مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان

مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان

در این مطلب می‌خوانید

پرستاری یکی از مهم‌ترین مشاغل در کانادا محسوب می‌شود و نیاز دولت به پرستاران متخصص و باتجربه روز به روز افزایش می‌یابد؛ به طوری که شغل پرستاری در کانادا تا سال 2035 نرخ رشد سالیانه 4 درصد را تجربه می‌کند. این شغل جزو زیر شاخه درمان اکسپرس اینتری نیز هست. البته اگر واجد شرایط پرستار خانگی باشید، با نمره آیلتس جنرال سطح 4 ( یعنی نمره 3.5 در ریدینگ و 4.5 در لیسنینگ و 4 بقیه مهارت ها) می توانید اقامت دائم کانادا را به دست آورید!

از بین روش های مهاجرت به کانادا، فقط در روش تحصیلی ممکن است در ابتدا از شما مدرک زبان خواشته نشود. یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای کانادا داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی است. از طرفی برخی افراد به دلایل مختلف تمایلی به کسب مدرک زبان ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید از شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان مطلع شوید، بدانید شروع این مسیر بدون مدرک زبان ممکن است، اما در نهایت باید توانایی خود را در یکی از دو زبان اصلی کانادا نشان دهید.

شرایط تحصیل پرستاری در کانادا

در کانادا برنامه‌های رشته تحصیلی پرستاری با تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. شرایط صلاحیت اخذ پذیرش این دانشگاه‌ها بسته به دوره و دانشگاه متفاوت است. با این حال برخی الزامات اساسی کلی وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی باید آن‌ها را رعایت کنند.

حداقل استانداردهای اساسی به شرح زیر است:

  • مدرک دیپلم جدید، یا دیپلم و پیش دانشگاهی + ترجمه
  • معادل سازی آنلاین مدارک (در صورت نیاز از طرف دانشگاه)
  • مدرکی که توانایی شما در انگلیسی یا فرانسوی را نشان دهد
  • انگیزه نامه و CV شامل هر گونه مهارت یا سابقه کاری که داشته اید
  • پیش پرداخت شهریه (ممکن است پرداخت بین 5% تا 35% شهریه ترم ضروری باشد)

در ضمن شما باید پاسپورت معتبری نیز داشته باشید که حداقل 6 ماه از اعتبارش باقی مانده باشد. هرقدر اعتبار پاسپورت شما بیشتر باشد، خیال شما راحت تر خواهد بود.

برای گرفتن ویزا، مدارک دیگری نیز نیاز است، از جمله:

  • مدارک شناسایی + ترجمه
  • پاسپورت
  • تمکن مالی مطابق با آپدیت سپتامبر 2024 ویزای تحصیلی (مبلغ شهریه + حدود 20 هزار و 650 دلار کانادا)
  • اسناد وابستگی های مالی و عاطقی شما به ایران

همچنین شما باید بعد از درخواست ویزا برای انگشت نگاری اقدام کنید.

شرایط تحصیل پرستاری در کانادا

شما برای اینکه بتوانید در یکی از دانشگاه‌های کانادا به تحصیل در رشته پرستاری مشغول شوید، باید مدرک زبان آیلتس یا تافل را با حداقل نمره قابل‌قبول برای زبان انگلیسی داشته باشید. حداقل نمره قابل‌قبول آیلتس آکادمیک، 6 و حداقل نمره تافل نیز 80 است. هرچند این معیار برای دانشگاه‌های مختلف کانادا کمی متفاوت است. در ضمن اگر قصد مهاجرت به یکی از استان‌های فرانسوی زبان کانادا مثل کبک (Quebec) را دارید، داشتن مدرک زبان فرانسوی نیز کار شما را راه می‌اندازد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که برخی موسسات خصوصی کانادایی الزامی برای مدرک زبان ندارند؛ اما تحصیل در چنین موسساتی هزینه‌های زیادی دارد و از طرفی تعداد این موسسات چندان زیاد نیست و شما باید مطمئن شوید که موسسه مد نظر، قانونی و مورد تایید دولت کاناداست. بنابراین شانس موفقیت شما برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا از طریق این موسسات کمتر است. ما در ایمی اسپات میتوانیم به شما کمک کنیم بهترین تصمیم را بگیرید.

ویژگی های تحصیل پرستاری در کانادا

بهداشت و درمان یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد کاناداست که تاثیر مستقیمی بر روی رشد این کشور دارد. در حال حاضر این امکان برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد تا در رشته‌های پرستاری تحصیل کنند و از سیستم آموزشی باکیفیت آن بهره‌مند شوند. در اکثر کالج‌ها پرستاری به صورت یک برنامه تمام‌وقت چهار ساله ارائه می‌شود.

تحصیل در رشته پرستاری در کانادا مزایای متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک معتبر در سطح جهانی
  • انعطاف پذیری شغلی بسیار بالا
  • آسان بودن اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی
  • مرخصی همراه با حقوق ​برای پرستاران
  • بیمه عمر، بیمه درمانی و بیمه حوادث ناگهانی برای پرستاران

در ضمن یکی دیگر از ویژگی های تحصیل پرستاری در کانادا این است که برنامه‌های سلامت و رفاه و نیز مزایای ویژه برای بازنشستگی و از کار افتادگی نیز در این کشور برای پرستاران در نظر گرفته می‌شود.

وضعیت شغل پرستاری در کانادا

فارغ‌التحصیلان پرستاری می‌توانند پس از پایان تحصیلات خود در حوزه بهداشت و درمان مشغول به کار شوند. به طور کلی 80 درصد فارغ‌التحصیلان پرستاری در کانادا نهایتا دو سال بعد از اتمام تحصیلاتشان مجوز کار دریافت می‌کنند. از طرفی نیاز به شغل پرستاری در کانادا افزایش یافته و تعداد شاغلان در گرایش‌های مختلف این رشته نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

پرستاران در کانادا به طور متوسط 78546 دلار کانادا در سال یا 40.28 دلار در ساعت درآمد دارند. حقوق پرستاران مبتدی در کانادا از حدود 41396 دلار در سال شروع می‌شود، اما اکثر پرستاران باتجربه حدود 95704 دلار کانادا در سال درآمد دارند. بهترین پرستاران واجد شرایط و با تجربه در کانادا می‌توانند 100 هزار دلار کانادا یا بیشتر در سال درآمد داشته باشند.

شرایط سنی برای مهاجرت پرستار به کانادا

شرایط سنی برای مهاجرت پرستاری به کانادا محدودکننده نیست و صرفا توانایی‌ها، استعدادها و تجربه کاری فرد در نظر گرفته می‌شود؛ البته بدیهی است که فرد باید از شرایط جسمی و روحی خوبی نیز برخوردار باشد تا بتواند چنین شغل سنگین و مهمی را بر عهده بگیرد. افرادی که بین 18 الی 45 سال دارند، از شانس بیشتری برای اخذ ویزای کانادا به عنوان پرستار برخوردارند.

روش های مختلف برای مهاجرت به کانادا بدون مدرک زبان

اگر به هر دلیلی مدرک زبان نداشته و قصد شرکت در آزمون‌های زبان را نیز ندارید، می‌توانید با یکی از روش‌های زیر بدون مدرک زبان به کانادا مهاجرت کنید.

اگر یک جاب‌آفر (Job Offer) معتبر از بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های کانادا داشته باشید و ثابت کنید که برای سر و سامان دادن به امور روزمره و وظایف شغلی خود به اندازه کافی به زبان تسلط دارید، دیگر نیازی به مدرک زبان نیست.

یکی دیگر از روش‌ها این است که یکی از برنامه‌های نامزدی استانی (Provincial Nominee Program) را انتخاب کنید که نیازی به مدرک زبان ندارد؛ به طور مثال برنامه‌های مهاجرتی استان ساسکاچوان (Saskatchewan) یکی از این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

شرکت در دوره‌های زبان نیز یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به کانادا بدون مدرک زبان است. شما می‌توانید در طول مدتی که در دوره‌های زبان کانادا شرکت می‌کنید، در یک برنامه تحصیلی تمام‌وقت پرستاری نیز ثبت‌نام کنید. به این صورت علاوه بر افزایش مهارت در زبان، حداکثر سه سال نیز مجوز تحصیل در کانادا را دریافت خواهید کرد و پس از آن می‌توانید برای اقامت دائم کانادا (PR) اقدام کنید.

مدارک لازم برای مهاجرت پرستار به کانادا

برای اینکه بتوانید بعد از مهاجرت در همین رشته در کانادا کار کنید، باید مانند سایر مشاغل، مدارک و مستنداتی را آماده کرده و به اداره مهاجرت کانادا تحویل دهید. این مدارک عبارت اند از:

  • مدارک هویتی مثل شناسنامه، کارت ملی، گواهی ازدواج در صورت تاهل و پاسپورت معتبر
  • تاییدیه ارزیابی مدارک تحصیلی از سازمان خدمات ملی ارزیابی پرستاری کانادا یا NNAS
  • ثبت‌نام در انجمن پرستاران کانادا و استان مد نظر به عنوان پرستار رسمی (Registered nurse)
  • دریافت مجوز پرستاری از طریق شرکت در آزمون رسمی پرستاران کانادا
  • داشتن مدرک زبان
  • رزومه کاری
  • رزومه تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

اگر در کانادا تحصیل کرده‌اید، نیازی به مدرک ارزیابی سازمان NNAS نخواهید داشت.

مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان امکان پذیر است ؟

برای اینکه به عنوان یک پرستار در کانادا کار کنید، باید بتوانید مهارت خود را در زبان انگلیسی یا فرانسوی نشان دهید.

معمولا دو نوع ارزیابی برای اثبات مهارت زبان انگلیسی برای پرستاران قابل‌قبول است: CELBAN یا همان ارزیابی معیار زبان انگلیسی کانادایی برای پرستاران و آیلتس.

آزمون آیلتس را می‌توان به صورت کاغذی یا کامپیوتری انجام داد. برای پذیرفته شدن به عنوان یک نیروی کار ماهر باید نمره کلی آیلتس حداقل 7، با حداقل نمره 7 در بخش Speaking و Writing، 7.5 در Listening و 6.5 در Reading داشته باشید.

هرچند مهاجرت پرستار بدون مدرک زبان با استفاده از روش‌هایی که در بالا عنوان کردیم، ممکن است؛ اما داشتن تسلط کافی بر زبان انگلیسی یا فرانسوی برای خودتان یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. چون زبان مهم‌ترین راه ارتباطی شما به شمار می‌آید.

شرایط اخذ اقامت و هزینه مهاجرت پرستاران به کانادا

در بیشتر مواقع در صورتی که حداقل سه سال در خاک کانادا تحصیل یا کار کرده باشید، می‌توانید درخواست اقامت دائم کانادا را بدهید. بعد از گذشت پنج سال نیز در صورتی که 1095 روز در خاک کانادا حاضر بوده باشید، می‌توانید درخواست شهروندی کانادا بدهید.

هزینه‌هایی که باید برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک پرستار پرداخت کنید، به شرح زیر است:

  • هزینه ارزیابی مدرک پرستاری: 650 دلار
  • هزینه ویزای کار کانادا: حدود 155 دلار

ممکن است در این میان اداره مهاجرت کانادا هزینه‌های دیگری نیز از شما دریافت کند. در ضمن هزینه ترجمه مدارک، معادل‌سازی مدرک، بلیط هواپیما، اقامت و غیره را نیز باید در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان و تحصیل در رشته پرستاری در این کشور صحبت کردیم. گفتیم که داشتن مدرک آیلتس یا تافل برای زبان انگلیسی یا مدرک زبان فرانسوی یکی از الزامات محسوب می‌شود؛ اما در این میان روش‌هایی نیز برای افرادی که میانه خوبی با یادگیری زبان ندارند، وجود دارد؛ مثل اخذ پذیرش از برخی موسسات خصوصی کانادا که الزامی برای مدرک زبان ندارند.
برای دریافت مشاوره به این منظور میتوانید فرم ارزیابی ایمی اسپات را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید