روش جدید مهاجرت به کانادا 2024

روش جدید مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم 2024

در این مطلب می‌خوانید

خبر خوب برای افرادی که باتجربه شغل‌های جنرال مایل به مهاجرت به کانادا هستند: دولت فدرال برنامه‌های خود را برای معرفی مسیر جدیدی برای مهاجرت کارگران در مشاغل TEER سطح  4 و 5 به کانادا منتشر کرده است. جزئیات این روش جدید مهاجرت به کانادا هنوز مشخص نیست، اما به احتمال زیاد اطلاعات بیشتری در پاییز 2024 ارائه شود.

نکات کلیدی

در حال حاضر افرادی که تجربه کانادایی در مشاغل TEER سطح 4 و 5 دارند نمیتوانند به طور مستقیم از دولت فدرال دعوت نامه اقامت دائم برای اکسپرس انتری بگیرند. این افراد باید فقط از طریق برنامه های استانی PNP اقدام کنند.

پیش‌بینی‌ها درباره روش جدید مهاجرت به کانادا

این برنامه احتمالاً شبیه برنامه کلاس تجربه کانادایی یا CEC باشد، زیرا برای کارگران باتجربه کانادایی در نظر گرفته شده است.

یکی از اهداف از این تغییرات این است که به کسب‌وکارهای کانادایی که نیازهای بازار کار در مشاغل TEER 4 و 5 دارند، اجازه دهند تا کارگران مورد نیازشان را جذب و حفظ کنند.

مشخص نیست که آیا مشاغل مورد قبول برای این طرح به مشاغل مورد تقاضا محدود می‌شوند یا خیر. ما حدس می‌زنیم که این احتمال وجود دارد که الزامات تجربه کانادایی به این معنی باشد که کارگران باید یک سال سابقه کار تمام‌وقت در کانادا یا معادل آن در کار پاره‌وقت داشته باشند.

چگونه برای گرفتن اقامت دائم از این مسیر جدید آماده شویم؟

در این مرحله، کارگران باتجربه در مشاغل TEER 4 و 5 که در حال حاضر در کانادا مشغول به کار هستند، باید به فکر مسیرهای دیگری برای اخذ اقامت دائم باشند. به خصوص اگر مجوز کار یا ورک پرمیت شما به زودی منقضی میشود، چون معلوم نیست این مسیر جدید تا سال 2025 اجرایی شود یا خیر.

کسانی که هنوز چند سال زمان دارند نیز بهتر است چند مسیر مهاجرتی در نظر داشته باشند. سیاست مهاجرت کانادا ممکن است هر لحظه تغییر کنند، پس بهتر است چند نقشه برای آینده خود داشته باشید. ایمی اسپات برنامه‌های جایگزین را برای کلاینت‌های خود ارائه خواهد کرد. بااین‌وجود، اگر شرایط مناسب برای این برنامه را دارید، کم‌کم به قدم‌های زیر فکر کنید:

مدارک خود را جمع‌آوری کنید

جزئیات منتشر شده تاکنون شامل مدارک موردنیاز برای درخواست تحت این مسیر جدید نشان نمی‌شود، اما در اینجا لیستی از اسناد رایج موردنیاز برای پشتیبانی از درخواست اقامت دائم وجود دارد:

  • پاسپورت
  • شناسنامه برای اعضای خانواده
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • توصیه‌نامه از کارفرمایان فعلی و گذشته
  • مدارک آموزشی شامل گواهینامه و ریزنمرات و معادل کانادایی آن
  • گواهی عدم سو پیشینه پلیس
  • مدرک آزمون زبان

اکثر برنامه‌های مهاجرتی فدرال و استانی نیازمند سطح مشخصی از زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی هستند. به احتمال زیاد برای این روش جدید مهاجرت به کانادا نیز باید مدرک زبان ارائه بدهید اما احتمالاً نمره بالایی لازم نباشد.

ازآنجایی‌که اطلاعات بسیار محدودی در مورد این برنامه داریم، و زمان باز شدن آن و اینکه آیا بر اساس سهمیه خواهد بود یا خیر معلوم نیست، توصیه می‌کنیم برای ثبت‌نام در یک آزمون زبان مانند آیلتس یا TEF Canada آماده شوید.

معادل سازی مدرک تحصیلی یا گزارش ECA

ارزیابی مدارک تحصیلی که به آن گزارش ECA نیز گفته می‌شود، توسط مقامات مهاجرت کانادا برای تأیید اعتبار تحصیلی خارجی مانند مدرک فوق‌لیسانس، دیپلم یا گواهی استفاده می‌شود.

این گزارش‌ها معمولاً به مدت پنج سال معتبر هستند، بنابراین معمولاً می‌توانید با خیال راحت این گزارش‌ها را در مراحل اولیه مهاجرت خود دریافت کنید. بیشتر افراد در ایران برای مدارک غیر پزشکی از تاییدیه سازمان WES استفاده می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر به بخش سوالات متدوال مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم که تجربه کاری شما TEER 4 یا 5 است؟

برای تعیین اینکه آیا تجربه کاری شما در TEER 4 یا 5 است، ابتدا باید کد NOC مرتبط با شغل خود را پیدا کنید. شما می توانید این کار را با جستجوی عنوان شغلی خود با استفاده از ابزار جستجوی NOC ارائه شده توسط Employment and Social Development Canada (ESDC) انجام دهید.

توجه داشته باشید که وظایف شغلی شما باید 80 درصد با وظایف شغلی اعلام شده تطابق داشته باشد. اگر عنوان یک NOC معادل عنوان شغلی شماست اما وظایف آن شباهت کافی ندارد، یک NOC دیگر پیدا کنید که با وظایف شما تطابق بیشتری داشته باشد.

در کد 5 رقمی NOC شغل شما رقم دوم، سطح مهارت را تعیین می کند.

  • اگر رقم دوم 4 باشد، سطح TEER 4 است.
  • اگر رقم دوم 5 باشد، سطح TEER 5 است.

برای روش جدید مهاجرت به کانادا چند سال تجربه کاری موردنیاز است؟

این اطلاعات هنوز در دسترس نیست، اما در مهم‌ترین زیرشاخه اکسپرس انتری یعنی Federal Skilled Worker که شامل متقاضیان داخل و خارج کانادا می‌شود، متقاضیان باید حداقل 1 سال تجربه کاری در مشاغل TEER 4 یا 5 داشته باشند.

آیا تا زمان مشخص‌شدن نتیجه درخواست اقامت دائم می‌توان درخواست ورک پرمیت داد؟

هنوز مشخص نیست مدت‌زمان رسیدگی به درخواست‌های اقامت دائم از طریق این مسیر چقدر باشد.

دولت ممکن است تصمیم بگیرد که این مسیر را به لیست برنامه‌های کاربردی که واجد شرایط دریافت ورک پرمیت BWOP هستند اضافه کند. اگر قصد دارید روی این مسیر حساب باز کنید، بهتر است احتمال رد شدن این نوع ورک پرمیت را هم در نظر بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر با موسسه مهاجرتی ایمی اسپات همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید