی از قبل اعلام می‌شود و بهبود موقتی شرایط کار را برای کارفرمایان متخلف ممکن می‌کند. همچنین نبودن نظم در جمع‌آوری داده‌ها اندازه‌گیری نتایج برنامه را دشوار می‌کند.

تغییر این موارد می‌تواند به نفع کارفرمایان باشد، زیرا آنها مسئولیت مالی قابل‌توجهی از نظر مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل و مسکن کارگران خارجی بر عهده دارند. ورک پرمیت محدود جمع آوری داده ها را سخت خواهد کرد.

برای حل مشکلات، گزارش SCSAST بر اهمیت تشکیل کمیسیون کارگران مهاجر تأکید می‌کند. این کمیسیون شامل یک کمیسر برای کارگران مهاجر، یک کمیسر برای کارفرمایان و نماینده‌ای از دولت کانادا که توسط دفتر استخدام و توسعه اجتماعی کانادا و IRCC انتخاب شود خواهد بود.

طبق قوانین مشخص شده توسط سنا، وقتی یک کمیته دائمی گزارشی ارائه کند، دولت 150 روز تقویمی فرصت دارد تا در صورت عدم پاسخ به این گزارش، توضیحات خود را ارائه کند.

نتیجه این تغییرات احتمالی برای جاب آفر کانادا

درصورتی‌که دولت از این پیشنهاد استقبال کند، جاب آفر کانادایی به‌عنوان یک روش مهاجرتی به کانادا بسیار کاربردی‌تر و محبوب‌تر خواهد شد. در حال حاضر همه انواع جاب آفرهای دارای LMIA برای گرفتن اقامت دائم یا PR کانادا مناسب نیستند. فقط برخی از افراد که از قبل امتیازهایی از نمره زبان و تحصیلات می‌گیرند می‌توانند از جاب آفر کانادا برای گرفتن اقامت دائم استفاده کنند.

درصورتی‌که مایلید در این باره بیشتر بدانید و شرایط برای شما بررسی شود، توصیه می‌کنیم فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا را در سایت ایمی اسپات پر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید