خدمت در سپاه و مهاجرت به کانادا

خدمت در سپاه و مهاجرت به کانادا

در این مطلب می‌خوانید

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) به‌عنوان یکی از نهادهای نظامی و امنیتی اصلی در جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود که شامل نیروهای زمینی، هوایی، دریایی، نیروی قدس، و بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی است. خدمت در سپاه و مهاجرت به کانادا یکی از موارد بحث برانگیز سال های اخیر و دغدغه بسیاری از ایرانیان است. در این مقاله قصد داریم به بررسی آخرین تحولات قوانین مهاجرت کانادا برای ایرانیانی که سربازی خود را در سپاه گذرانده‌اند بپردازیم.

 درجات نظامی در سپاه پاسداران

 درجات نظامی در سپاه پاسداران مانند سایر نیروهای مسلح ایران بر اساس سلسله‌مراتبی نظامی سازمان‌دهی شده‌اند. در این ساختار، درجات مختلف وجود دارند که هرکدام نشان‌دهنده میزان تجربه، سابقه خدمت، و مسئولیت‌های فرد در این نهاد است. برخی از درجات اصلی که روی شانس مهاجرت افراد نظامی به کانادا تاثیر دارند به شرح زیر هستند:

  • سرباز صفر: این پایین‌ترین درجه در نیروهای مسلح ایران از جمله سپاه پاسداران است و به افراد تازه‌وارد و سربازان وظیفه که در حال گذراندن خدمت سربازی هستند، تعلق می‌گیرد
  • رزم یار: سرجوخه‌ها معمولاً مسئولیت نظارت و هدایت گروه‌های کوچک سربازان را بر عهده دارند و این درجه بالاتر از سرباز صفر است.
  • رزم‌آور سوم سپاه
  • رزم‌آور دوم سپاه
  • رزم‌آور یکم سپاه
  • رزم‌دار دوم
  • رزم‌دار یکم
  • ستوان سوم تا یکم پاسدار: افرادی با این درجه معمولاً فرماندهی گروه‌های بزرگی از سربازان و اجرای دستورات در سطوح بالاتر را بر عهده دارند.
  • سروان پاسدار
  • سرگرد پاسدار
  • سرهنگ دوم پاسدار
  • سرهنگ پاسدار
  • سرتیپ دوم و درجات بالاتر: سرتیپ، سرلشکر، سپهبد و ارتشبد پاسدار از درجات ارشد در سپاه پاسداران که به فرماندهان و مقام‌های ارشد اختصاص دارد. این افراد معمولاً مسئولیت‌های مهم در سطوح فرماندهی کل و سیاست‌گذاری سپاه را بر عهده دارند.

خدمت در سپاه و مهاجرت به کانادا 2024

سربازان وظیفه اجباری در سپاه پاسداران افرادی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، بر اساس نیاز سپاه و تحصیلات فرد به سپاه پاسداران یا ارتش جمهوری اسلامی ایران فرستاده خواهند شد. افرادی که سربازی خود را در سپاه می‌گذرانند، معمولاً در درجات پایین مانند سرباز صفر یا سرجوخه خدمت می‌کنند.

این افراد تنها برای مدت محدودی (حدود دو سال) در این نهاد حضور دارند و عمدتاً وظایف عمومی و پشتیبانی را انجام می‌دهند. برخلاف آمریکا، قوانین مهاجرت به کانادا بین این افراد که سربازی اجباری را در سپاه گذرانده‌اند و اشخاصی که در سپاه درجه‌دار و فرمانده بوده‌اند تفاوت قائل است، اما از سال 2022 زمزمه هایی درباره ممنوعیت ورود این افراد به کانادا شروع شد.

سیاست جدید کانادا و ممنوعیت ورود مقامات ارشد ایرانی

 در سپتامبر 2023، دولت کانادا اعلام کرد که هر مقام ارشدی که از 23 ژوئن 2003 در دولت ایران خدمت کرده باشد، اجازه ورود به کانادا نخواهد داشت و در صورت حضور در خاک کانادا، از کشور اخراج می شود. این تاریخ با زمان قطع شدن روابط مستقیم بین ایران و کانادا و تعطیل شدن سفارت کانادا در ایران همزمان است.

دولت کانادا می‌گوید این تصمیم را در واکنش به مسائل حقوق بشری و افزایش تنش‌های بین‌المللی با ایران اتخاذ کرده است.

به‌موجب این سیاست، افراد و مقامات ارشد ایرانی که در تاریخ مشخص‌شده و پس از آن در نهادهای حکومتی ایران، از جمله سپاه پاسداران، پست‌های مدیریتی و فرماندهی داشته‌اند، مشمول این ممنوعیت می‌شوند. این ممنوعیت نه‌تنها شامل نیروهای سپاه بلکه سایر نهادهای حکومتی ایران را نیز در بر می‌گیرد.

برای مطالعه بیشتر: ترور نافرجام ترامپ و تاثیر آن روی مهاجرت ایرانیان به کانادا

بسیج فعال و مهاجرت به کانادا

به طور کلی در سال های اخیر فعالیت در ارگان هایی مانند بسیج و سپاه احتمال طولانی شدن (و در برخی موارد رد شدن) درخواست ویزای شما را بالا خواهد برد. داشتن کارت بسیج و سابقه فعالیت در این ارگان ممکن است شانس ویزای کانادا و در برخی موارد ویزای کشورهای دیگری به جز آمریکا را هم کاهش دهد.

گرچه کانادا و ایران اطلاعات را با هم به اشتراک نمی‌گذارند، برخی داده‌ها مانند داده‌هایی که بر اثر هک‌شدن پایگاه‌های اطلاعاتی حج و عمره در دسترس عموم قرار گرفتند، ممکن است این موارد را برای دولت‌های خارجی فاش کنند.

تاثیر بسیج فعال و سپاه بر مهاجرت به کانادا

تأثیر درجه خدمت سربازی در سپاه بر مهاجرت

 به کانادا سؤالی که بسیاری از سربازان وظیفه و افرادی که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران گذرانده‌اند مطرح می‌کنند این است که آیا خدمت در سپاه بر درخواست مهاجرت آن‌ها به کانادا تأثیری خواهد داشت یا خیر؟

  1. سربازان وظیفه: بر اساس اطلاعات موجود، خدمت سربازی در سپاه به‌خودی‌خود مانع مهاجرت به کانادا نمی‌شود. افرادی که به‌عنوان سرباز وظیفه در سپاه خدمت کرده‌اند و مسئولیت‌های ارشد یا مدیریتی نداشته‌اند، به‌عنوان مقام ارشد شناخته نمی‌شوند و شامل ممنوعیت‌های جدید نمی‌گردند. بااین‌حال، در پروسه بررسی مهاجرت، افراد باید اطلاعات دقیقی از دوره خدمت خود و مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته‌اند ارائه دهند. این افراد معمولاً وارد چک‌های امنیتی خواهند شد و فرایند اخذ ویزای ورود به کانادا برای آن‌ها ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.
  2. مقامات ارشد: افراد دارای درجات بالا در سپاه پاسداران یا کسانی که نقش‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری در این نهاد ایفا کرده‌اند، از قبل هم برای ورود به کانادا با مشکل جدی مواجه می‌شدند. این افراد به‌ویژه پس از 23 ژوئن 2003، مشمول قوانین جدید کانادا می‌شوند و ممکن است اجازه ورود به این کشور را نداشته باشند. این افراد به‌عنوان مقامات ارشد دولتی در ایران شناخته می‌شوند و تحت نظارت و ممنوعیت‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند.

چرا کانادا این سیاست را اتخاذ کرده است؟

کانادا از مدت‌ها قبل تصمیم خود را درباره تحریم مقامات ایرانی اعلام کرده و بارها به تحریم اشخاص و نهادها پرداخته بود. این تصمیم جدید در راستای ادامه این موضع‌گیری است. این ممنوعیت‌ها بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش فشار بر مقامات ایرانی هستند.

تجربیات افراد از پر کردن فرم سربازی برای ویزای کانادا

در یکی از فرم‌های درخواست ویزا و اقامت کانادا مانند اکسپرس انتری، از شما پرسیده می‌شود که در خدمت شرکت کرده‌اید یا خیر. سؤالات بعدی درباره خدمت در نیروی نظامی و سایر نهادها است که از شما انتظار می‌رود هر جا سابقه‌ای داشتید گزینه YES را انتخاب نمایید. باتوجه‌به اینکه مقامات کانادا دسترسی مستقیم به داده‌های دولت ایران ندارند، برای صحت سنجی این اطلاعات ممکن است از شرکت‌های خصوصی کمک بگیرند.

هنگام تصمیم‌گیری درباره ارائه اطلاعات سربازی باید منطقی عمل کنید. تعویض کارت پایان خدمت سپاه به ارتش به‌منظور مهاجرت ممکن نیست زیرا استعلام کارت پایان خدمت سپاه پاسداران به‌راحتی قابل‌انجام است. برخی از افراد از ابتدا کارت پایان خدمت یا معافیت خود را در این مرحله ارائه خواهند کرد که اجباری نیست، اما ارائه یک مسیر دقیق از این که از 18 سالگی تا کنون به چه کارهایی مشغول بوده‌اید به سریع‌تر پیش رفتن پرونده شما کمک خواهد کرد.

تجربیات سربازی را برای مهاجرت به کانادا چگونه وارد کنیم

 درصورتی‌که در بخش‌های غیرنظامی سربازی خود را گذرانده باشید، می‌توانید آن را در بخش Personal History ذکر کنید. در این حالت الزامی برای ارائه نامه کار با شرح وظایف برای این دوران وجود ندارد. درصورتی‌که آن را جزو سابقه کار (بخشی که در اکسپرس انتری به شما امتیاز می‌دهد) ذکر کنید، باید برای ارائه نامه کار و فیش حقوقی آماده باشید.

برخی از متقاضیان ویزا و اقامت دائم کانادا، از سمت اداره مهاجرت ملزم به ارائه اطلاعات کامل درباره دوران سربازی خود خواهند شد. در این حالت سعی کنید حتماً اطلاعاتی ارائه کنید که بار امنیتی پرونده شما را بالا نبرد، و در یک نامه به اجباری یا Mandatory بودن دوران خدمت اشاره کنید.

 نتیجه‌گیری

باتوجه‌به سیاست‌های جدید کانادا در خصوص ممنوعیت ورود مقامات ارشد ایرانی، افرادی که در سپاه پاسداران یا سایر نهادهای حکومتی ایران خدمت کرده‌اند، به‌ویژه کسانی که پس از 23 ژوئن 2003 در پست‌های مدیریتی فعالیت داشته‌اند، با محدودیت‌هایی در زمینه مهاجرت به کانادا مواجه خواهند شد.

 این حال، هنوز هم سربازان وظیفه و افرادی که در پست‌های غیرارشد در سپاه پاسداران خدمت کرده‌اند، به احتمال زیاد مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند و می‌توانند درخواست‌های مهاجرتی خود را ثبت کنند. شرایط خدمت در سپاه و مهاجرت به کانادا یک پرونده بسته نشده است و توصیه می‌شود این افراد قبل از اقدام به مهاجرت به کانادا، اطلاعات کامل و دقیق خود را از دوره خدمت سربازی و مسئولیت‌هایشان به دقت ثبت کنند و از منابع معتبر مانند ایمی اسپات مشاوره رایگان مهاجرتی بگیرند تا در فرآیند مهاجرت دچار مشکلی نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مطلب می‌خوانید