immispot
فهرست مطالب
کسب نمرات آزمون TEF کانادا – راهنمای کامل

فهرست مطالب

صفر تا صد آزمون TEF در ایران: مرکز آزمون، نحوه خواندن نمرات آزمون TEF، و منابع مطالعه

اگر به شما بگوییم برای مهاجرت به کانادا، ارزش مدرک سطح بالای متوسط زبان فرانسوی بیش از یک میلیارد تومان سرمایه است، و به شما اجازه می‌دهد از داخل ایران اقامت دائم کانادا را به دست بیاورید، واکنش شما چیست؟

 آیا شروع به پرسیدن سؤالات اصلی درمورد فرایند کسب مدرک آزمون TEF فرانسوی (یا آزمون TCF) نخواهید کرد؟

در این مقاله، تجربیات دسته اول نویسنده ایمی اسپات از شرکت در آزمون TEF در سال 2024 با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

 آزمون TEF چیست؟

آزمون TEF یکی از دو آزمون زبان فرانسوی مورد تأیید اداره مهاجرت کانادا است. این آزمون در اصل توسط اتاق بازرگانی پاریس طراحی شده است. برای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری (مسیر اصلی اقامت دائم) باید در آزمون TEF Canada ثبت‌نام کنید. هزینه ثبت‌نام در ایران 180 یورو است.

آزمون TEF به جز چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و گوش‌دادن، یک مهارت دیگر به اسم شناخت گرامر هم دارد که اختیاری است.

آزمون زبان فرانسوی TEF Canada نسبت به آزمون TCF کمی ساده‌تر است؛ زیرا سؤالات آن به موقعیت‌های واقعی زندگی نزدیک‌تر هستند. در ادامه مقاله بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

ثبت‌نام در TEF در ایران، در شهر تهران و در مؤسسه فرهنگ سینا انجام می‌شود. برای ثبت نام در این آزمون باید به طور حضوری به این مؤسسه مراجعه کنید و مبلغ را نقدی به‌صورت ارزی پرداخت کنید. قبل از ثبت‌نام، می‌توانید در آزمون‌های ماک به‌صورت غیرحضوری شرکت کنید تا مطمئن شوید به سطح لازم رسیده‌اید.

داشتن نمرات آزمون TEF چه امتیازی برای مهاجرت به کانادا دارد؟

بسته به نمره ای که بگیرید، شما می‌توانید بیش از 50 امتیاز سرنوشت ساز برای گرفتن اقامت دائم کسب کنید. به زبان ساده، اگر سن شما زیر 36 سال باشد، و مدرک دانشگاهی (لیسانس، ارشد یا دکتری) داشته باشید، شانس گرفتن اقامت دائم را از داخل ایران دارید! البته اکسپرس اینتری ملزومات دیگری هم دارد که در صفحه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری به آن ها پرداخته شده است.

مثال: سارا 29 ساله است و مدرک TEF زبان فرانسوی با نمرات معادل B2 به‌صورت زیر دریافت کرده است:

صحبت‌کردن: 310 از 450

درک شنیداری: 249 از 360

نوشتن: 310 از 450

درک متن: 207 از 300

او مدرک ارشد ریاضیات دارد و سه سال مدرس ریاضی در یک دبیرستان غیرانتفاعی بوده است. سارا هیچ پیشنهاد کاری از کانادا یا دعوت‌نامه استانی ندارد. او خواهر یا برادری ساکن کانادا ندارد و از این موارد هم امتیازی نمیگیرد.

در حال حاضر امتیاز CRS او 381 است، یعنی در قرعه کشی مخصوص زبان فرانسوی اکسپرس انتری، با توجه به آخرین امتیازها که حتی تا حد 436 پایین آمدند، به احتمال زیاد دعوت نامه اکسپرس اینتری کانادا را دریافت خواهد کرد.

مزیت دیگر مهاجرت از طریق TEF فرانسه

قرعه‌کشی‌های اکسپرس انتری شانسی نیستند! و اگر از حداقل خاصی امتیاز شما بیشتر باشد، دعوت‌نامه می‌گیرید. امسال پایین‌ترین امتیاز در دسته زبان فرانسوی 336 بود!

French Stream یکی از بهترین دسته‌بندی‌های اکسپرس انتری برای گرفتن اقامت دائم است، به دو دلیل اصلی:

  1. قرعه‌کشی‌های دسته زبان فرانسوی به طور منظم تقریباً ماهی یک‌بار برگزار می‌شوند.
  2. دعوت‌نامه‌ای که دریافت می‌کنید، از طرف دولت فدرال است. بر خلاف دعوت‌نامه‌های استانی، پرونده افراد با دعوت‌نامه فدرال مستقیماً برای اقامت دائم بررسی می‌شود. (پرونده‌های استانی ابتدا باید در استان بررسی شوند)

تجربه شرکت در آزمون TEF کانادا

برای ثبت‌نام در آزمون باید پاسپورت همراه شما باشد. برخلاف آیلتس که امکان شرکت با کارت ملی نیز وجود دارد، برای TEF داشتن پاسپورت الزامی است.

آزمون هر چهار مهارت در یک روز برگزار می‌شود. محل برگزاری و ثبت‌نام، مؤسسه فرهنگ سینا در خیابان پرنده 3 در گیشا است. آزمون اصلی روزهای پنجشنبه و آزمون ماک روزهای چهارشنبه برگزار می‌شوند.

مرکز آزمون معمولاً خلوت است و زیر 20 نفر شرکت کننده در روزهای پنجشنبه حضور دارند. مراحل امضا کردن و شرکت در امتحان بین 3 تا 5 ساعت طول خواهد کشید. طول خود آزمون 2 ساعت و 55 دقیقه است. مدرک اصلی آزمون کاغذی نیست و فقط به صورت الکترونیکی برای ایمیل شما ارسال می‌شود.

در زیر نمونه کارنامه TEF Canada را مشاهده می‌کنید. امتیازات قسمتی که باید وارد پروفایل اکسپرس اینتری کنید با فلش نشان داده شده است. در این نمونه، همه مهارت ها سطح NCLC 7 یا بالاتر هستند، پس فرد واجد شرایط برای برنامه زبان فرانسوی است.

چطور برای TEF کانادا آماده شویم؟

برای شرکت در این آزمون، بهتر است منابع معرفی شده در خود وب‌سایت تف کانادا را مطالعه کنید. همچنین با خرید یک اکانت در سایت Prep My Future به نمونه سؤالات و آزمون‌های ماک TEF کانادا دسترسی خواهید داشت.

این منابع را حتماً یک‌بار در ابتدای سطح متوسط و یک‌بار بعد از رسیدن به سطح مد نظرتان مرور کنید. علاوه بر این، منابع و سؤالات بخش نوشتاری Expression ecrite و بخش گفتاری یا Expression Orale نیز در کتاب‌های 50 topics for TEF: Expression Orale/Ecrite موجود هستند. این کتاب‌ها را می‌توانید از کتاب‌فروشی تهیه کنید یا از کتابخانه رایگان Genesis Library دانلود نمایید.

قدم بعدی تمرین روزانه است! بهتر است از ابتدا با یک معلم زبان خصوصی شروع کنید.

برای خودتان یک فایل گوگل داکیومنت ذخیره کنید و هر روز یکی از دو موضع نوشتاری TEF را در آن بنویسید.

هر روز موضوعات بخش گفتاری را مرور کنید و صدای خودتان را ضبط کنید. هر هفته این فایل‌های ضبط شده را مرور نمایید تا ایرادهای خودتان را کشف و برطرف کنید.

قالب سؤالات آزمون TEF Canada

بخش مکالمه معمولاً در ابتدا برگزار می‌شود.

هر دو قسمت این بخش در ایران توسط یک ممتحن اجرا می‌شود. در نمونه‌های ویدئویی که از مهارت مکالمه یا parler آزمون تف در کشورهای دیگر دیده می‌شود، این بخش توسط دو فرد امتحان گرفته می‌شود. اما در نهایت این مورد تأثیری روی نمره شما ندارد! شما برای هر دو قسمت آزمون مکالمه باید نقش بازی کنید.

برای بخش اول 5 دقیقه زمان دارید و  نقش یک فرد که با مرکز تماس تلفنی تماس گرفته است را بازی کنید. شما باید سوالاتی درمورد یک آگهی (شغلی، خدماتی، فرهنگی و..) از مصاحبه گیرنده بپرسید. در این بخش باید از کلمات رسمی استفاده کنید.

در بخش دوم مهارت مکالمه فرانسوی، باید ظرف 10 دقیقه ممتحن (که این بار نقش دوست شما را بازی میکند) را راضی کنید کاری را انجام بدهد، یا از نوعی از خدمات یا محصول استفاده کند! موضوع این بخش هم مانند قبل روی یک کاغذ به صورت یک آگهی به شما داده می‌شود. در این بخش باید از زبان صمیمی تر استفاده کنید.

بخش شنیداری TEF اولین بخش آزمون کتبی فرانسوی است. این بخش با سؤالات ساده‌تری مانند تشخیص موضوع اصلی یک مکالمه تلفنی چندجمله‌ای شروع می‌شود. به‌مرور سؤالات پیچیده‌تر و مفهومی‌تر می‌شوند.

نکته مهم: حتماً به نمونه‌هایی از زبان فرانسوی با لهجه کانادایی گوش بدهید تا با آن آشنا شوید! و اصطلاحات رایجی مثل Char که به معنای خودرو است را یاد بگیرید.

گرفتن امتیاز از این بخش درصورتی‌که به پادکست‌های فرانسوی زیاد گوش داده باشید ساده خواهد بود. پادکست موردعلاقه من Inner French است که در کست باکس و سایر پلتفرم‌ها در دسترس شماست.

بخش خواندن یا Comprehension Ecrite

در این بخش نیز شما مانند بخش شنیداری، ابتدا باید به سؤالات بسیار ساده (مثلاً تشخیص موضوع یک پوستر تبلیغاتی) پاسخ بدهید. در ادامه سؤالات پیچیده‌تر می‌شوند.

نکته: حدود 70 درصد کلمات انگلیسی ریشه فرانسوی دارند. به علت این اشتراکات، شما میتوانید معنای بسیاری از کلمات را حدس بزنید. با این وجود اگر میخواهید در بخش درک نوشتاری یا Comprehension Ecrite موفق شوید، حتما سعی کنید روی کلمات رایج فرانسوی که در انگلیسی وجود ندارند مسلط شوید.

بخش نوشتاری آزمون TEF Canada

بخش نوشتاری آزمون TEF نیز مانند بخش گفتاری کمی متفاوت و نیازمند خلاقیت است!

در قسمت اول، شما باید یک داستان کوتاه (به‌صورت یک متن خبری) بنویسید. یک یا چند جمله ابتدایی به شما داده می‌شود و باید ادامه آن را با به‌کاربردن حدود 80 کلمه بنویسید. لحن نوشته باید ژورنالیستی باشد، یعنی پیام شما به صورت واضح منتقل شود.

در قسمت دوم نیز یک عبارت به شما داده می‌شود که از یک مقاله برگرفته شده است. شما باید در واکنش به این عبارت، یک نامه به سردبیر/نویسنده مقاله بنویسید و موافقت یا مخالفت خودتان را با او اعلام کنید. در این بخش باید حداقل 200 کلمه بنویسید.

قوانین مربوط به این بخش کمی سفت‌وسخت تر است: شما باید حداقل سه دلیل برای موضع خودتان بیاورید، و بهتر است حداقل 5 پاراگراف بنویسید. در فرمت فرانسوی، پاراگراف اول یک مقاله کوتاه به معرفی موضوع اختصاص میابد. در هر کدام از سه پاراگراف بعدی، یک دلیل با یک مثال ارائه میشود. در پاراگراف آخر نیز موضوع را جمع بندی کنید.

 در این قسمت از زبان رسمی و مؤدبانه استفاده کنید، و یادتان نرود در پایان به مخاطب خود ادای احترام کنید! حتی می‌توانید از او بخواهید در شماره بعدی مجله، یک نظرسنجی منتشر کند و نظر سایر خواننده‌ها را هم بپرسد. توجه به این جزئیات نامه به میزان خلاقیت شما بستگی دارد و نمره شما را بالا میبرد.

اعتبار مدرک TEF کانادا

مدرک TEF Canada تا دو سال معتبر است. اگر مدرک زبان در طول فرایند مهاجرت شما و حتی بعد از دریافت‌کردن دعوت‌نامه منقضی شود، باید دوباره امتحان بدهید. 

اما اگر بعد از ثبت‌کردن درخواست PR یا اقامت دائم مدرک منقضی شود، دیگر نیازی نیست دوباره امتحان بدهید.

نحوه ثبت نمرات آزمون TEF در پروفایل اکسپرس انتری

روی مدرک آزمون TEF امتیازات شما با هر سه سیستم قدیمی، جدید، و CLB مخصوص کانادا درج می‌شود.

نکته این است که از چند سال پیش، سیستم نمره‌دهی TEF تغییر کرده است؛ اما در پروفایل اکسپرس انتری، تا مدت‌ها هنوز هم از سیستم قدیمی که از 699 امتیاز بود استفاده می شد.

وقتی دارید یک پروفایل اکسپرس اینتری باز می‌کنید، باید نمره هر مهارت را دقیقاً مطابق با کارنامه خودتان وارد کنید. برای محاسبه امتیاز خودتان لازم نیست نمره دقیق را وارد کنید و کافی است بازه‌ای که شامل امتیاز شما می‌شود را طبق سیستم امتیازدهی کانادا انتخاب کنید.

همچنین شما باید تاریخ شرکت در امتحان و تاریخ دریافت نتایج را ثبت کنید. این موارد را طبق اطلاعات کارنامه وارد نمایید نه طبق تاریخ دریافت ایمیل، چون ممکن است ایمیل را کمی دیرتر دریافت کرده باشید!

برای PIN یا بخش Language test PIN TEF کافی است قسمت دوم رقمی که در پایین سمت راست کارنامه شما نوشته شده است (قسمت بعد از خط تیره) را وارد کنید.

کی دعوت‌نامه از طریق زبان فرانسوی دریافت می‌کنم؟

هر هفته حتماً ایمیل خود را چک کنید. بهتر است پیگیر اخبار قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری از طریق صفحه اینستاگرام ایمی اسپات نیز باشید.

ممکن است دریافت‌کردن دعوت‌نامه بعد از یک قرعه‌کشی تا 24 ساعت طول بکشد پس اگر به محض دریافت خبر قرعه کشی ایمیلی نگرفتید، نگران نباشید!

در نهایت بعد از گرفتن دعوت‌نامه، باید سایر مدارک مربوط به اکسپرس اینتری را آماده کرده و ظرف 60 روز آپلود کنید.

اگر در زمینه مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه سؤالی دارید، حتماً فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا Immispot  را پر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *