immispot
فهرست مطالب
بهترین شهر کانادا برای زندگی بر اساس آمار PNP

فهرست مطالب

بهترین شهر و استان برای تازه واردان به کانادا 2024

انتخاب محل زندگی در کانادا: نکاتی از آمارهای  PNP که برای تازه‌واردان جالب خواهد بود

کانادا اخیراً آمارهایی در مورد مهاجرت از طریق PNP و مهاجرت بین استانی خود منتشر کرد. یکی از موضوعات کلیدی این آمار، شهرهای انتخاب شده توسط مهاجران تازه‌وارد به کاناداست. این آمار می‌تواند به شما برای انتخاب بهترین شهر کانادا برای زندگی کمک کند.

بهترین استان کانادا برای زندگی از نظر تازه‌واردان

امروزه نسبت مهاجران با مشاغل فنی از طریق برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا  به بقیه کارگران در برخی استان ها بیشتر است – به‌ویژه در نوا اسکوشیا، ساسکاچوان، مانیتوبا و آلبرتا.

استقبال از برنامه های PNP منجر به افزایش تعداد تازه‌واردانی شده است که در خارج از انتاریو مستقر می‌شوند. در نتیجه این برنامه‌ها  مهاجرت به استان‌های پریری (مرکزی) و آتلانتیک (شرق) افزایش یافته است. شهرهایی مثل کلگری در آلبرتا از قبل به‌عنوان بهترین شهرهای کانادا برای زندگی معروف بودند؛ اما شهرهای کوچک‌تری مثل سنت جان هم به لیست شهرهای محبوب کانادا راه یافته‌اند.

اگر به دنبال ارزان‌ترین شهر کانادا برای زندگی هستید، به استان‌های شرقی و شهرهای کوچک‌تر فکر کنید.

افرادی که از قبل ساکن استان‌های دیگر بوده‌اند، گروه‌گروه به آلبرتا مهاجرت داخلی می‌کنند! این روند در سال 2022 آغاز شد و این واقعیت که بعد از دو سال هنوز ادامه دارد، جذابیت این استان را نشان میدهد.

درعین‌حال، ساکنان کانادا (افرادی که از قبل در کانادا زندگی می‌کردند) در حال ترک‌کردن انتاریو و بریتیش کلمبیا هستند.

برنامه‌های نامینیشن استانی کانادا 2024

 40 درصد از مهاجران اقتصادی کانادا (مهاجران اسکیل ورکر و سایر روش های کاری) در سال 2023 از طریق برنامه های PNP کانادا وارد این کشور شدند. این برنامه ها همچنان نقش مهمی در مهاجرت اقتصادی در سال 2024 و پس از آن ایفا خواهند کرد.

اکنون تعداد مهاجرانی که از طریق PNP دعوت نامه گرفته اند با گذشته کاملاً متفاوت است. در سال 2000، 79 درصد مهاجران از طریق برنامه کارگران ماهر فدرال دعوت نامه می‌گرفتند،  یعنی تقریباً چهار پنجم کل مهاجران اقتصادی توسط دولت فدرال انتخاب می‌شدند.

ارزان ترین شهر کانادا در نیوبرانزویک

 تازه‌واردان PNP به کدام شهرها می‌روند؟

همان‌طور که گفتیم، گسترش برنامه‌های استانی منجر به ورود مهاجران بیشتری به استان‌هایی غیر از انتاریو شده است. آمار سال‌های 2019 و 2021 نشان می‌دهد که منیتوبا و ساسکاچوان بیش از 80 درصد از مهاجران اقتصادی خود را از طریق PNP ها تامین می‌کنند. این آمار برای جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک و آلبرتا تقریبا 50 درصد می‌شود. از سوی دیگر در انتاریو، این رقم به حدود 10٪ رسیده است.

افراد باتجربه کاری قبلی در کانادا در این استان‌ها وضعیت خوبی دارند:

نیوفاندلند و لابرادور، آلبرتا و بریتیش کلمبیا تمایل دارند مهاجران دارای تجربه کاری قبلی در کانادا (به‌عنوان کارگر خارجی) را از طریق PNP دعوت به دریافت اقامت دائم کنند. در واقع، در این استان‌ها درصد مهاجرانی که باتجربه قبلی در کانادا دعوت‌نامه دریافت کردند، حدود 80 درصد بود.

اگر تجربه کاری قبلی در کانادا ندارید کجا بروید؟

استان های نوا اسکوشیا، ساسکاچوان و نیوبرانزویک برای اعطای دعوت نامه، افراد بیشتری را از میان متقاضیان مهاجرت خارج از کانادا (در سال‌های 2010 تا 2019) انتخاب کردند. فقط 28 درصد از افراد دعوت شده در نیوبرانزویک قبلاً ویزای اقامت موقت کانادا داشتند. این ارقام در ساسکاچوان به 34 درصد و در نوا اسکوشیا به 37 درصد می‌رسد.

بهترین شهر کانادا برای زندگی از نظر دانشجویان بین‌المللی

بر اساس ارقام سال 2021، دانشجویان بین‌المللی بیش از 50 درصد از دریافت کنندگان دعوت نامه استانی در جزیره پرنس ادوارد، انتاریو و منیتوبا و بیش از 40 درصد از دریافت کنندگان دعوت نامه استانی در بریتیش کلمبیا و نوا اسکوشیا  را تشکیل می‌دهند. پس از نظر دانشجویانی که به دنبال دریافت اقامت دائم هستند، بهترین شهر کانادا برای زندگی، شهری مانند سنت جان در این استان هاست.

تازه‌واردان جوان‌تر به این استان‌ها نقل‌مکان می‌کنند:

در سال‌های اخیر تعداد تازه‌واردان جوانی که از طریق PNP به کانادا مهاجرت می‌کنند، افزایش یافته است. به‌طورکلی، تازه‌واردان جوان‌تر، فایده اقتصادی بیشتری برای کانادا دارند. آنها همچنین تمایل دارند به مکان‌های مختلفی مانند موارد زیر نقل‌مکان کنند:

    • جزیره پرنس ادوارد

    • انتاریو

    • مانیتوبا

    • آلبرتا

    • بریتیش کلمبیا.

در سال 2019، حدود 50 درصد از دریافت کنندگان دعوت نامه استانی در این استان ها بین 20 تا 29 ساله بودند. اگر مهارت هایی مثل نانوایی دارید، بهترین شهر کانادا برای کار شما ممکن است ونکوور، سنت جان، جزیره پرنس ادوارد یا وینیپگ باشد!

کارگران ماهر و فنی در این استان‌ها لند کرده‌اند:

جالب است بدانید برخی از استان‌ها از طریق PNP  بیشتر کارگران ماهر و فنی را جذب می‌کنند. استان‌های زیر از این دسته هستند:

    • نوا اسکوشیا

    • ساسکاچوان

    • آلبرتا

مانیتوبا نیز افراد برای شغل‌های غیرتخصصی را جذب می‌کند. (دسته غیرتخصصی شامل کسانی است که در مشاغل سطح مهارت NOC C یا D یا TEER 4 و 5 کار می‌کنند)

سه استان دارای سهم بیشتری از مهاجران استانی با مهارت‌های حرفه‌ای و مدیریتی بودند:

    • بریتیش کلمبیا

    • نیوبرانزویک

    • جزیره پرنس ادوارد

مهاجرت بین استانی در کانادا

مهاجرت بین استانی در حال حاضر در کانادا بسیار زیاد است. در سال 2023، تقریباً 333000 کانادایی به استان یا قلمرو دیگری نقل مکان کردند. این دومین رکورد مهاجرت بین استانی است که از دهه 1990 تاکنون ثبت شده است.

اکثر مهاجران بین استانی به آلبرتا نقل‌مکان می‌کنند. جمعیت مهاجران بین استانی آلبرتا از سال 2022 هر سال افزایش یافته است. روند مهاجرت به نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد نیز رو به رشد است.

ساکنان انتاریو در سال‌های 2022 و 2023 از نظر ترک کردن استان محل زندگی خود، در کانادا رتبه اول را از آن خود کردند. بریتیش کلمبیا همچنین شاهد مهاجرت ساکنان بیشتری در سال 2023 بود. در واقع، بریتیش کلمبیا برای اولین بار از سال 2012 نرخ خالص مهاجرت بین استانی منفی را ثبت کرد، یعنی افراد بیشتری این استان را ترک کردند. بیشتر این افراد به آلبرتا نقل مکان کردند.

علت مهاجرت بین استانی در کانادا چیست؟

اما مهاجرت بین استانی معمولاً به علت وضعیت اقتصاد، چشم‌انداز شغلی و ترجیحات سبک زندگی انجام تغییر می‌کند.

آلبرتا بازار مسکن نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و مالیات فروش استانی نمی‌گیرد، به این معنی که هزینه‌های کالاها و خدمات در این استان پایین‌تر است. با این که آلبرتا شهرت طبیعت زیبا و ملایم بریتیش کلمبیا را ندارد، باز هم از نظر دسترسی به طبیعت چیزهای زیادی برای ارائه دارد. این استان همچنین در طول سال 2022 با کمپین معروف Alberta is calling، خود را به عنوان مقصدی برای کانادایی ها معرفی کرد.

بااین‌حال، آلبرتا در حال حاضر دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری است؛ بنابراین این روند مهاجرتی ممکن است در ماه‌های آینده کاهش یابد، مگر اینکه پتانسیل اقتصادی این استان به سطح مهاجرت آلبرتا برسد. در حال حاضر این استان بهترین جا در کانادا برای کار نیست.

در عین حال، استان‌های آتلانتیک کانادا به دلیل بهبود شرایط اقتصادی و هزینه‌های زندگی نسبتاً پایین، مهاجران را به خود جذب می‌کنند. استان‌های اقیانوس اطلس معمولاً به‌ شهرهای آرام و سالمندپسند کانادا معروف‌اند. بااین‌حال، همه چیز در حال تغییر است و شاهد افزایش ورود شهروندان کانادا، مهاجران قدیمی و تازه‌واردان به این استان ها هستیم.

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

اگر شما با وضعیت ویزای موقت به کانادا مهاجرت میکنید، حتما برنامه های استانی محل تحصیل خود را چک کنید. در نهایت، بهترین شهر کانادا برای ایرانیان نیز مانند سایر مهاجران با توجه به شرایطی مثل هزینه ها، مسیر اقامت دائم، امکاناتی مثل مدرسه و بازار کار تعیین می‌شود.

امیدواریم این مقاله ایمی اسپات برای شما مفید بوده باشد.

4 دیدگاه

  • میشه لطفا مقایسه هزینه، اب و هوا و… استان های کانادا رو هم بذارید تا ما بتونیم راحت تر استانمون رو انتخاب کنیم

    • مانلی عزیز حتما در هفته های آینده این مطالب را منتشر خواهیم کرد. شما میتوانید از صفحه اینستاگرام ایمی اسپات به نشانی Immispot.ca نیز مطالب متنوع تری در رابطه با کانادا را دنبال کنید.

  • خب تفاوت هزینه توی شهرهایی توی ساسکاچوآن و … با تورنتو چقدره؟بعد توی آلبرتا و ساسکوچوآن ایرانی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

4 دیدگاه

  • میشه لطفا مقایسه هزینه، اب و هوا و… استان های کانادا رو هم بذارید تا ما بتونیم راحت تر استانمون رو انتخاب کنیم

    • مانلی عزیز حتما در هفته های آینده این مطالب را منتشر خواهیم کرد. شما میتوانید از صفحه اینستاگرام ایمی اسپات به نشانی Immispot.ca نیز مطالب متنوع تری در رابطه با کانادا را دنبال کنید.

  • خب تفاوت هزینه توی شهرهایی توی ساسکاچوآن و … با تورنتو چقدره؟بعد توی آلبرتا و ساسکوچوآن ایرانی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *